InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Nasale vestibulitis: Infectie in neus met pijn en zwelling

Nasale vestibulitis: Infectie in neus met pijn en zwelling

Nasale vestibulitis: Infectie in neus met pijn en zwelling De nasale vestibule is het gebied net binnen het neusgat (voorste deel van de neusholte). Dit lichaamsdeel is, net als alle andere gebieden, vatbaar voor infecties. Wanneer de nasale vestibule geïnfecteerd raakt, is sprake van ‘nasale vestibulitis’. Roodheid en zwelling binnen en buiten het neusgat en pijn en gevoeligheid in de neus zijn enkele symptomen van deze aandoening. Hoewel de aandoening vaak gemakkelijk te behandelen is met medicatie, leidt de infectie af en toe tot ernstige complicaties, zoals cellulitis (ernstige huidinfectie) en een caverneuze sinustrombose.

Oorzaken: Infectie in neus

De ingang van de neusvleugels (vestibule) is geïnfecteerd bij nasale vestibulitis. Volgende aandoeningen en omgevingsfactoren veroorzaken een slijtage van het membraan dat de nasale vestibule omgeeft. Wanneer een bepaald lichaamsdeel aan slijtage onderhevig is, is dit namelijk vatbaarder voor infecties en ontstekingen.

Bacteriën

Een stafylokokkenbacterie Staphylococcus aureus veroorzaakt deze infectie. Vaak is deze aandoening dan te wijten aan:

Andere mogelijke oorzaken

Ook virussen veroorzaken mogelijk nasale vestibulitis. Hogere luchtweginfecties zoals een verkoudheid en virale infecties zoals een herpes simplex-infectie of gordelroos zijn bijvoorbeeld mogelijk de oorzaak van de neusaandoening. Een aanhoudende loopneus, die het gevolg is van allergieën, is ook gekoppeld aan nasale vestibulitis. Patiënten die gerichte therapie nemen voor de behandeling van kanker, hebben tot slot meer kans op het krijgen van nasale vestibulitis.

Symptomen: Pijn en zwelling

Acute vestibulitis

Bij acute vestibulitis van de neus is de huid rood, gezwollen, pijnlijk en gevoelig en daarnaast verzamelt zich pus in de neusholte (abcesvorming).

Chronische vestibulitis

Bij chronische vestibulitis ontstaat een verharding of verdikking van de vestibulaire huid en korstvorming. Bij de infectie ontstaan ook andere symptomen, zoals een zwelling, een ontsteking, ongemak, rode of witte bultjes en neuspijn. Een patiënt met chronische nasale vestibulitis ervaart mogelijk nog steeds acute opflakkeringen waarbij de acute symptomen optreden. Een patiënt met chronische nasale vestibulitis heeft echter permanente veranderingen aan de nasale vestibules als gevolg van terugkerende acute infecties.

Behandeling van nasale vestibulitis

De behandeling van nasale vestibulitis hangt af van de vermoedelijke oorzaak en de ernst. De arts behandelt nasale vestibulitis door het verwijderen van alle korstjes met een in waterstofperoxide gedrenkt wattenstaafje. Antibiotische zalf (bacteriële infectie) of steroïde zalf (virale infectie) is ook inzetbaar. In ernstige gevallen is een topische (op de huid aangebrachte) en orale (via de mond ingenomen) behandeling vereist. Het meermaals per dag aanbrengen van een warm kompres zorgt er ook voor dat het vocht uit de bultjes in de neus sneller afgevoerd worden. Af en toe is een chirurgische drainage (afvoeren van pus) nodig.

Complicaties van ontsteking van vestibule

Bij patiënten met ernstige nasale vestibulitis ontstaan mogelijk complicaties. De aders in dit gebied leiden namelijk rechtstreeks naar de hersenen.

Wazig zien is één van de symptomen van caverneuze sinustrombose / Bron: Nufkin, Flickr (CC BY-2.0)Wazig zien is één van de symptomen van caverneuze sinustrombose / Bron: Nufkin, Flickr (CC BY-2.0)

Caverneuze sinustrombose

De caverneuze sinus (sinus cavernosus) is een ruimte aan de hersenbasis achter de ogen. Bij een caverneuze sinustrombose verspreiden de bacteriën uit het abces in de neus zich en veroorzaken ze een bloedstolsel in de caverneuze sinus. Tekenen hierbij zijn:

Een behandeling met intraveneuze (via een ader) antibiotica is nodig. Soms voert de operatie een operatie uit om het abces te draineren.

Patiënten met nasale vestibulitis kunnen het risico op het ontwikkelen van caverneuze sinustrombose verminderen door:
de neus niet aan te raken buiten dan bij het aanbrengen van de topische antibiotica
  • het pus van het abces, bultjes of puistjes in of rond de neus niet uit te knijpen
  • niet te plukken op korsten in de neus
  • regelmatig de handen te wassen voor het aanbrengen van topische antibiotica

Cellulitis

Cellulitis verschijnt wanneer de infectie zich onder de huid naar andere gebieden verspreidt. Tekenen van neuscellulitis zijn onder meer roodheid, pijn en zwelling aan het puntje van de neus die zich uiteindelijk naar de wangen verspreidt. Andere symptomen van cellulitis zijn onder andere een warmer aanvoelende huid, rode vlekken, blaren en koorts. Onmiddellijke medische aandacht is nodig.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Neusendoscopie: Onderzoek van neus- en sinusholtesNeusendoscopie: Onderzoek van neus- en sinusholtesEen nasale endoscopie (rhinoscopie, neusendoscopie) is een medisch onderzoek dat een KNO-arts uitvoert om de sinus- en n…
Gezwollen neus (neuszwelling): Oorzaken van zwelling neusGezwollen neus (neuszwelling): Oorzaken van zwelling neusSommige patiënten krijgen te maken met een gezwollen neus. De neuszwelling is het gevolg van tal van mogelijke oorzaken,…
Pijn aan de neusbrug: Oorzaken bij pijnlijke neusbrugPijn aan de neusbrug: Oorzaken bij pijnlijke neusbrugDe neusbrug is een hard gebied dat zich vóór het zachte kraakbeen van de neusgaten bevindt. Door een infectie, trauma of…
Gezwollen neus: oorzaken en behandeling zwelling van de neusGezwollen neus: oorzaken en behandeling zwelling van de neusEen gezwollen neus of zwelling van de neus, zowel intern als extern, kan vervelend en soms ook pijnlijk zijn. Zwelling i…
Neuspeuteren: Oorzaken, problemen en tips bij neuspulkenNeuspeuteren: Oorzaken, problemen en tips bij neuspulkenNeuspeuteren/neuspulken duidt op het inbrengen van een vinger (of een ander voorwerp) in de neus met de bedoeling om het…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: 401711, Pixabay
  • Geraadpleegd op 12 oktober 2018:
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Nasal vestibulitis, https://www.healthline.com/health/nasal-vestibulitis
  • Nasal Vestibulitis: Symptoms, Causes & Treatment, https://study.com/academy/lesson/nasal-vestibulitis-symptoms-causes-treatment.html
  • Neuspijn: Oorzaken van pijn op of in neus (pijnlijke neus), https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/186103-neuspijn-oorzaken-van-pijn-op-of-in-neus-pijnlijke-neus.html
  • What causes a pimple in the nose?, https://www.medicalnewstoday.com/articles/323322.php
  • Afbeelding bron 1: Nufkin, Flickr (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "Nasale vestibulitis: Infectie in neus met pijn en zwelling"

Infoteur: Miske
Laatste update: 17-06-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Neusaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!