InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Te veel vitamine D: symptomen & oorzaak overdosis vitamine D

Te veel vitamine D: symptomen & oorzaak overdosis vitamine D

Te veel vitamine D: symptomen & oorzaak overdosis vitamine D Te veel vitamine D innemen is schadelijk voor je gezondheid. Te veel vitamine D, ofwel vitamine D-vergiftiging of vitamine D-toxiciteit, ook wel hypervitaminose D genoemd, is een zeldzame maar potentieel ernstige aandoening die optreedt wanneer je overmatige hoeveelheden vitamine D in je lichaam hebt. Vitamine D-toxiciteit wordt meestal veroorzaakt door megadoses vitamine D-supplementen en niet door je voeding of blootstelling aan de zon. Dat komt omdat je lichaam de hoeveelheid vitamine D reguleert die wordt aangemaakt door blootstelling aan de zon, en zelfs verrijkte voedingsmiddelen bevatten geen grote hoeveelheden vitamine D. Het belangrijkste gevolg van vitamine D-toxiciteit is een ophoping van calcium in je bloed (hypercalciëmie), wat misselijkheid en braken, zwakte en frequent urineren kan veroorzaken. Symptomen kunnen zich ontwikkelen tot botpijn en nierproblemen, zoals de vorming van calciumstenen. De behandeling bestaat ten eerst uit het stoppen van de inname van vitamine D.

Functie van vitamine D

Je lichaam heeft vitamine D nodig om calcium te absorberen en botgroei te bevorderen. Te weinig vitamine D resulteert in zachte botten bij kinderen (rachitis) en fragiele, misvormde botten bij volwassenen (osteomalacie), veroorzaakt door onvoldoende mineralisatie van het bot bij volwassenen. Je hebt ook vitamine D nodig voor andere belangrijke lichaamsfuncties.

Vitamine D-tekort wordt geassocieerd met borstkanker, darmkanker, prostaatkanker, hartziekte, depressie, gewichtstoename en andere kwalen. Uit onderzoek blijkt dat mensen met hogere niveaus van vitamine D een lager risico op deze ziekten hebben, maar dat wil niet zeggen dat een gebrek aan vitamine D ook deze ziekten ook veroorzaakt, of dat vitamine D-supplementen het risico verlagen.[1] Anno 2018 is meer onderzoek hiernaar nodig.

Er wordt suggereert dat vitamine D-toediening nuttig kan zijn bij het behandelen of voorkomen van autisme, auto-immuunziekten, kanker, chronische pijn, depressie, diabetes, hartaandoeningen, hoge bloeddruk, griep, neuromusculaire ziekten (spierziekten) en osteoporose (botontkalking). Er zijn anno 2018 echter nog geen definitieve klinische onderzoeken geweest die dit ondersteunen.

Het bewezen voordeel van vitamine D is zijn rol in het helpen van calcium bij het opbouwen van sterke botten. Vitamine D helpt tevens bij het reguleren van het immuunsysteem en het neuromusculaire systeem. Vitamine D speelt ook een belangrijke rol in de levenscyclus van menselijke cellen.

Vitamine D is zo belangrijk dat je lichaam het zelf maakt, maar alleen na blootstelling van de huid aan voldoende zonlicht. Dit is een probleem voor mensen in noordelijke klimaten. In Nederland krijgen mensen vaak niet voldoende zonlicht voor vitamine D-productie gedurende het hele jaar. Een donkere huid absorbeert minder zonlicht, dus mensen met een donkere huid krijgen niet zoveel vitamine D van blootstelling aan de zon als mensen met een lichte huid. Dit is een specifiek probleem voor mensen met een donkere huid in Nederland.

Symptomen te veel vitamine D

Te veel vitamine D kan een abnormaal hoog niveau van calcium in het bloed veroorzaken, wat kan resulteren in kalkafzettingen in het lichaam wat allerlei klachten kan geven. De symptomen zijn:

Te veel vitamine D en het hart

Het is duidelijk dat vitamine D belangrijk is voor de gezondheid van je hart. Je moet vooral voorkomen dat het vitamine D-gehalte in je bloed te laag is. Vitamine D vermindert de cardiovasculaire ontsteking en atherosclerose (slagaderverkalking) en kan de mortaliteit verminderen, maar te veel vitamine D is echter schadelijk voor het hart. Uit onderzoek blijkt dat mensen met een normaal vitamine D-gehalte lagere niveaus van c-reactief proteïne (CRP) hadden en een hoog niveau van CRP in het bloed is een marker van ontsteking van het hart en de bloedvaten.[2] De CRP neemt echter wanneer de vitamine D-waarden ver boven de normale waarde stijgen, wat resulteert in een groter risico op hartproblemen. De ontsteking die wordt ingeperkt door vitamine D lijkt niet te worden ingeperkt bij hogere niveaus van vitamine D, zo luidt de verklaring. De onderzoekers concludeerden dat mensen zich bewust moeten zijn van de mogelijke risico's die gepaard gaan met het nemen van supplementen, met name vitamine D. Mensen die vitamine D-supplementen gebruiken, moeten er zeker van zijn dat de supplementen nodig zijn. Die pillen kunnen onvoorziene gevolgen hebben voor de gezondheid, zelfs als ze technisch gezien niet toxisch zijn. Het is anno 2018 onduidelijk waarom hogere niveaus van vitamine D niet gunstig zijn voor het hart.

Oorzaken overdosis vitamine D

Het is bijna onmogelijk om te veel vitamine D te krijgen uit zonlicht of uit voedsel (tenzij je veel te veel levertraan gebruikt). Bijna alle gevallen van een overdosis met vitamine D komen door langdurig te veel supplementen gebruiken en een enkele keer door langdurig te veel levertraan. De aanvaardbare bovengrens van de vitamine D-inname voor volwassen mannen en vrouwen en kinderen van 11 t/m 17 jaar is volgens het Voedingscentrum 100 microgram per dag. De behandeling van te veel vitamine D bestaat uit het stoppen van de inname van vitamine D en het beperken van calcium in de voeding. De arts kan ook intraveneuze vloeistoffen en medicijnen voorschrijven, zoals corticosteroïden of bisfosfonaten.

Wat voor soort vitamine D is het beste?

De aanbevolen vorm van vitamine D is vitamine D3 of cholecalciferol. Dit is de natuurlijke vorm van vitamine D die je lichaam maakt onder invloed van zonlicht. Onder invloed van zonlicht wordt in je huid vitamine D gevormd. Supplementen worden vervaardigd uit wolvet, afkomstig uit de vacht van schapen. Vitamine D2 werkt net zo goed als vitamine D3. Veel supplementen bevatten vitamine D in de vorm van vitamine D2 of calciferol. Vitamine D2 is plantaardig en afkomstig van schimmels. Omdat dit niet de vorm is van vitamine D die van nature door je lichaam wordt gemaakt, wordt vaak aangeraden om te opteren voor vitamine D3 als je vitamine D-supplementen gebruikt.

Interactie met medicijnen

Sommige medicijnen kunnen ervoor zorgen dat je een tekort aan vitamine D krijgt, terwijl er ook medicijnen zijn die een vitamine D-spiegel verhogen. Cholesterolverlagende statinegeneesmiddelen en thiazidediuretica verhogen de vitamine D-spiegel. Thiazidediuretica verlagen een hoge bloeddruk.

Vitamine D-suppletie bij medicatie

Bij medicijnen die interfereren met de opname van vitamine D, zal vitamine D-suppletie nodig zijn. Het is daarbij belangrijk dat je niet te weinig, maar ook niet te veel vitamine D slikt. Door een te hoge dosering kan er een vitamine D-overdosis ontstaan. Een regelmatige vitamine D-controle bij patiënten die sommige medicijnen gebruiken, onder meer tegen diabetes, antibiotica, antistollingsmiddelen, bloeddrukverlagers, plaspillen, antidepressiva, is derhalve aan te raden.

Medicijnen die de opname van vitamine D belemmeren, zijn de volgende.

Prednison

Steroïde medicijnen zoals prednison kunnen het metabolisme van vitamine D verstoren. Het risico op vitamine D-tekort is twee keer zo hoog onder gebruikers van glucocorticoïd (een groep steroïde-hormonen die door de bijnierschors worden geproduceerd) als onder mensen die deze medicatie niet gebruiken.

Orlistat

Het afslankmiddel orlistat, bekend onder de merknamen omvatten Xenical en Alli, kan de opname van vitamine D verminderen.

Cholesterolverlagende medicijnen

De opname van vitamine D kan ook verminderen door het cholesterolverlagende medicijn Colestyramine. Het middel wordt gebruikt bij verhoogd cholesterol, evenals bij diarree en jeuk door te veel galzuren. Mensen die deze medicijnen gebruiken, moeten de inname van vitamine met hun arts bespreken.

Anti-epileptica

De anti-epileptica (middelen tegen epilepsie) fenobarbital en fenytoïne beïnvloeden het vitamine D-metabolisme en beïnvloeden de calciumabsorptie. Dat geldt ook voor geneesmiddelen tegen tuberculose (tbc)

Bronnen van vitamine D

Vitamine D zit van nature in vette vis, zoals haring, zalm, makreel, sardines en paling. Daarnaast leveren vlees en eieren vitamine D, zij het in mindere mate dan vette vis. Tevens wordt hier te lande vitamine D toegevoegd aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten (behoudens olie).

Noot:
  1. Hanmin Wang, Weiwen Chen, Dongqing Li, Xiaoe Yin, Xiaode Zhang, Nancy Olsen, and Song Guo Zheng. Vitamin D and Chronic Diseases. Aging Dis. 2017 May; 8(3): 346353.
  2. MedicineNet. Too Much Vitamin D Could Be Harmful to Heart. https://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=153477 (ingezien op 12-7-2018)
Gerelateerde artikelen
Bèta-caroteen of provitamine ABèta-caroteen of provitamine ABèta-caroteen is een veelvoorkomende vitamine die nuttig is voor het lichaam. Wat is beta-caroteen precies, waar vind je…
Vitamine D: belangrijk voor calciumopname en de bottenVitamine D: belangrijk voor calciumopname en de bottenVitamine D is een vitamine die een belangrijke rol speelt bij onder andere de calciumstofwisseling en botvorming. Vitami…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/NatchaS
  • Hanmin Wang, Weiwen Chen, Dongqing Li, Xiaoe Yin, Xiaode Zhang, Nancy Olsen, and Song Guo Zheng. Vitamin D and Chronic Diseases. Aging Dis. 2017 May; 8(3): 346353.
  • https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vitamine-d.aspx
  • https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/nutrition-and-healthy-eating/expert-answers/vitamin-d-toxicity/faq-20058108
  • https://www.webmd.com/osteoporosis/features/the-truth-about-vitamin-d-can-you-get-too-much-vitamin-d
  • https://www.healthline.com/nutrition/vitamin-d-side-effects
  • https://www.vitamindcouncil.org/about-vitamin-d/am-i-getting-too-much-vitamin-d/
  • https://www.apotheek.nl/medicijnen/orlistat#wat-doet-orlistat-en-waarbij-gebruik-ik-het
  • MedicineNet. Too Much Vitamin D Could Be Harmful to Heart. https://www.medicinenet.com/script/main/art.asp?articlekey=153477 (ingezien op 12-7-2018)

Reageer op het artikel "Te veel vitamine D: symptomen & oorzaak overdosis vitamine D"

Infoteur: Tartuffel
Gepubliceerd: 12-07-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!