InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Hypoalbuminemie: Verlaagde albuminewaarden in bloed

Hypoalbuminemie: Verlaagde albuminewaarden in bloed

Hypoalbuminemie: Verlaagde albuminewaarden in bloed Albumine is een in water oplosbaar eiwit in het bloed dat overvloedig aanwezig is in bloedplasma. Dit eiwit, dat geproduceerd wordt in de lever, is essentieel voor het behoud van een goede gezondheid. Albumine speelt namelijk onder andere een belangrijke rol bij het herstel en de groei van weefsels en het transport van essentiële vetzuren van vetweefsel naar spierweefsel. Wanneer het albuminegehalte te laag is, is sprake van hypoalbuminemie. Verlaagde albuminewaarden komen voor bij onder andere hart-, lever- of nierziekten. De symptomen van hypoalbuminemie zijn niet altijd duidelijk, maar wanneer een ernstige verlaging van de albuminewaarden aanwezig is, treden wel tekenen op. Enkele voorbeelden hiervan zijn een droge huid, duizeligheid en verwardheid. Een voeding met meer albumine verhoogt het albuminegehalte, maar daarnaast is een behandeling van het onderliggend probleem noodzakelijk.

Wat is albumine?

Albumine is een eiwit dat de lever produceert. Albumine maakt een aanzienlijk deel van het bloedplasma uit. Plasma is het vloeibare deel van het bloed dat de eiwitten en bloedcellen bevat. Dankzij albumine is het mogelijk om bilirubine, vetzuren, metalen, ionen, hormonen en medicijnen via de bloedbaan te transporteren. Door een laag albuminegehalte verloopt het transport van deze stoffen niet meer zo efficiënt. Een laag albumineniveau veroorzaakt bijgevolg tal van symptomen.

Oorzaken van hypoalbuminemie

Hartziekte

Sommige patiënten met hartfalen (slecht rondpompen van bloed door het hart) of pericarditis (ontsteking van het hartzakje) ontwikkelen een laag albuminegehalte. Waarom dit precies gebeurt, is anno maart 2018 onduidelijk. Patiënten met hartfalen zijn vaak gebaat met bloeddrukmedicatie en voedingsaanpassingen.

Leverziekte

De lever produceert albumine. Veel leverziekten veroorzaken mogelijk leverfalen zoals levercirrose, leverkanker, hepatitis (leverontsteking), alcoholische hepatitis en leververvetting. Veranderingen in de levensstijl, met name het vermijden van alcohol, zijn nodig.

Nierziekte

Door nierproblemen zoals het nefrotisch syndroom (nieraandoening met te veel eiwit in de urine) of nierfalen verliest de patiënt veel eiwit in de urine (proteïnurie). Hierdoor gebeurt een opname van albumine uit het bloed, wat leidt tot hypoalbuminemie. Medicatie, nierdialyse en/of een niertransplantatie zijn vaak nodig.

Ondervoeding

Verlaagde hypoalbuminewaarden komen ook voor bij patiënten die niet genoeg belangrijke voedingsstoffen bezitten in het lichaam. Dit komt bijvoorbeeld voor bij ondervoeding. Door een onvoldoende eitwitopname maakt de lever onvoldoende albumine aan. Ook aandoeningen die de absorptie van voedingsstoffen bemoeilijken (malabsorptie), leiden tot hypoalbuminemie.

Proteïneverliezende enteropathie

Protein losing-enteropathie (proteïneverliezende enteropathie) is een toestand waarbij patiënten het spijsverteringsstelsel veel eiwitten verliest, waardoor uiteindelijk een laag hypoalbuminegehalte ontstaat. Dit gebeurt bij sommige maag- en darmaandoeningen zoals coeliakie (maag- en darmproblemen door het eten van gluten) en inflammatoire darmaandoeningen. Medicijnen behandelen chronische maag- en darmaandoeningen of verminderen ontstekingen in het lichaam.

Andere oorzaken

Minder vaak ontwikkelen patiënten hypoalbuminemie als gevolg van:

Een vochtophoping in de buik komt voor bij leverproblemen / Bron: James Heilman, MD, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Een vochtophoping in de buik komt voor bij leverproblemen / Bron: James Heilman, MD, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Symptomen

De symptomen van hypoalbuminemie zijn erg uiteenlopend. Sommige patiënten hebben namelijk geen symptomen tenzij de bloedalbuminespiegels significant verlaagd zijn. De symptomen bestaan uit bijvoorbeeld:

Diagnose en onderzoeken

Het is belangrijk om de precieze oorzaak van hypoalbuminie te achterhalen voor het opstellen van de goede behandeling. Het normale bereik voor albumine is 35 tot 45 gram per liter (g / L). Bij albuminewaarden die lager zijn dan 34 gram / L, is sprake van hypoalbuminemie. De albuminewaarden zijn op te sporen via een bloedonderzoek. Verder voert de arts mogelijk een urineonderzoek uit wat een overtollig aantal eiwitten in de urine aantoont (proteïneurie).

Behandeling

Voeding

Patiënten die voldoende eiwitten consumeren, krijgen meestal ook voldoende albumine binnen. De meeste patiënten hebben minimaal 0, 8 gram eiwit per kilogram lichaamsgewicht per dag nodig. Vooral bij ondervoeding is het belangrijk om voeding met veel albumine te consumeren. Albumine is aanwezig in veel dierlijke producten zoals:
  • eieren
  • Griekse yoghurt
  • kwark
  • melk
  • rundvlees
  • sommige vleesvervangers
  • sommige voedingssupplementen
  • vis

Medicatie

Sommige patiënten hebben mogelijk medicijnen nodig om het albumineniveau te verhogen. De arts dient soms albumine toe via een ader (intraveneus). Andere behandelingen zijn toegespitst op de oorzaak van de verlaagde albuminewaarde. Vaak is wel een ziekenhuisopname nodig waarbij de arts de toestand opvolgt en de lage albuminewaarden corrigeert.

Prognose van lager albuminegehalte

De vooruitzichten voor patiënten met een laag albumineniveau in het bloed hangen af van de oorzaak. Een snelle diagnose en behandeling verbeteren de langetermijnvooruitzichten van hypoalbuminemie.

Complicaties van verlaagde albuminewaarden in het bloed

Hypoalbuminemie verergert mogelijk de symptomen van andere ziekten. Patiënten met een chronische obstructieve longziekte (COPD) die lijden aan hypoalbuminemie, hebben meer kans op het ontwikkelen van ademhalingsfalen (ernstige ziekte met langzame ademhaling).

Andere complicaties zijn onder meer:
  • een longontsteking
  • een opbouw van vocht, inclusief rond de longen en de maag
  • een verminderde werking van medicijnen die zich binden aan albumine
  • spierbeschadiging

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Nefrotisch syndroom: symptomen, diagnose en behandelingNefrotisch syndroom: symptomen, diagnose en behandelingWanneer de nieren opeens te veel eiwit afscheiden is er sprake van het nefrotisch syndroom. Het eiwitniveau in het bloed…
Albumine en albuminurieAlbumine en albuminurieAlbumine is een eiwit dat in het bloed voorkomt. Het wordt aangemaakt door de lever en is nodig om vocht in de bloedbaan…
Albumine: vochtaantrekker en transportmedium bloedAlbumine: vochtaantrekker en transportmedium bloedBloed is een samenstelling van meerdere bloedcellen, water en bloedplasma, waarmee het lichaam wordt voorzien van alle n…
Eiwitverlies via de darm (protein-losing enteropathy)Eiwitverlies via de darm (protein-losing enteropathy)Eiwitverlies via de darm (protein-losing enteropathy) verwijst naar elke aandoening van het maagdarmkanaal (bijvoorbeeld…
Leverfunctieonderzoek: verstoorde leverfunctie symptomenLeverfunctieonderzoek: verstoorde leverfunctie symptomenLeverfunctieonderzoek duidt op bloedonderzoek naar de verschillende functies van de lever (leverfunctie). Er wordt bloed…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 9 maart 2018:
  • Albumin deficiency, https://www.medigoo.com/articles/albumin-deficiency/
  • Can Diet Increase Albumin Level?, https://www.livestrong.com/article/494552-albumin-deficiency/
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Hypoalbuminemia (Low Albumin), http://chemocare.com/chemotherapy/side-effects/hypoalbuminemia-low-albumin.aspx
  • Hypoalbuminemia, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23073857
  • Low Blood Albumin, https://healthhearty.com/low-albumin-levels
  • What are the effects of low albumin?, https://www.medicalnewstoday.com/articles/321149.php
  • Afbeelding bron 2: Frolicsomepl, Pixabay

Reageer op het artikel "Hypoalbuminemie: Verlaagde albuminewaarden in bloed"

Infoteur: Miske
Laatste update: 20-01-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Bloedaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!