InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Glossitis: Ontsteking van tong met glad & rood tongoppervlak

Glossitis: Ontsteking van tong met glad & rood tongoppervlak

Glossitis: Ontsteking van tong met glad & rood tongoppervlak Bij glossitis is het slijmvlies van de tong gezwollen. Dit is meestal het gevolg van een ontsteking, een infectie, een trauma, een allergie en bepaalde aandoeningen. De ontsteking van het tongslijmvlies resulteert in een gezwollen en verkleurde tong. Een ander typisch kenmerk is een glad tongoppervlak. Glossitis veroorzaakt niet enkel ongemak in het dagelijks leven, maar ook ontstaan mogelijk ernstige complicaties als gevolg van de ontsteking van het tongslijmvlies zoals ademhalingsproblemen. De arts behandelt de ontsteking van de tong via medicijnen en wijzigingen in de levens- en voedingsstijl. Ook behandelt hij de eventueel onderliggende oorzaak van glossitis. Een goede mondhygiëne is bovendien nodig om glossitis te behandelen alsook voorkomen.

Oorzaken en risicofactoren tongontsteking

De menselijke tong, die bestaat uit spieren, is nodig om te kunnen slikken, praten, kauwen en smaak te proeven. Het bovenste deel of het tongoppervlak bestaat smaakpapillen alsook uit andere papillen (kleine bultjes) die nodig zijn om voedsel te grijpen bij het kauwen. Een acute of chronische ontsteking van het tongslijmvlies resulteert in de vernietiging van de papillen. De exacte oorzaak is niet altijd bekend, maar aandoeningen, irriterende stoffen en medicijnen zijn wel gekend als risicofactoren voor de aandoening.

Aandoeningen

Glossitis is vaak een symptoom van andere aandoeningen die mogelijk leiden tot ernstige complicaties, zoals:

Roken vormt een risicofactor voor glossitis / Bron: Geralt, PixabayRoken vormt een risicofactor voor glossitis / Bron: Geralt, Pixabay
Irriterende stoffen
Ook diverse irriterende stoffen resulteren in glossitis. Enkele voorbeelden hiervan zijn tabak (roken), alcohol, warm voedsel, kruiden of andere irriterende stoffen. Allergische reacties op mondwater, tandpasta, ademverfrissers of andere mondverzorgingsproducten zijn ook mogelijk.

Medicatie

Ook medicatiegebruik veroorzaakt mogelijk glossitis. Voorbeelden hiervan zijn diabetesmedicatie, diuretica (plaspillen) en ACE-remmers (medicijnen tegen een hoge bloeddruk).

Symptomen: Glad en rood tongoppervlak

De symptomen van glossitis, die vaak een onderdeel zijn van stomatitis (ontsteking van slijmvlies in en rond mond), treden snel op bij bijvoorbeeld een allergische reactie. Maar ook ontstaan soms geleidelijk problemen met het tongslijmvlies, meestal als gevolg van een onderliggende ziekte. De symptomen van glossitis zijn erg variabel en verschillende patiënten ervaren dan ook mogelijk verschillende klachten.

De patiënt heeft afwijkingen aan de tong. Dit uit zich in een glad tongoppervlak en een gezwollen tong (macroglossie). De tongkleur is ook gewijzigd naar meestal felrood (rode tong). Afteuze mondzweren en andere mondletsels komen ook voor. De tong is voorts branderig, pijnlijk (tongpijn) of gevoelig, al is een tintelend gevoel aan de tong (tongtintelingen) ook een mogelijkheid. Bij de tongaandoening komen tevens veranderingen in de smaakzin voor. In zeldzame gevallen zijn de luchtwegen geblokkeerd of heeft de patiënt problemen met het spreken, kauwen of slikken. Keelpijn, mondpijn en een droge mond, een toegenomen dorst zijn andere kenmerken van de ziekte. Glossitis dissecans is tot slot een tongontsteking die gepaard gaat met een vorming van diepe kloven.

Diagnose en onderzoeken

De tandarts of arts zoekt naar vingervormige papels (bultjes) op het oppervlak van de tong (papillae) die ontbreken. Daarnaast heeft de patiënt een gezwollen tong. De tandarts bevraagt de patiënt voorts over de gezondheidsgeschiedenis en levensstijl want mogelijk ontdekt hij zo de oorzaak van de tongontsteking. Een bloedonderzoek is soms vereist om andere medische problemen uit te sluiten.

Kruidig voedsel vermijdt de patiënt best / Bron: Ajale, PixabayKruidig voedsel vermijdt de patiënt best / Bron: Ajale, Pixabay

Behandeling glossitis

Een tongontsteking is meestal geen ernstige aandoening waarvoor een ziekenhuisverblijf vereist is, tenzij de tong erg gezwollen is. De patiënt hanteert een goede mondverzorging. Dit houdt in dat hij minstens tweemaal per dag de tanden poetst en éénmaal per dag de tanden flost. Verder schrijft de arts antibiotica, antimycotica (geneesmiddelen tegen schimmels), corticosteroïden (krachtige ontstekingsremmers) of andere geneesmiddelen voor om de infectie(s) te behandelen. Aanpassingen in of supplementen op de voeding zijn ook nodig. De patiënt drinkt bovendien voldoende water want een voldoende hoeveelheid speeksel voorkomt de groei van bacteriën in de mond. Verder vermijdt de patiënt irriterende stoffen, zoals kruidig of warm voedsel, alcohol en tabak, wat helpt bij het verlichten van de pijn. Lijdt de patiënt tot slot aan een onderliggende ziekte, dan behandelt de arts ook deze aandoening.

Prognose

Glossitis verdwijnt indien de patiënt de oorzaak van het probleem aanpakt of behandelt.

Complicaties

Een snelle diagnose van de aandoening vermindert het risico op ernstige complicaties zoals een ernstige zwelling van de tong die resulteert in ademhalingsproblemen.

Dagelijks de tanden poetsen is nodig / Bron: Photo Mix, PixabayDagelijks de tanden poetsen is nodig / Bron: Photo Mix, Pixabay

Preventie

Een goede mondverzorging (grondig tanden poetsen en flossen) en regelmatige tandartscontroles zijn nodig om glossitis te voorkomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Glossitis: symptomen en behandeling van een ontstoken tongGlossitis: symptomen en behandeling van een ontstoken tongGlottitis is een ontstoken tong. Glottitis symptomen zijn een glad tongoppervlak en een gezwollen tong. De tongkleur is…
Tongontsteking: symptomen, diagnose, behandeling en oorzakenTongontsteking: symptomen, diagnose, behandeling en oorzakenEen ontstoken tong is een vervelende aandoening, doordat de tong flink opzwelt en glad en rood wordt. Deze infectie staa…
Tongontsteking: symptomen, oorzaak en behandeling glossitisTongontsteking: symptomen, oorzaak en behandeling glossitisGlossitis of tongontsteking symptomen bestaan uit moeite met kauwen, slikken of spreken, een glad oppervlak van de tong…
Aardbeientong: Felrode tong met hobbelige papillenAardbeientong: Felrode tong met hobbelige papillenEen aardbeientong (aardbeitong) is een symptoom waarbij de patiënt een meestal felrode tong heeft met hobbelige papillen…
Aandoeningen aan de tong & Oorzaak en behandelingAandoeningen aan de tong & Oorzaak en behandelingTongaandoeningen worden vaak gekenmerkt door veranderingen in de textuur van het tongoppervlak. Bij tongontsteking (glos…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kronawitter, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)
  • Geraadpleegd op 16 februari 2017:
  • Celiac disease and its impact on the oral health status - review of the literature., https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25491679
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Glossitis, http://healthool.com/glossitis/
  • Glossitis, http://www.healthline.com/health/glossitis
  • Glossitis, https://medlineplus.gov/ency/article/001053.htm
  • The tongue, boek: Clinical Medicine, Door: Parveen Kumar, Michael Clark, Uitgever: Elsevier, ISBN: 9780702029936, blz. 247
  • Afbeelding bron 1: Geralt, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Ajale, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Photo Mix, Pixabay

Reageer op het artikel "Glossitis: Ontsteking van tong met glad & rood tongoppervlak"

Infoteur: Miske
Laatste update: 17-08-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Mond- en kaakproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!