InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pulserende tinnitus: Oorsuizen met kloppende geluiden in oor

Pulserende tinnitus: Oorsuizen met kloppende geluiden in oor

Pulserende tinnitus: Oorsuizen met kloppende geluiden in oor Tinnitus aurium (oorsuizen) is een aandoening waarbij patiënten geluiden horen van in het lichaam zelf. Deze geluiden zijn variabel, zoals zoemen, malen, fluiten, … Ook muziek en zingen zijn soms hoorbaar bij oorsuizen. Bij pulserende tinnitus (vasculaire tinnitus, pulsatiele tinnitus) hoort de patiënt ritmisch kloppende, bonzende of suizende geluiden in het oor. Deze geluiden zijn afkomstig van de kloppingen van het hart. De pulserende geluiden hebben in tegenstelling tot andere vormen van tinnitus een fysieke oorzaak. Als de arts in staat is om deze oorzaak goed te behandelen, verminderen of verdwijnen de klachten van pulserend oorsuizen.

Oorzaken van pulserende tinnitus

Pulserend oorsuizen ontstaat meestal in de bloedvaten in het hoofd- of nekgebied of de schedelbasis wanneer een gestoorde bloedstroom optreedt. Door een verhoogde bloedstroom of een vernauwing van de opening van het bloedvat, ontstaat namelijk een zogenaamde turbulente bloedstroom die de patiënt hoort in de oren. Pulserende tinnitus is in tegenstelling tot andere vormen van oorsuizen niet het gevolg van schade aan de cochlea (slakkenhuis) en/of gehoorzenuw. Wel is het mogelijk dat patiënten ook nog lijdt aan een andere vorm van oorsuizen.

Arterioveneuze malformatie

Soms ontstaan zogenaamde verbindingsproblemen tussen slagaders en aders, in medische termen gekend als 'arterioveneuze malformatie'. Bij patiënten met deze aandoening is meestal slechts één oor getroffen.

Door een zwangerschap stroomt het bloed soms sneller, waardoor kloppende geluiden in het oor ontstaan / Bron: PublicDomainPictures, PixabayDoor een zwangerschap stroomt het bloed soms sneller, waardoor kloppende geluiden in het oor ontstaan / Bron: PublicDomainPictures, Pixabay

Gegeneraliseerde verhoogde doorbloeding

Wanneer bloed snel stroomt, zoals tijdens een zware inspanning of een zwangerschap, maakt dit meer geluid. Ernstige bloedarmoede (anemie) of een overactieve schildklier (hyperthyreoïdie) leidt mogelijk ook tot een verhoogde bloedstroom in het lichaam. Bloedarmoede behandelt de arts met medicijnen of bloedtransfusies.

Intracraniële hypertensie

Bij intracraniële hypertensie ontstaat een verhoogde bloeddruk binnen de schedel. De oorzaak van intracraniële hypertensie is anno maart 2018 onduidelijk. De meerderheid van de patiënten zijn jonge vrouwen die vaak lijden aan overgewicht. Andere symptomen van de aandoening zijn gehoorverlies, het gevoel van een vol oor, duizeligheid, hoofdpijn en problemen met het gezichtsvermogen. Gewichtsverlies en het nemen van diuretica (plaspillen) zijn nuttig. De meeste patiënten kennen een significante verbetering van de klachten met een gewichtsafname.

Slagaderverkalking

Atherosclerose (slagaderverharding) zorgt voor een klonterig uiterlijk van de binnenkant van de bloedvaten waardoor deze vernauwen (vasoconstrictie). Dit leidt tot een turbulente en luidere bloedstroom. Een hoge bloeddruk, stress, het overmatig drinken van cafeïne en alcohol en een verhoogd cholesterolgehalte in het bloed zijn mogelijke oorzaken van atherosclerose.

Tumor

Wanneer de bloedstroom toeneemt één of een groep bloedvaten (gelokaliseerd verhoogd debiet), is dit het gevolg van hoofd- en nektumoren. Door de tumoren ontwikkelen zich namelijk soms abnormale bloedvaten.

Verhoogde gevoeligheid van geluiden

Patiënten met geleidend gehoorverlies veroorzaakt door bijvoorbeeld een geperforeerd trommelvlies of een secretoire otitis media (lijmoor), horen sneller geluiden van binnenuit het lichaam. De auditieve paden in de hersenen zijn soms ook gevoeliger. De hersenen worden dan gewaarschuwd voor normale geluiden in de bloedvaten, terwijl ze deze geluiden normaal gesproken negeren.

Symptomen

De patiënt hoort regelmatig een geluid met een constant ritme dat synchroon loopt met de polsslag. De patiënt hoort dit met één oor of soms met beide oren. Het geluid is veelal luid en storend tot zelfs ondraaglijk. Ook andere symptomen zijn mogelijk, afhankelijk van de onderliggende oorzaak.

Diagnose en onderzoeken

Vraaggesprek
De arts bevraagt eerst de patiënten over de soort geluiden die de patiënt hoort met één oor of beide oren. Hij wil ook informatie over de duur van het geluid. Daarnaast wil hij weten welke impact het horen van het geluid heeft op het dagelijks leven. De patiënt meldt bovendien welke symptomen hij mogelijk nog ervaart alsook of hij medicatie gebruikt, want medicijnen gaan soms gepaard met bijwerkingen zoals tinnitus.

Lichamelijk en diagnostisch onderzoek
De arts onderzoekt de binnenkant en de buitenkant van het oor om aandoeningen zoals een infectie of overtollig oorsmeer op te sporen. Daarna is een gehooronderzoek nodig en controleert een specialist eveneens de ogen, het hoofd en de nek. Bijkomende onderzoeken voor het opsporen van pulserend oorsuizen zijn een MRI-scan, een CT-scan, een bloedonderzoek, een echografie en/of een angiografie (radiografisch beeld van de bloedvaten).

Behandeling van aandoening

De arts behandelt de onderliggende oorzaak van pulserende tinnitus. Daarnaast zijn andere behandelingen mogelijk om de symptomen te verminderen of hiermee beter te leren omgaan.

Cognitieve gedragstherapie
Cognitieve gedragstherapie (vorm van psychotherapie) wijzigt de manier waarop patiënten reageren op tinnitus. Hierdoor leert hij beter omgaan met de geluiden; de geluiden zelf verdwijnen of verminderen hierdoor niet.

Geluidtherapie
Geluidstherapie is oorspronkelijk ontwikkeld als een vorm van afleiding. Veel patiënten met oorsuizen merken de symptomen meer op in een stille omgeving. Wanneer de patiënt bijgevolg luistert naar andere (omgevings)geluiden, hoort hij de tinnitusgeluiden minder uitgesproken of niet meer.

Ontspanning
Door het uitvoeren van ademhalingsoefeningen, ontspanningstechnieken, mindfulness, meditatie, yoga en andere ontspannende activiteiten, vermindert de impact van pulserende tinnitus. Hierdoor daalt namelijk de hartslag en de bloeddruk en vermindert de hersenactiviteit.

Tinnitus omscholingstherapie
Tinnitus omscholingstherapie leert de patiënt omgaan met de gevolgen van tinnitus in het dagelijks leven.

Prognose van horen van kloppende geluiden

Veel onderliggende oorzaken van pulserende tinnitus zijn goed te behandelen, maar het is belangrijk om een arts te raadplegen voor een juiste diagnose. Onbehandelde, pulserende tinnitus heeft een negatieve invloed op de kwaliteit van leven van een patiënt.

Complicaties bij vorm van oorsuizen

Het is belangrijk om alle pulserende tinnitus goed te onderzoeken. In sommige gevallen is namelijk sprake van een ernstige onderliggende aandoening. In zeldzame gevallen leidt een onbehandeld onderliggend probleem bijvoorbeeld tot een beroerte (onvoldoende bloedtoevoer naar de hersenen met lichamelijke en mentale symptomen).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Oorsuizen behandelen met implantaat in oorOorsuizen behandelen met implantaat in oorMensen met oorsuizen (tinnitus) horen de hele dag een onafgebroken uiterst irritant geluid in het oor. Voor veel lijders…
Oorsuizingen of tinnitus: ontstaan, symptomen & behandelingOorsuizingen of tinnitus: ontstaan, symptomen & behandelingJe hebt het ongetwijfeld wel eens meegemaakt dat je oren begonnen te suizen toen je van een concert kwam: de brommende e…
Verschil tussen misofonie, tinnitus en fonofobieVerschil tussen misofonie, tinnitus en fonofobieVeel mensen hebben op een of andere manier last van geluiden. Niet alleen doordat buren luidruchtig zijn in huizen met t…
Tinnitus: pieptoon of oorzuizen. Is het te genezen?Tinnitus: pieptoon of oorzuizen. Is het te genezen?Tinnitus is het waarnemen van geluiden in de vorm van suizen, piepen, brommen, knarsen, wat veroorzaakt wordt door het b…
Tinnitus of oorsuizen: oorzaken, behandeling, gehoorapparaatTinnitus of oorsuizen: oorzaken, behandeling, gehoorapparaatSteeds meer mensen, men schat meer dan twee miljoen, hebben last van tinnitus. Als je last hebt van tinnitus dan hoor je…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Clker-Free-Vector-Images, Pixabay
  • Geraadpleegd op 8 maart 2018:
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Pulsatile Tinnitus - Causes and Treatments, https://www.tinnitusformula.com/library/pulsatile-tinnitus-2/
  • Pulsatile tinnitus, https://www.dizziness-and-balance.com/disorders/hearing/tinnitus/pulsatile.html
  • Pulsatile tinnitus, https://www.healthline.com/health/pulsatile-tinnitus
  • Pulsatile tinnitus, https://www.tinnitus.org.uk/pulsatile-tinnitus
  • Pulsatile tinnitus: Causes, symptoms, and treatment, https://www.medicalnewstoday.com/articles/319494.php
  • Wat zijn pulserende oorsuizen?, http://www.oorsuizen.be/pulserend-en-pulsatiele-oorsuizen/
  • What Is Pulsatile Tinnitus?, https://www.webmd.com/healthy-aging/aging-pulsatile-tinnitus#1
  • Afbeelding bron 1: PublicDomainPictures, Pixabay

Reageer op het artikel "Pulserende tinnitus: Oorsuizen met kloppende geluiden in oor"

Infoteur: Miske
Laatste update: 11-06-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Oorproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!