InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Waarom voel ik steken bij mijn milt?

Waarom voel ik steken bij mijn milt?

Waarom voel ik steken bij mijn milt? De milt is een multifunctioneel orgaan dat onderdeel is van het zogenaamde 'lymfesysteem' en bevindt zich aan je linkerzij. Het heeft onder andere de mogelijkheid om bloedplaatjes en witte bloedcellen op te slaan. Het orgaan zorgt tevens voor het creëren van weerstand tegen allerlei ziektes door middel van de aanmaak van afweerstoffen. Het kan voorkomen dat je weleens steken nabij je milt voelt. Het lijkt hierbij vaak van je middenrif af te komen. Hoe is het mogelijk dat je soms steken bij je milt voelt en waarom gebeurt het meestal tijdens het sporten? Kunnen personen zonder milt leven?

De milt

Waar bevindt de milt zich precies?

De meeste personen hebben slechts één milt. Deze kan maximaal ongeveer 200 gram wegen en zo'n 10 centimeter lang zijn. Personen met een bloedziekte kunnen soms 'bijmiltjes' hebben. Deze functioneren meestal net als de grote milt. Het orgaan bevindt zich linksonder ten opzichte van het hart (aan de linkerzij).

Wat is de functie van de milt?

De milt heeft in totaal drie verschillende functies. Ten eerste slaat het orgaan allerlei bloedplaatjes en witte bloedcellen op. Hiernaast zorgt het orgaan dat zowel bacteriën als rode bloedcellen die geïnfecteerd zijn uit het bloed gefilterd worden. Tevens zorgt de milt ervoor dat er afweerstoffen aangemaakt worden voor de bestrijding tegen bacteriën. De milt is een onderdeel van het zogenaamde 'lymfesysteem'. Het lymfesysteem zorgt ervoor dat de afvalstoffen die zich tussen de cellen bevinden worden afgevoerd. De milt zorgt er uiteindelijk voor dat je een goed afweersysteem hebt. Personen die geen milt hebben worden hierdoor vaak aangeraden om tegen allerlei ziektes ingeënt te worden.

Kun je zonder milt leven?

Na een ernstig ongeval is het soms nodig om de milt te verwijderen. Dit wordt ook wel een 'splenectomie' genoemd en wordt uitgevoerd wanneer een milt gescheurd is. Het is mogelijk om zonder milt te leven, echter is je weerstand hierdoor zwakker geworden. Een zwakkere weerstand zorgt ervoor dat je vatbaarder bent voor infecties.

Waardoor kan ik een steek in mijn zij krijgen?

Sporten

Sporters denken weleens last te krijgen van hun milt wanneer zij zeer actief aan het sporten zijn. Dit kan bijvoorbeeld tijdens het hardlopen gebeuren. Je kunt namelijk een steek bij je middenrif voelen wanneer je binnen een korte periode intensief sport. Deze pijn wordt echter niet door de milt veroorzaakt. Mogelijk wordt de pijn namelijk veroorzaakt doordat de organen veel in beweging komen. Hierdoor komt er veel druk te staan op de banden die de organen bij elkaar houden. Vooral als je net gegeten hebt is er een verhoogde kans op het krijgen van een steek in je zij. Hiernaast bestaat er een theorie dat de pijn wordt veroorzaakt door zuurstoftekort. Als er een tekort is aan zuurstof gaat de milt namelijk samentrekken om meer rode bloedcellen rond te pompen. Rode bloedcellen zorgen namelijk voor het vervoer van zuurstof in het bloed.

Een vergrote milt

De aandoening heeft niet altijd direct te maken met de milt zelf. Als er iets mis is met de bloedtoevoer kan er bijvoorbeeld een vergrote milt ontstaan. Hierdoor kunnen er bloedcellen in de milt gaan ophopen. Hiernaast kunnen diverse infectieziektes de oorzaak zijn van de opzwelling. Dit kan bijvoorbeeld tuberculose, malaria of hepatitis zijn. Een ziekte zoals bloedkanker kan eveneens een vergrote milt als gevolg hebben.

Wat zijn de symptomen?
Een vergrote milt is zeer lastig te ontdekken omdat de milt vrij klein is. In sommige gevallen is het mogelijk om een druk op je maag te voelen. Dit voel je op zo'n moment ook terwijl je niet gegeten hebt. Hiernaast kan het zijn dat je bij je buik en/of rug linksboven pijn voelt. Een arts kan onder andere door middel van een MRI-scan, echo en lichamelijke onderzoek bevestigen dat je misschien te maken hebt met een vergrote milt.

Een gescheurde milt

Een gescheurde milt kan zeer ernstig zijn. Hierdoor kan er namelijk bloedverlies optreden. Het bloed verlaat dan de milt en het bloed kan zich hierdoor verspreiden. Een gescheurde milt kan ontstaan bij een extreem harde klap door een ongeluk. De milt wordt dan meestal verwijderd.

De galblaas

Personen die last hebben van hun galblaas kunnen eveneens een steek in hun zij krijgen. Hierdoor kan het lijken alsof de milt de pijn veroorzaakt. De galblaas kan pijn veroorzaken wanneer je last hebt van galstenen die groter zijn dan normaal. Deze galstenen kunnen een verstopping veroorzaken. Symptomen die meer specifiek zijn voor een aandoening aan de galblaas zijn onder andere een brandend gevoel bij de bovenbuik, winderigheid en boeren laten.
© 2017 Zonnescherm, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Pijn aan de milt: oorzaken, behandeling en tips bij miltpijnPijn aan de milt: oorzaken, behandeling en tips bij miltpijnDie stekende pijn in de zij die optreedt bij sportieve inspanningen: we hebben allemaal wel eens last gehad van "de milt…
Milt (opslagplaats voor bloedplaatjes)Milt (opslagplaats voor bloedplaatjes)De milt is een opslagplaats voor de bloedplaatjes in het menselijk lichaam. Bloedplaatjes zorgen ervoor dat bij een verw…
Milt: pijn links bovenbuik en wanneer milt verwijderen?Milt: pijn links bovenbuik en wanneer milt verwijderen?De milt bevindt zich in de linker bovenhelft van de buik, onder het middenrif en achter de maag. Aandoeningen aan de mil…
Soms steken in de zij, oorzaak en behandelingSoms steken in de zij, oorzaak en behandelingSteken in de zij kunnen continue aanwezig zijn of soms optreden. Het vaakst zien we dat dit af en toe optreedt. Dit kan…
Gescheurde milt: symptomen, behandeling en herstelGescheurde milt: symptomen, behandeling en herstelEen gescheurde milt of miltruptuur is een medische noodsituatie die kan optreden als gevolg van een harde stomp of stoot…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: DataBase Center For Life Science (DBCLS) / Wikimedia Commons
  • https://www.gezondheidsnet.nl/bloed/de-milt-nodig-voor-een-goede-afweer
  • http://www.optimalegezondheid.com/wat-kan-en-doet-het-lymfevatenstelsel/
  • https://www.gezondheidsnet.nl/hardlopen/steek-in-je-zij
  • http://www.optimalegezondheid.com/pijn-de-zij-wat-het-en-wat-kun-je-doen/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Milt
  • https://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/galstenen/item32838

Reageer op het artikel "Waarom voel ik steken bij mijn milt?"

Infoteur: Zonnescherm
Laatste update: 22-07-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!