InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Stinkende winden: Oorzaken van scheten met vieze geur

Stinkende winden: Oorzaken van scheten met vieze geur

Stinkende winden: Oorzaken van scheten met vieze geur Stinkende winden laten is een beschamende activiteit die bij iedereen zo nu en dan wel eens optreedt. Winderigheid is een noodzakelijk onderdeel van de menselijke fysiologie. Flatulentie (winden laten) vindt plaats wanneer een bijproduct van voedsel afbreekt. Enkele oorzaken zijn bekend voor het laten van scheten met een vieze geur, zoals bijvoorbeeld het consumeren van bepaalde voedingsmiddelen, spijsverteringsproblemen of infecties. Voor de sterk geurende winden bestaan ook tal van eenvoudige oplossingen en zelfzorgmaatregelen, al is af en toe wel een medische behandeling vereist.

Dikkedarmkanker en stinkende winden

Darmpoliepen ontaarden mogelijk in dikkedarmkanker en leiden onbehandeld tot levensbedreigende gevolgen. Een tumor in de dikke darm leidt tot een verstopping, waardoor het gas zich ophoopt wat resulteert in meer winderigheid en een opgeblazen gevoel.

Infecties van het spijsverteringskanaal

Virus en bacteriën veroorzaken mogelijk ook problemen met het spijsverteringskanaal. Hierdoor kampt de patiënt vaak met overmatige diarree, braken, buikpijn, misselijkheid, vermoeidheid, koorts en stinkende scheten. Ernstige infecties veroorzaken soms levensbedreigende complicaties doordat de vochtbalans verstoord is. Bacteriële infecties behandelt de arts met antibiotica. Virale infecties behandelt de arts voornamelijk symptomatisch.

Sommige medicijnen veroorzaken stinkende winden / Bron: Stevepb, PixabaySommige medicijnen veroorzaken stinkende winden / Bron: Stevepb, Pixabay

Medicatie en scheten met vieze geur

Bepaalde medicijnen leiden mogelijk tot flatulentie met een vieze geur tijdens het verteren van de medicijnen. Dit gebeurt het vaakst bij antibiotica. Antibiotica doden sommige gezonde of ‘goede’ bacteriën in het spijsverteringskanaal terwijl ze werken om een infectie te vernietigen. Hierdoor ontstaat een onbalans in het spijsverteringskanaal. De onbalans leidt mogelijk tot slecht ruikende scheten. Dit overtollige gas leidt soms ook tot een oncomfortabel opgeblazen gevoel en obstipatie. De winderigheid met een vieze geur verdwijnt veelal wanneer de antibioticakuur voltooid is. Indien de patiënt dit symptoom vervelend vindt, overlegt hij met de arts of er alternatieven zijn.

Obstipatie en flatulentie

Wanneer de ontlasting zich ophoopt in de dikke darm en deze niet kan verlaten, is sprake van obstipatie. Constipatie is mogelijk te wijten aan medicatiegebruik, een slechte voeding of andere biologische oorzaken. De opeenhoping van de ontlasting in de dikke darm veroorzaakt vaak een opeenhoping van stinkende gassen. Dit extra gas gaat gepaard met een opgeblazen gevoel en ongemak. Wanneer het gas uiteindelijk vrijkomt, is dit vaak stinkend.

Roken

Bij het roken inhaleren mensen een overmatige hoeveelheid lucht, die dan in de darm vast komt te zitten en leidt tot een opgeblazen gevoel, maagpijnen de productie van stinkende winden.

Voeding

Grote porties eten

Ook grote porties eten leidt mogelijk tot overmatige winderigheid. Het spijsverteringskanaal laat dan voedsel sneller door de darmen stromen. Kleinere porties en vaker eten zijn aanbevolen zodat het spijsverteringskanaal niet overbelast geraakt.

Lucht inademen

In een aantal voedingsgerelateerde omstandigheden ontstaan bovendien sneller overmatige winderigheid doordat patiënten meer lucht inslikken:
  • koolzuurhoudende dranken drinken
  • met een rietje drinken
  • op hard snoep zuigen
  • op kauwgum kauwen
  • snel eten

Kunstmatige toevoegingen

Kunstmatige zoetstoffen veroorzaken eveneens overmatige winderigheid en vermijden mensen best.

Voedingsmiddelen

Het soort voedsel dat we binnenkrijgen, bepaalt vaak of scheten gaan stinken. Bepaalde voedingsmiddelen worden anders verwerkt in onze darm. Bepaalde voedingsproducten zijn langer blootgesteld aan darmbacteriën, waardoor de hoeveelheid geproduceerde winderigheid toeneemt. Verschillende voedingsmiddelen hebben bijgevolg verschillende niveaus van stank. Stinkende winden verschijnen vaak na het consumeren van volgende voedingsmiddelen:
  • ananas
  • artisjokken
  • asperges
  • banaan
  • bloemkool
  • bonen
  • broccoli
  • eieren
  • knoflook
  • noten
  • paksoi
  • peren
  • rundvlees
  • spruitjes
  • uien
  • varkensvlees
  • vijgen
  • watermeloen
  • zoete aardappelen
  • zuivelproducten

Pepermunt, gember, kaneel, venkel en appelciderazijn zijn goede middelen om de stinkende scheten te verminderen.

Voedselintolerantie

Voedselintolerantie is een veel voorkomende oorzaak van het laten van winden met een vieze stank. Dit gebeurt bij lactose-intolerantie en glutenintolerantie

Lactose-intolerantie

Lactose-intolerantie treedt op door een tekort aan het enzym lactase. Dit enzym is nodig voor de vertering van lactose, het type suiker dat aanwezig is in zuivelproducten. Het lichaam is niet mogelijk om lactose af te breken, waardoor stinkend gas zich ophoopt en uiteindelijk vrijkomt. De symptomen van lactose-intolerantie bestaan uit onder andere flatulentie, een opgeblazen gevoel, waterige diarree, krampen en een losse ontlasting. Het is belangrijk om voedsel dat zuivel bevat te vermijden.

Glutenintolerantie

Het afbreken van gluten lukt niet goed bij glutenintolerantie, waardoor het gas zich ophoopt in de darm en na een tijdje pas vrijkomt. Andere patiënten ervaren voedselintolerantie als gevolg van een ziekte zoals coeliakie. Coeliakie is een auto-immuunziekte die verwondingen aan het spijsverteringskanaal veroorzaakt door het eten van gluten. Patiënten met coeliakie hebben moeite met het verteren van gluten, wat voorkomt in tarweproducten.

Een patiënt met coeliakie heeft volgende symptomen
  • gewichtsverlies
  • een opgeblazen gevoel
  • diarree
  • vermoeidheid

Het is belangrijk om het aanstootgevende ingrediënt te vermijden om spijsverteringsproblemen te voorkomen.

Behandeling van winderigheid met stank

Lichaamsbeweging is nuttig / Bron: Skeeze, PixabayLichaamsbeweging is nuttig / Bron: Skeeze, Pixabay

Lichaamsbeweging

Regelmatige lichaamsbeweging zoals lopen of joggen is goed om winden sneller te laten ontspannen. Ze blijven dan niet zo lang in de darm aanwezig, waardoor minder stank vrijkomt.

Medicatie

De ontwikkeling van winderigheid voorkomen is mogelijk door bepaalde medicijnen in te nemen. Het is echter wel belangrijk dat de patiënt dit bespreekt met de arts om zeker te zijn dat deze medicatie geen invloed heeft op een reeds bestaande aandoening.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Winderigheid hinderlijk en onwelriekend probleemWinderigheid hinderlijk en onwelriekend probleemHoewel een mens gemiddeld minstens zo'n 15 scheten per dag laat, kan winderigheid soms nog erger vormen aannemen. En een…
Winden, scheten of winderigheid: een bekend probleemWinderigheid is een fenomeen waar de meeste dieren last van hebben. Winderigheid ontstaat door het inhaleren van lucht e…
Alles over windenAlles over windenWinden, scheten, flatulentie. Het zijn van die dingen waar veel mensen niet graag over praten, maar het gas in de darmen…
Schoonmaken van een stinkende wasmachineSchoonmaken van een stinkende wasmachineEen stinkende wasmachine is erg vervelend, maar gelukkig kun je dit gemakkelijk verhelpen. Lees hier hoe je gemakkelijk…
Flatulentie of winderigheid: oorzaken, behandeling & tipsFlatulentie of winderigheid: oorzaken, behandeling & tipsHet laten van scheten of winden is voor sommigen een handeling die met heel wat humor gepaard gaat. Maar voor wie last h…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 10 maart 2018:
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Flatulance (gas), https://www.emedicinehealth.com/flatulence_gas/article_em.htm
  • Foods That Cause Smelly Flatulence, https://www.livestrong.com/article/302138-foods-that-cause-smelly-flatulence/
  • Home Remedies for Smelly Flatulence, https://www.livestrong.com/article/264315-home-remedies-for-smelly-flatulence/
  • How do you stop smelly farts?, https://www.medicalnewstoday.com/articles/321111.php
  • How to get rid of smelly winderigheid fast? Smelly flatulence causes and cures, https://www.belmarrahealth.com/how-to-get-rid-of-smelly-winderigheid-fast-smelly-flatulence/
  • HOW TO STOP STINKY AND SMELLY FARTS ?, https://www.lorecentral.org/2015/07/how-to-stop-stinky-and-smelly-farts.html
  • Smelly farts, https://www.healthline.com/health/smelly-farts
  • Afbeelding bron 1: Stevepb, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Skeeze, Pixabay

Reageer op het artikel "Stinkende winden: Oorzaken van scheten met vieze geur"

Infoteur: Miske
Laatste update: 10-08-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Darmproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!