InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > Gezonde voeding voor de lever: knoflook, walnoten en avocado

Gezonde voeding voor de lever: knoflook, walnoten en avocado

Gezonde voeding voor de lever: knoflook, walnoten en avocado Gezonde voeding voor de lever; het draait allemaal om een ​​gezonde levensstijl, waaronder gezonde voeding. Sommige voedingsmiddelen passen in een dieet om je lever te ondersteunen of te ontgiften. De lever is een belangrijke speler in het spijsverteringsstelsel. Je moet goed voor je lever zorgen door je leefstijl, zodat het gezond blijft en zijn belangrijke werk kan blijven doen. Je lever heeft grofweg de grootte van een voetbal en zit rechtsboven in de buikholte, naast de maag. De lever heeft een aantal belangrijke functies. De lever speelt een vitale rol in de ontgifting en stofwisseling van je lichaam. Zo filtert de lever afvalstoffen uit het bloed die door andere delen van het lichaam zijn geproduceerd. Het maakt een vloeistof genaamd gal, die je helpt om vet uit voedsel af te breken. Het slaat ook suiker op, glucose, die je een snelle energieboost geeft wanneer je het nodig hebt geeft. Het is in principe niet moeilijk om je lever in een goede conditie te houden.

Gezonde voeding voor de lever

Dieet-, leefstijl- en voedingstips om je lever gezond te houden

Een aantal manieren om je lever gezond te houden en een overbelaste lever te voorkomen, zijn de volgende:

Matig alcoholgebruik

Overmatig alcoholgebruik kan een ontsteking van de levercellen veroorzaken. Het kan schade aan de levercellen veroorzaken, waardoor levercellen minder goed functioneren en er vetstapeling in de lever optreedt (leververvetting). Dit kan leiden tot zwelling en littekenvorming, wat levercirrose wordt genoemd. Matig alcoholgebruik is daarom aan te bevelen, wat betekent tot 3 glazen per dag voor mannen, tot 2 glazen per dag voor vrouwen.

Houd je gewicht onder controle / Bron: Istock.com/VladimirFLoydHoud je gewicht onder controle / Bron: Istock.com/VladimirFLoyd

Gezond en gevarieerd eten

Eet gezond en gevarieerd en doe aan regelmatige lichaamsbeweging. Je lever zal je daarvoor dankbaar zijn. Je houdt je gewicht onder controle, wat helpt voorkomen dat je last krijgt van niet-alcoholische leververvetting (NAFLD), een aandoening die leidt tot cirrose.

Geneesmiddelengebruik

Kijk uit voor bepaalde geneesmiddelen. Sommige cholesterolverlagende middelen kunnen leverproblemen als bijwerking veroorzaken. Ook kan er leverbeschadiging optreden bij langdurig gebruik van 3-4 gram paracetamol per dag (omgerekend zijn dat 6-8 tabletten). Overigens is er geen schade gerapporteerd na het langdurig gebruiken van 3-4 tabletten. Sommige geneesmiddelen kunnen je lever beschadigen als je ze gebruikt in combinatie met alcohol. En sommige zijn schadelijk in combinatie met andere geneesmiddelen. Praat met je arts of apotheker over de veiligste manier om je medicijnen in te nemen.

Voorts zijn er een aantal belangrijke voedingsmiddelen die helpen je lever gezond te houden.

Gezonde voeding voor de lever: knoflook

Knoflook bevat talrijke zwavelhoudende verbindingen die verantwoordelijk zijn voor het verwijderen van afvalproducten uit het lichaam. Knoflook ondersteunt de leverenzymen die helpen je lichaam bij het ontgiftingsproces. Knoflook heeft ook een hoog gehalte aan allicine en selenium, twee natuurlijke stoffen die helpen bij leverreiniging.

Groene groenten beschermen de lever / Bron: Shingo Nono, PixabayGroene groenten beschermen de lever / Bron: Shingo Nono, Pixabay

Groene groenten beschermen de lever

Groene bladgroenten, zoals rucola, spinazie, paksoi, waterkers, zitten bomvol antioxidanten, vitaminen, mineralen en vezels. Groene bladgroenten bieden bescherming voor de lever en het is vooral chlorofyl, wat helpt bij het verwijderen van gifstoffen zoals zware metalen.

Grapefruit om de lever te reinigen

Grapefruit is rijk aan vitamine C en anti-oxidanten, welke beide helpen om je lever te reinigen. Kijk wel uit in combinatie met geneesmiddelen. Bij grapefruit is aangetoond dat je die niet moet combineren met bepaalde medicijnen

Tarwegras om lever te ontgiften

Tarwegras(sap) werkt ontgiftend voor lever, nieren en darmen. Vooral het stofje chlorofyl. Het bladgroen zorgt voor goed evenwicht tussen basen en zuren in je bloed. Door de reinigende werking, worden de voedingstoffen die het darmkanaal passeren beter opgenomen. Je kunt thuis zelf tarwegras kweken.

Walnoten goed voor de lever

Walnoten bevatten een hoge hoeveelheid van het aminozuur arginine, een aminozuur, en daarnaast glutathion en omega-3-vetzuren. Arginine helpt de lever te ontgiften van ammoniak, een cytotoxine dat bij de afbraak van proteïnen ontstaat. Omega-3-vetzuren verminderen vet in de lever.

Avocado goed voor de lever / Bron: StevenGiacomelli, PixabayAvocado goed voor de lever / Bron: StevenGiacomelli, Pixabay

Twee keer per week avocado

Avocado is rijk aan voedingsstoffen en helpt het lichaam met de productie van glutathion, een stof die nodig voor de lever om zich te ontdoen van de schadelijke gifstoffen. Daarnaast helpt de stof glutathion bij het remmen van ontstekingen. Het eten van één of twee avocado's per week, is al genoeg om te profiteren van zijn heilzame werking.

De heilzame werking van kurkuma (geelwortel)

Kurkuma, veel gebruikt in de Indiase keuken, is één van de meest krachtige voedingsmiddelen voor het verkrijgen en behouden van een gezonde lever. Het is aangetoond dat kurkuma actieve bescherming biedt van de lever tegen toxische beschadiging. Bovendien kan kurkuma zelfs beschadigde levercellen herstellen of regenereren. Geelwortel verhoogt ook de natuurlijke productie van gal en verbetert de werking van de galblaas. Kurkuma is te verkrijgen in capsules. Je kunt de wortel ook bereiden als een smakelijk Indiaas bijgerecht.

Bietensap is gezond voor de lever

Bietensap is een bron van nitraten en antioxidanten genaamd betalains, wat kan leiden tot gezondheidseffecten zoals een verbeterde cardiovasculaire gezondheid en verminderde oxidatieve schade en ontsteking. Bietensap beschermt de lever tegen oxidatieve schade en ontsteking, terwijl de natuurlijke ontgiftingsenzymen worden verhoogd.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kruiden voor herstel van de leverKruiden voor herstel van de leverDe lever is een belangrijk orgaan, het helpt onder andere het lichaam om te ontgiften van allerlei toxische stoffen. In…
Zelf je lever ontgiften in vier stappen!Zelf je lever ontgiften in vier stappen!Je lever speelt een vitale rol in de ontgifting en stofwisseling van je lichaam. Als de lever echter overbelast is, kan…
Wat is Cholesterol en wat kun je er tegen doenCholesterol geniet al tientallen jaren de aandacht en zorg van de media en de medische wereld, maar blijft toch een van…
Levertransplantatie: een levensreddende operatieLevertransplantatie: een levensreddende operatieDe lever is het grootste orgaan in het lichaam en je kunt niet zonder. Als je te horen krijgt dat de lever zo ziek is da…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Meditations, Pixabay
  • Authoritynutrition.com. 11 Foods That Are Good for Your Liver. https://authoritynutrition.com/11-foods-for-your-liver (ingezien op 23-7-2017)
  • http://www.aminozuur.com/aminozuren/arginine.html
  • https://www.ziekenhuis.nl/medicijnen/f/finimal/chronisch-paracetamol-gebruik/item7122
  • https://www.mlds.nl/ziekten/leververvetting/
  • http://www.globalhealingcenter.com/natural-health/liver-cleanse-foods/
  • http://www.webmd.com/hepatitis/features/healthy-liver
  • https://suziqi.nl/2013/03/06/7-alkalizing-foods-that-cleanse-the-liver/
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/VladimirFLoyd
  • Afbeelding bron 2: Shingo Nono, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: StevenGiacomelli, Pixabay

Reageer op het artikel "Gezonde voeding voor de lever: knoflook, walnoten en avocado"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 21-10-2018
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Leveraandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!