InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Testikelbiopsie: Wegname van stukje weefsel van zaadbal

Testikelbiopsie: Wegname van stukje weefsel van zaadbal

Testikelbiopsie: Wegname van stukje weefsel van zaadbal Een testikelbiopsie is een operatie waarbij de arts een stukje weefsel van de testikels verwijdert, en dit microscopisch laat onderzoeken. Hiermee is het mogelijk om de oorzaak van onvruchtbaarheid op te sporen, al gebruikt de arts dit onderzoek ook voor andere doeleinden. Het onderzoek – waarbij de zaadbal verdoofd is – brengt enkele risico’s met zich mee.

Indicatie van verwijdering van weefsel uit testikel

In-vitrofertilisatie

In sommige gevallen gebruikt de arts het sperma uit een testikelbiopsie om een eicel van een vrouw in het laboratorium te laten bevruchten (in-vitrofertilisatie).

Knobbel

Wanneer een man bij een zelfonderzoek een knobbeltje heeft gevonden op een teelbal, is, voert de arts meestal een testikelechografie uit. Wanneer uit dit beeldvormend onderzoek blijkt dat de knobbel zich in de zaadbal bevindt, is een operatie nodig om weefsel uit de zaadbal weg te nemen. Een biopsie bepaalt dan of de knobbel kwaadaardig (kanker) of goedaardig is. Als de arts vermoedt of zeker weet dat de man lijdt aan testikelkanker, verwijdert hij de gehele zaadbal.

Onvruchtbaarheid

De arts voert een testikelbiopsie uit om de oorzaak van mannelijke onvruchtbaarheid te bepalen. De test gebeurt nadat de man een sperma-analyse heeft ondergaan waaruit blijkt dat het sperma abnormaal is. Wanneer ook andere onderzoeken hebben geen duidelijke oorzaak aan het licht gebracht, is een biopsie van testikelweefsel aanbevolen.

Voor de testikelbiopsie

De man mag één week voor de ingreep geen aspirine of geneesmiddelen gebruiken die aspirine bevatten.

Soorten en procedure van wegname van weefsel uit zaadbal

De biopsie is mogelijk op veel manieren. Het soort biopsie dat de arts uitvoert, hangt af van de reden voor de test.

Open biopsie

Bij een open biopsie reinigt de arts eerst de huid boven de zaadbal met een kiemdodend (antiseptisch) geneesmiddel. Het gebied eromheen bedekt hij met een steriele handdoek. Vervolgens dient hij een plaatselijke verdoving toe om het gebied te verdoven, hetgeen een prikkend gevoel geeft. Daarna maakt de arts een kleine chirurgische snede door de huid. Hij verwijdert dan een klein stukje van de zaadbal. Na het wegnemen van het weefsel, hecht de arts de opening in de zaadbal. Een andere hechting sluit de snede in de huid. Indien nodig herhaalt de arts de procedure voor de andere teelbal.

Naaldbiopsie (percutane biopsie)

Bij een naaldbiopsie reinigt de arts het gebied en dient hij lokale anesthesie toe, net als bij de open biopsie. Met een speciale naald neemt hij een monster van de zaadbal. De procedure vereist geen snede in de huid. Afhankelijk van de reden voor de test is een naaldbiopsie soms niet mogelijk of is dit juist wel aanbevolen.

Resultaten

Normale resultaten

De ontwikkeling van sperma lijkt normaal; de arts vindt geen kankercellen terug.

Abnormale resultaten

Abnormale resultaten duiden vaak op sperma- of hormoonfunctieproblemen. Een biopsie onthult mogelijk de oorzaak van het probleem. In sommige gevallen is de ontwikkeling van het sperma normaal in de zaadbal, maar toont de sperma-analyse geen sperma of de aanwezigheid van minder sperma dan normaal. Dit is dan te wijten aan een verstopping van de buis waardoorheen het sperma zich van de teelballen naar de urethra verplaatst. Deze blokkering is soms chirurgisch te herstellen.

Andere oorzaken van abnormale resultaten:

Na de procedure

De man draagt mogelijk tot enkele dagen na de biopsie een atletisch supporter. In de meeste gevallen moet de man de seksuele activiteit gedurende één tot twee weken vermijden. Het gedurende de eerste 24 uur toepassen van een coldpack (koude aanbrengen) vermindert de zwelling en het ongemak. Het gebied moet voorts enkele dagen droog blijven na de procedure. Tot één week na de procedure mag de man verder geen aspirine of geneesmiddelen die aspirine bevatten, nemen.

Risico’s en complicaties van testikelbiopsie

Er is een klein risico op een bloeding of een infectie. Het gebied is soms tot twee à drie dagen na de biopsie pijnlijk. Een zwelling of verkleuring van het scrotum behoort eveneens tot de mogelijke complicaties, maar deze tekenen verdwijnen ook na enkele dagen. Zeer zelden ontstaat interne schade aan de testikels of de nabijgelegen gebieden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Niet ingedaalde teelbal (zaadbal): oorzaak, behandelingNiet ingedaalde teelbal (zaadbal): oorzaak, behandelingEen niet ingedaalde teelbal is een teelbal die is achtergebleven in het lieskanaal of in de buikholte. In de normale ont…
Droog klaarkomen na operatie aan zaadbalDroog klaarkomen na operatie aan zaadbalWanneer een man een operatie heeft ondergaan waarbij een zaadbal is verwijderd dan kan dit tot gevolg hebben dat hierna…
Niet-ingedaalde zaadbal(len): soorten, diagnose, behandelingNiet-ingedaalde zaadbal(len): soorten, diagnose, behandelingJongetjes die op tijd worden geboren horen twee zaadballen in de balzak te hebben. De testikels worden gevormd in de bui…
Pijn teelbal: symptomen, oorzaken en behandeling teelbalpijnPijn teelbal: symptomen, oorzaken en behandeling teelbalpijnPijn aan de teelbal kan voor een man erg hinderlijk zijn en een reden voor ongerustheid. Hoewel pijn aan de teelballen i…
Testikeltorsie: Verdraaiing van teelbal met pijn en zwellingTestikeltorsie: Verdraaiing van teelbal met pijn en zwellingEen testikeltorsie is een aandoening waarbij de zaadstreng in het scrotum (de balzak) verdraait. Wanneer dit plaatsvindt…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 2 december 2018:
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Testicle biopsy, https://www.healthline.com/health/testicular-biopsy
  • Testicular biopsy, https://medlineplus.gov/ency/article/003908.htm
  • Testicular Biopsy, https://www.floridahospital.com/testicular-biopsy
  • Testicular biopsy, https://www.mountsinai.org/health-library/tests/testicular-biopsy
  • Testicular Needle Biopsy, https://www.dovemed.com/common-procedures/procedures-surgical/testicular-needle-biopsy/?reload

Reageer op het artikel "Testikelbiopsie: Wegname van stukje weefsel van zaadbal"

Infoteur: Miske
Gepubliceerd: 03-12-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!