InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Lever uit balans: symptomen van een overbelaste lever

Lever uit balans: symptomen van een overbelaste lever

Lever uit balans: symptomen van een overbelaste lever Wanneer je lever uit balans is, kan dit zich uiten in een waaier aan klachten. Een overbelaste lever kan klachten geven als geelzucht, vermoeidheid en jeuk. De lever is een groot, roodbruin orgaan met een gewicht van ongeveer 1,3 kg bij vrouwen en 1,8 kg bij mannen. De lever ligt rechtsboven in de buikholte naast de maag. De lever bevat ongeveer 13% van de bloedtoevoer van het lichaam en voert ongeveer 500 verschillende functies uit en is daarmee een vitaal orgaan. De lever bestaat uit cellen die hepatocyten worden genoemd, die voedingsstoffen opnemen en het bloed ontgiften door schadelijke stoffen te elimineren. De lever is daarom een ​​vitaal orgaan voor de spijsvertering en het ontdoen van het lichaam van toxinen en gifstoffen.
Ligging van de lever / Bron: Nerthuz/Shutterstock.comLigging van de lever / Bron: Nerthuz/Shutterstock.com

Lever uit balans

Je lever kan om diverse redenen uit balans zijn. Een leverziekte kan optreden als een erfelijke aandoening of worden veroorzaakt door verschillende factoren die leiden tot leverschade, zoals een virale infectie, alcoholgebruik of obesitas, bijvoorbeeld. Langdurige of chronische leverschade kan uiteindelijk leiden tot verlittekening van de lever, een aandoening die levercirrose wordt genoemd. Dit is een onomkeerbare, gevaarlijke aandoening die tot leverfalen kan leiden.

Symptomen van leverziekte

Er zijn meer dan honderd verschillende soorten leveraandoeningenen de symptomen kunnen sterk variëren, afhankelijk van of er sprake is van hepatitis, alcoholische leverziekte, leververvetting of cirrose. Bovendien zijn de symptomen niet altijd duidelijk in de vroege stadia van een leveraandoening. Symptomen kunnen mild en niet-specifiek zijn, zoals verlies van eetlust, vermoeidheid, algehele malaise, misselijkheid en braken of gewichtsverlies. Dergelijke symptomen kunnen daarom gemakkelijk over het hoofd worden gezien als je leverziekte in een vroeg stadium hebt of als je lever uit balans is om wat voor reden dan ook. Naarmate de leveraandoening vordert, worden de klachten duidelijker, zoals:

Subtiele symptomen van een overbelaste lever

Er zijn een aantal meer subtiele symptomen die kunnen wijzen op een zwakke, overbelaste lever.

Jeukende huid

Een jeukende huid kan ontstaan ​​als gal aanwezig is in de bloedbaan als gevolg van leverbeschadiging. Wanneer de galweg geblokkeerd is, stagneert de gal en stroomt het terug in de bloedbaan. Dit hoopt zich op onder de huid en veroorzaakt jeuk.

Spider naevus / Bron: Herbert L. Fred, MD and Hendrik A. van Dijk, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Spider naevus / Bron: Herbert L. Fred, MD and Hendrik A. van Dijk, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Kleine adertjes op de huid

Een spider naevus of spinnenkop is een onschuldige vaataandoening, waarbij er verwijde vaatjes of kleine adertjes op de huid zichtbaar zijn. Ze worden veroorzaakt door hogere oestrogeenspiegels, wat erop wijst dat de lever niet goed functioneert en je hormonen niet metaboliseert. Deze ontsierende adertjes verschijnen vaak op het gezicht en de benen.

Blauwe plekken en bloedingen

Als je merkt dat je gemakkelijk blauwe plekken krijgt of snel bloedt na gewond te zijn, kan dit een teken zijn dat je lever volledig uit balans is. De eiwitten die je nodig hebt om je bloed te stollen, worden niet langer in voldoende hoeveelheden geproduceerd.

Vlekken en hyperpigmentatie op het gezicht

Onooglijke bruine pigmentatie op het gezicht kan optreden als de lever traag is en niet werkt zoals zou moeten. Wanneer de lever niet goed functioneert, neemt het oestrogeen in het systeem toe. Dit zorgt ervoor dat een stof met de naam tyrosinase, een enzym dat koper bevat, meer melanine (huidpigmentatie) produceert en vlekken op het gezicht of het hele lichaam veroorzaakt.

Rode handpalmen

Rode handen, ook bekend als erythema palmare, kunnen een teken zijn van leverschade. Deze aandoening treedt op als gevolg van abnormale hormoonspiegels in het bloed.

Stinkende adem / Bron: Syda Productions/Shutterstock.comStinkende adem / Bron: Syda Productions/Shutterstock.com

Slechte adem

Stinkende adem kan wijzen op veel gezondheidsproblemen, zoals sinusitis (bijholteontsteking) of tandvleesontsteking, maar het kan ook wijzen op aan lever die uit balans is of leverschade. Een muffe, zoete adem die soms voorkomt bij mensen met leveraandoeningen, staat bekend als foetor hepaticus. Dit is een fruitige, muskusachtige geur in de adem die wordt veroorzaakt door een hoog gehalte aan dimethylsulfide (een organische zwavelverbinding), dat in je bloed voorkomt als je last hebt van levercirrose.

Gebrekkige concentratie

Een gebrekkige of verminderde concentratie kan een teken zijn van een ongezonde lever. Twee van de belangrijkste functies van de lever zijn om het lichaam te ontgiften en te activeren. Wanneer het bloed wordt overladen met gifstoffen, wat het gevolg is van een lever die niet goed functioneert en uit balans is, kunnen je hersenen worden aangetast. Het heeft ook te maken met een trage energiestofwisseling wat vermoeidheid en mentale stoornissen tot gevolg heeft. Dit kan zich manifesteren in subtiele klachten in de vorm vergeetachtigheid of grote problemen zoals het wegglijden in een coma.

Gezonde voeding bereiden / Bron: Gpointstudio/Shutterstock.comGezonde voeding bereiden / Bron: Gpointstudio/Shutterstock.com

Preventie van leverziekten

Aangezien alcoholgebruik, galstenen, virussen en infecties leveraandoeningen kunnen veroorzaken, is het belangrijk om leefstijlveranderingen aan te brengen die deze aandoeningen voorkomen.
  • Houd er een gezonde leefstijl op na met matig alcoholgebruik en niet roken.
  • Was je handen vaak. Raak je mond of ogen niet aan met vuile handen. Raak het bloed van anderen niet aan.
  • Zorg voor een gezond dieet: vermijd vetrijk, zuur voedsel dat de kans op galstenen kan vergroten.
  • Betracht veilige seksuele gewoonten.
  • Gebruik geen drugs.
  • Beperk het gebruik van vrij verkrijgbare pijnstillers, vitaminesupplementen en voorgeschreven medicijnen die de lever uit balans kunnen brengen. Stop nooit zomaar op eigen houtje met het gebruik van voorgeschreven medicijnen; overleg dit altijd eerst met de huisarts.
  • Zorg dat je ingeënt bent tegen hepatitis A en B.
  • Zorg voor een gezond gewicht met dagelijks lichaamsbeweging en een gezond dieet.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Fasciolose (leverbot) bij paardenFasciolose is, zoals de titel al zegt, meer bekend onder de naam 'leverbot' en wordt veroorzaakt door de platworm Fascio…
Leverproblemen: symptomen en behandeling van leverkankerLeverproblemen: symptomen en behandeling van leverkankerDe lever is een orgaan dat van levensbelang is als het aankomt op het zuiveren van het lichaam. Afvalstoffen die het gev…
Leverkanker, oorzaken, symptomen en behandelingDe lever is betrokken is bij de afbraak van gevaarlijke stoffen voor het lichaam. Ook maakt de lever belangrijke eiwitte…
Leverproblemen: lever ontgiften met voeding en supplementenLeverproblemen: lever ontgiften met voeding en supplementenLeverproblemen kunnen jaren sluimeren en dan plots aan de oppervlakte komen bij een leveraandoening. Het opvallende bij…
Leverziekte bij de kat: herken de symptomenLeverziekte bij de kat: herken de symptomenDe lever is net zoals bij de mens, voor een kat ook een van de belangrijkste organen. Het vervult meerdere vitale functi…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Aksabir/Shutterstock.com
  • https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/liver-problems/symptoms-causes/syc-20374502
  • https://www.news-medical.net/health/Liver-disease-symptoms.aspx
  • https://www.health24.com/Medical/Liver-Health/Overview/Symptoms-of-liver-disease-20150127
  • https://www.health24.com/Medical/Liver-Health/Liver-disease/7-subtle-signs-that-your-liver-is-not-healthy-20180613
  • https://liverfoundation.org/preventing-liver-disease/
  • https://www.floridahospital.com/liver-disorder/prevention-liver-disorder
  • Afbeelding bron 1: Nerthuz/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 3: Herbert L. Fred, MD and Hendrik A. van Dijk, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • Afbeelding bron 4: Syda Productions/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 5: Gpointstudio/Shutterstock.com

Reageer op het artikel "Lever uit balans: symptomen van een overbelaste lever"

Infoteur: Tartuffel
Gepubliceerd: 09-11-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Leveraandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!