InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Blaasdruk: Oorzaken van gevoel van druk op de blaas

Blaasdruk: Oorzaken van gevoel van druk op de blaas

Blaasdruk: Oorzaken van gevoel van druk op de blaas Sommige patiënten kampen met een heel vervelend gevoel. Ze voelen namelijk een constante druk op de blaas wat niet verdwijnt wanneer ze urineren. Veel oorzaken zijn bekend voor het drukkende gevoel op de blaas. Meestal kampt de patiënt met een urineweginfectie of een andere onschuldige aandoening, maar zeer sporadisch wijst het drukkende gevoel op de blaas in de richting van kanker. Blaasdruk is een symptoom waarmee een patiënt het best een arts raadpleegt. De meeste onderliggende problemen van druk op de blaas zijn gemakkelijk thuis te behandelen, maar af en toe zijn medicijnen en/of andere medische behandelingen nodig.

Blaasontsteking (cystitis) en een drukkend gevoel op de blaas

Een blaasontsteking is te wijten aan dezelfde bacteriën die urineweginfecties veroorzaken. Cystitis komt alleen voor in de blaas en de nieren en veroorzaakt spierspasmen (spierkrampen) die het gevoel geven dat er druk op de blaas is. Vaak is interstitiële cystitis de oorzaak van blaasdruk. Hierbij ontstaat een ontsteking van de blaaswand zonder dat sprake is van een infectie. Plasproblemen zoals frequent plassen, ís nachts plassen (nycturie) en vaak dringend moeten urineren (urine-urgentie) komen hierbij tot uiting. Ook pijn tijdens de menstruatieperiode, pijn tijdens de geslachtsgemeenschap en bekkenpijn zijn veel voorkomende tekenen.

Endometriose

Endometriose treedt op wanneer weefsel dat normaal groeit in de baarmoeder, buiten deze plaats begint te groeien en pijn en ongemak veroorzaakt. Menstruele pijn komt hierbij ook tot uiting.

Obstructie (verstopping) en druk op de blaas

Wanneer een obstructie in de urethra plaatsvindt, is de urinestroom geblokkeerd. Door deze verstopping ontstaat druk op de blaas. Veel voorkomende obstructies zijn nierstenen en goedaardige of kwaadaardige tumoren.

Kanker

Blaaskanker

Af en toe is druk op de blaas het gevolg van blaaskanker. Deze vorm van kanker start meestal in de bekleding van de blaas. Een drukkend gevoel op de blaas, evenals bloed in de urine (hematurie) zijn veel voorkomende symptomen van het beginstadium van blaaskanker. De arts voert diverse laboratoriumtesten uit om deze kankervorm op te sporen.

Eierstokkanker en baarmoederkanker

Eierstokkanker en baarmoederkanker veroorzaken druk op de blaas bij vrouwen als gevolg van de onregelmatige celgroei tegen de eierstokken en baarmoeder.

Prostatitis

Mannen kampen mogelijk met druk op de blaas als gevolg van prostatitis, een infectie van de prostaatklier.

Spieraandoeningen

Spieraandoeningen zoals de ziekte van Parkinson (neurologische aandoening met bevingen), een beroerte (onvoldoende bloedtoevoer naar de hersenen met lichamelijke en mentale symptomen) en een ruggenmergletsel leiden mogelijk tot een overactieve blaas. Hierbij worden de spieren en zenuwen in de blaas overgevoelig waardoor een patiënt vroegtijdig gaat urineren of urine verliest (urine-incontinentie).

Urineweginfectie en blaasdruk

Urineweginfecties treden mogelijk overal in de urinewegen op. Deze aandoening, die het gevolg is van bacteriën, veroorzaakt volgende symptomen: een gevoel van dringend moeten plassen, de blaas niet volledig kunnen ledigen (urineretentie) en een pijnlijke druk op de blaas.

Vleesbomen

Vrouwen ondervinden mogelijk blaasdruk als gevolg van vleesbomen, goedaardige gezwellen die zich in de baarmoeder vormen.

Behandeling

Antibiotica
Een urineweginfectie of een andere vorm van een bacteriële infectie, vereist een behandeling met antibiotica. Hierdoor is het mogelijk om de bacteriën te elimineren zodat de symptomen verdwijnen.

Alcohol vermijden is een goed idee / Bron: Jarmoluk, PixabayAlcohol vermijden is een goed idee / Bron: Jarmoluk, Pixabay
Blaasirriterende dranken vermijden
Dranken met cafeïne, alcohol en citrus irriteren de blaas en verergeren het gevoel van druk op de blaas.

Pijnstillers
Het nemen van een vrij verkrijgbare pijnstiller zoals acetaminophen, ibuprofen of aspirine verlicht de pijn en eventuele zwelling geassocieerd met blaasdruk.

Veenbessensap
Veenbessensap bestrijdt urineweginfecties en verlicht de blaasdruk.

Warmte
Een verwarmingskussen of warm kompres op de onderbuik toepassen verzacht de spierkrampen die druk op de blaas veroorzaken.

Water
Het is aan te bevelen om dagelijks minimaal acht glazen water te drinken. Hierdoor is het namelijk mogelijk om bacteriën en schadelijke stoffen weg te spoelen uit het lichaam, wat helpt bij de behandeling van infecties die druk op de blaas veroorzaken.

Andere behandelingen
Ook andere behandelingsopties zijn inzetbaar:
  • een operatie (zelden)
  • fysiotherapie
  • tricyclische antidepressiva (doet de blaas ontspannen)
  • zenuwstimulatie

Preventie

Douchen
Douchen in plaats van baden vermindert het risico op het krijgen van een infectie. De zeep in de badkuip spoelt namelijk alle beschermende slijmvliezen weg, wat een toegangsweg is voor bacteriën.

Loszittend ondergoed dragen
Het dragen van loszittend, comfortabel, katoenen ondergoed voorkomt dat bacteriën in de buurt van de urethra terechtkomen en daar een infectie veroorzaken.

Meteen plassen bij aandrang
Bij een plasaandrang is het belangrijk om meteen het toilet op te zoeken. Urine vasthouden in de blaas vormt een goede voedingsbodem voor bacteriën waardoor sneller een infectie tot stand komt.

Water drinken
Veel water drinken zuivert de urinewegen en verkleint het risico op de ontwikkeling van een bacteriële infectie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een blaasontsteking hebbenKen je dat zeurderige gevoel in je onderbuik en dat je regelmatig naar de wc moet wat ook nog eens wat branderig aanvoel…
Blaasontsteking (urineweginfectie)Een blaasontsteking is een infectie in de blaas. De klachten die hier bij horen zijn pijn of branderig gevoel bij het pl…
Wat te doen bij een blaasontsteking?Wat is een blaasontsteking? Een blaasontsteking is een ontstekingsreactie binnen in de blaas. Een blaasontsteking is mak…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 12 juni 2018:
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Everything You Need to Know About Bladder Pressure, https://www.healthline.com/health/bladder-pressure
  • What Causes Bladder Pressure & Discomfort?, https://www.livestrong.com/article/22250-causes-bladder-pressure-discomfort/
  • What causes bladder pressure and how to relieve it, https://www.belmarrahealth.com/causes-bladder-pressure-relieve/
  • What causes bladder pressure?, https://www.medicalnewstoday.com/articles/321339.php
  • Afbeelding bron 1: Jarmoluk, Pixabay

Reageer op het artikel "Blaasdruk: Oorzaken van gevoel van druk op de blaas"

Infoteur: Miske
Laatste update: 24-08-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Urine-afwijkingen
Medische informatie…
Schrijf mee!