InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ziekte van Sneddon-Wilkinson: Huidaandoening met puisten

Ziekte van Sneddon-Wilkinson: Huidaandoening met puisten

Ziekte van Sneddon-Wilkinson: Huidaandoening met puisten De ziekte van Sneddon-Wilkinson is een chronische huidziekte die vooral vrouwen boven de veertig jaar treft. Patiënten ervaren hierbij puisten die zich ontwikkelen tot slappe puisten waarin zich vocht bevindt. In de meeste gevallen zijn geen andere systemische symptomen aanwezig. De diagnose van de zeldzame huidziekte vormt voor de arts een klinische uitdaging daar de aandoening aan enkele andere ziekten doet denken. Een medicamenteuze behandeling en fototherapie (behandeling via licht) zijn mogelijke behandelingsopties voor patiënten. Normaal gesproken verdwijnen de symptomen na de behandeling, maar ze keren na verloop van tijd weer terug. Complicaties gaan niet gepaard met de ziekte van Sneddon-Wilkinson. De goedaardige huidaandoening werd voor het eerst gerapporteerd in de medische literatuur door de artsen Sneddon en Wilkinson in 1956.

Synoniem van ziekte van Sneddon-Wilkinson

Subcorneale pustulaire dermatose (SCPD) is een andere benaming voor de ziekte van Sneddon-Wilkinson.

Epidemiologie

De ziekte van Sneddon-Wilkinson is een chronische huidaandoening die vooral vrouwen ouder dan veertig jaar treft. Bij kinderen en adolescenten komt de ziekte ook tot stand, maar vaak zijn dan atypische kenmerken aanwezig. De aandoening is zeldzaam; de exacte prevalentie of incidentie van de ziekte is onbekend anno december 2017.

Oorzaken van huidziekte

De accumulatie (ophoping) van neutrofielen (type witte bloedcellen) is geassocieerd met de ontwikkeling van de chronische huidaandoening, maar de onderliggende oorzaken van de ziekte blijven zijn anno december 2017 niet gekend.

Geassocieerde aandoeningen

De ziekte van Sneddon-Wilkinson is vaak geassocieerd met verschillende andere aandoeningen:

Symptomen: Puisten en slappe blaren

De symptomen komen vlak onder de hoornlaag van de huid tot uiting. Vooral aan de romp, de huidplooien (zoals de liezen en de oksels) en de buigplaatsen van de armen en benen zijn tekenen mogelijk. Op deze plaatsen ontstaan talloze karakteristieke puisten, die zich ontwikkelen tot slappe blaren. In het onderste gedeelte bevindt zich een ophoping van pus en in het bovenste gedeelte is een heldere vloeistof aanwezig. Nieuwe puisten meten enkele millimeters in diameter en vloeien soms samen tot ringvormige patronen. Gescheurde blaren leiden tot oppervlakkige schilfering, korstvorming en secundaire hyperpigmentatie (verdonkerde huid). De symptomen hebben voorts de neiging om te komen en gaan. Bij de ziekte van Sneddon-Wilkinson zijn in de meeste gevallen geen andere systemische symptomen aanwezig. Af en toe ervaren patiënten jeuk en koorts in combinatie met de blaren.

Diagnose en onderzoeken

Diagnostisch onderzoek

Wanneer de arts een stukje van de aangetaste huid onderzoekt, bemerkt hij wijzigingen in het stratum corneum (hoornlaag van de huid) wat typerend is voor de ziekte.

Differentiële diagnose

Wanneer begeleidende systemische symptomen aanwezig zijn of de patiënt een geschiedenis heeft van andere huidaandoeningen, is de diagnose moeilijk. Vooral pustulaire psoriasis doet soms denken aan de ziekte van Sneddon-Wilkinson. Verder is een secundaire infectie met streptokokken (type bacteriën) of Staphylococcus aureus-soorten (stafylokokken zijn ook bacteriën) mogelijk, waardoor het ziektebeeld doet denken aan bulleuze impetigo (bacteriële huidinfectie op gezicht en ledematen).

Diverse geneesmiddelen zijn inzetbaar / Bron: Stevepb, PixabayDiverse geneesmiddelen zijn inzetbaar / Bron: Stevepb, Pixabay

Behandeling

Dapson, een antibioticum, is vaak een effectief behandelingsmiddel voor de huidaandoening. De meeste patiënten reageren goed op deze medicamenteuze behandeling, al geldt dit niet voor iedereen. Systemische en lokale corticosteroïden (krachtige ontstekingsremmers) zijn dan inzetbaar (alleen of in combinatie met Dapson). Diverse antibiotica, acitretine (synthetisch vitamine A-derivaat) en fototherapie (behandeling via licht) zijn andere behandelingsopties.

Prognose

De ziekte van Sneddon-Wilkinson kent een chronisch en recidiverend beloop. Dit betekent dat de symptomen na de behandeling soms weer terug opflakkeren. De huidaandoening is echter goedaardig.

Complicaties van chronische huidaandoening

De ziekte van Sneddon-Wilkinson gaat niet gepaard met systemische complicaties. Mogelijk zijn er wel complicaties mogelijk door geassocieerde aandoeningen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Ziekte van Sneddon-Wilkinson: symptomen en behandelingZiekte van Sneddon-Wilkinson: symptomen en behandelingDe ziekte van Sneddon-Wilkinson staat ook wel bekend als 'subcorneale pustuleuze dermatose' en is een zeldzame, chronisc…
Oksel: bruine of rode vlekken, bult, bultjes, jeuk & uitslagOksel: bruine of rode vlekken, bult, bultjes, jeuk & uitslagLast van bruine of rode vlekken, een bult, meerdere bultjes, jeuk of uitslag onder de oksel? De oksel is de holte onder…
Periorale dermatitis: Huidziekte met huiduitslag rond mondPeriorale dermatitis: Huidziekte met huiduitslag rond mondPeriorale dermatitis wil letterlijk zeggen: ‘huiduitslag rond de mond’. Bij de huidaandoening ontstaan diverse rode, sch…
Acanthosis palmaris (huidziekte): Penshandpalmen door kankerAcanthosis palmaris (huidziekte): Penshandpalmen door kankerEen erg vreemde en zeldzame aandoening is de huidziekte "acanthosis palmaris". Hierbij heeft een patiënt handpalmen die…
Lineaire IgA-dermatose: Aandoening aan huid en slijmvliezenLineaire IgA-dermatose: Aandoening aan huid en slijmvliezenLineaire IgA-dermatose is een huidaandoening waarbij blaarvorming optreedt aan de huid en slijmvliezen. Het eigen immuun…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 9 december 2017:
  • A Case of Subcorneal Pustular Dermatosis Successfully Treated with Acitretin;
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Complete remission of skin lesions in a patient with subcorneal pustular dermatosis (Sneddon–Wilkinson disease) treated with antimyeloma therapy: association with disappearance of M-protein, http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/bjd.14954/full
  • Interruption of Sneddon-Wilkinson Subcorneal Pustulation with Infliximab, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5437431/
  • Sneddon-Wilkinson Disease (Subcorneal pustular dermatosis), http://www.mdedge.com/jfponline/dsm/554/dermatology/sneddon-wilkinson-disease-subcorneal-pustular-dermatosis
  • Ziekte van Sneddon-Wilkinson: puistjes romp, oksels & liezen, https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/157370-ziekte-van-sneddon-wilkinson-puistjes-romp-oksels-liezen.html
  • Afbeelding bron 1: Stevepb, Pixabay

Reageer op het artikel "Ziekte van Sneddon-Wilkinson: Huidaandoening met puisten"

Infoteur: Miske
Laatste update: 09-10-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!