InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Granuloma teleangiectaticum: Goedaardige huidaandoening

Granuloma teleangiectaticum: Goedaardige huidaandoening

Granuloma teleangiectaticum: Goedaardige huidaandoening Granuloma teleangiectaticum is een goedaardige, niet besmettelijke huidaandoening waarbij de patiënt kleine, verhoogde en rode, gladde en vochtige bultjes op de huid heeft die gemakkelijk bloeden als gevolg van een hoog aantal bloedvaten in dat gebied. De oorzaak van de huidziekte is onbekend, maar vaak ontstaat dit wel als gevolg van onder andere een blessure. De diagnose stellen gebeurt soms klinisch, maar vaak is toch een verwijdering van wat weefsel vereist zodat de diagnose bevestigd wordt. Bij een aantal patiënten is een behandeling niet nodig, maar bij andere patiënten kan de arts dit huidletsel op verschillende manieren verwijderen.

Synoniemen granuloma teleangiectaticum

Een andere benaming voor deze huidafwijking is 'lobulair capillair hemangioom', 'pyogenisch granuloom' of 'granuloma pyogenicum'.

Epidemiologie

Granuloma teleangiectaticum treft mensen van alle rassen en de ziekte komt eveneens wereldwijd voor. Vrouwen zijn vaker getroffen dan mannen. Baby’s jonger dan zes maanden zijn zelden aangetast, maar kinderen ouder dan zes maanden en jongvolwassenen zijn vaak getroffen. De frequentie neemt af vanaf de volwassenheid.

Oorzaken goedaardige huidaandoening

De precieze oorzaak van granuloma teleangiectaticum, een veel voorkomende goedaardige huidaandoening, is onbekend. Wel staat vast dat het huidletsel een vaatgezwel is.

Risicofactoren

Enkele risicofactoren zijn bekend voor granuloma teleangiectaticum:
  • blessures: De huidletsels verschijnen vaak na een blessure op de handen, armen of het gezicht. De stafylokokkenbacterie Staphylococcus aureus is vaak aanwezig in het letsel.
  • bloedvatmisvormingen: Wanneer de onderliggende microscopische bloedvaten misvormd zijn, treedt de huidziekte vaker op.
  • hormonen: Mogelijk spelen hormonen hierbij een rol, aangezien ze bij maximaal 5% van de zwangerschappen ontstaan.
  • medicijnen: Patiënten die systemische retinoïden (acitretine of isotretinoïne) of proteaseremmers nemen, krijgen vaker te maken met de huidaandoening

Symptomen: Rode, bloedende bultjes op huid

De symptomen van granuloma teleangiectaticum ontstaan erg snel en dit voornamelijk op het hoofd, de hals, het gezicht, de handen, de armen, de vingers en de tenen, al zijn ook mogelijk in de mond (voornamelijk bij zwangere vrouwen). Vaak is dit huidletsel te vinden op een plek waar eerder een blessure geweest is.

De patiënt presenteert zich met één (meestal) of meer kleine rode bultjes op de huid die gemakkelijk bloeden door een hoog aantal bloedvaten in dat gebied. De bultjes hebben een rood, glad en vochtig uiterlijk, maar aan de rand zijn soms zweertjes te vinden of is korstvorming mogelijk. Ze vergroten soms in enkele dagen tot weken en bereiken dan een grootte tot enkele centimeters. De huidaandoening is meestal pijnloos maar de meeste patiënten klagen vooral over de recidiverende bloedingen uit de letsel.

Diagnose en onderzoeken

Lichamelijk en diagnostisch onderzoek

Een huidarts bekijkt het letsel en is dan vaak al in staat om de diagnose te stellen. Een huidbiopsie bevestigt de aanwezigheid van granuloma teleangiectaticum.

Differentiële diagnose

De huidletsels lijken op andere aandoeningen, en daarom is een huidbiopsie vaak nodig om andere ziekten met gelijkaardige bultjes uit te sluiten zoals:

Behandeling

Granuloma teleangiectaticum gaat soms spontaan weg. Heeft de patiënt echter grotere bultjes, dan zet de arts soms een niet-invasieve behandelingstechniek in, namelijk topische (op de huid aangebrachte) corticosteroïde crèmes. Meestal werkt deze behandeling echter niet zo goed, en is toch een meer invasieve behandeling vereist zoals het chirurgisch wegschrapen of verwijderen van de bultjes, elektrocauterisatie (met hitte verwijderen), cryotherapie (via bevriezing verwijderen) of lasertherapie.

Prognose

Meestal is de behandeling van granuloma teleangiectaticum succesvol. Soms blijft wel een litteken aanwezig. Heeft de patiënt het huidletsel echter niet volledig verwijderd, dan komt de huidaandoening wellicht terug.

Complicaties

Soms treden bloedingen op uit het bultje. Af en toe keert de aandoening na de behandeling ook terug.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Granuloma annulare: symptomen, oorzaak en behandelingGranuloma annulare: symptomen, oorzaak en behandelingGranuloma annulare is een onschuldige, chronische (langdurige) huidaandoening of huidziekte, waarvan de oorzaak onbekend…
Granuloma faciale: Huidaandoening met letsels in gezichtGranuloma faciale: Huidaandoening met letsels in gezichtGranuloma faciale (granuloma faciale eosinophilicum) is een zeldzame, goedaardige chronische huidaandoening waarbij pati…
Cryotherapie van huidletsels: Behandeling via bevriezingCryotherapie van huidletsels: Behandeling via bevriezingCryotherapie (cryochirurgie, behandeling via bevriezing) is een medische behandeling die de arts inzet om weefsel te bev…
Granuloma annulare: Huidaandoening met knobbels in ringvormGranuloma annulare: Huidaandoening met knobbels in ringvormGranuloma annulare is een chronische huidaandoening die vaak optreden bij kinderen en jongvolwassenen. De patiënt heeft…
Goedaardige huidgezwellen met milde tot ernstige symptomenGoedaardige huidgezwellen met milde tot ernstige symptomenEen aantal huidaandoeningen veroorzaken goedaardige gezwellen in de huid die milde tot ernstige symptomen en ongemak ver…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 11 maart 2017:
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Differential Diangoses, http://emedicine.medscape.com/article/1084701-differential-diagnoses#showall
  • GRANULOMA PYOGENICUM, http://www.huidziekten.nl/folders/nederlands/granuloma-pyogenicum.htm
  • Pyogenic granuloma, http://www.dermnetnz.org/topics/pyogenic-granuloma/
  • Pyogenic granuloma, https://medlineplus.gov/ency/article/001464.htm

Reageer op het artikel "Granuloma teleangiectaticum: Goedaardige huidaandoening"

Infoteur: Miske
Laatste update: 02-05-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!