InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Aorta-angiografie: Onderzoek van bloedvaten van aorta

Aorta-angiografie: Onderzoek van bloedvaten van aorta

Aorta-angiografie: Onderzoek van bloedvaten van aorta De aorta is de belangrijkste slagader in het lichaam. De grote lichaamsslagader begint in het linkerventrikel van het hart en strekt zich uit naar de onderbuik. De aorta is verantwoordelijk voor het leveren van zuurstofrijk bloed aan het hele lichaam. Een aorta-angiografie is een beeldvormend onderzoek waarbij de arts een speciale kleurstof gebruikt en röntgenfoto’s inzet om een beeld te krijgen van hoe bloed door de aorta stroomt. Hij kijkt hiermee in de slagaders (bloedvaten die bloed van het hart afvoeren). De arts voert een aorta-angiografie wel niet meer zo vaak uit, omdat hij dit meestal vervangt door een CT-angiografie of MR-angiografie. Een aorta-angiografie brengt tot slot soms enkele complicaties met zich mee.

Indicatie van radiografisch beeld van de bloedvaten in de slagader

De arts bestelt een aorta-angiografie bij symptomen van een probleem met de aorta of de vertakkingen hiervan zoals:

Deze procedure voert de arts soms in combinatie met linkerhartkatheterisatie uit zodat hij een coronaire hartziekte (kransslagaderaandoening) kan opsporen.

Voor het onderzoek

De arts moet op de hoogte zijn van een (eventuele) zwangerschap, de gebruikte medicijnen, kruiden, vitaminen en supplementen, een medicatie-allergie of allergische reacties op röntgencontrastmateriaal, schelpdieren of jodiumstoffen. Ook indien de patiënt reeds bloedingsproblemen gehad heeft, moet de arts hiervan op de hoogte zijn. de arts voert een grondig lichamelijk onderzoek en controleert de bloeddruk van de patiënt. De patiënt mag voorts zes tot twaalf uur voor het onderzoek niets eten of drinken. De patiënt moet een ziekenhuisjurk dragen en alle sieraden verwijderen uit het te onderzoeken gebied. Voordat de test begint, krijgt de patiënt een licht kalmerend middel zodat hij zich beter kan ontspannen.

Procedure van aorta-angiografie

Dit beeldvormend onderzoek vindt plaats in een ziekenhuis. De patiënt is wakker tijdens het onderzoek. De arts reinigt een deel van het lichaam, meestal de arm of lies, en verdooft dit dan met een lokaal verdovend middel hetgeen een beetje stekend aanvoelt. Een radioloog of cardioloog plaatst een naald in het bloedvat van de lies. De arts voert vervolgens een geleidedraad en een lange slang (katheter) door deze naald. Daarna plaatst hij de katheter in de aorta hetgeen soms een drukkend gevoel veroorzaakt. De arts krijgt live beelden van de aorta te zien op een soort monitor. Röntgenstralen worden gebruikt om de katheter naar de juiste positie te leiden. Zodra de katheter op zijn plaats zit, injecteert de arts hierin een kleurstof (contraststof) hetgeen gedurende enkele seconden een warm gevoel geeft. Vervolgens maakt een toestel röntgenfoto's om te zien hoe de kleurstof door de aorta beweegt. De kleurstof helpt om eventuele blokkades in de bloedstroom te detecteren. Nadat de röntgenfoto's of behandelingen zijn voltooid, verwijdert de arts de katheter. Vervolgens oefent hij gedurende 20 tot 45 minuten druk uit op de prikplaats om het bloeden te stoppen. Daarna controleert de arts het gebied en brengt hij een strak verband aan.

Na het onderzoek

Het been wordt meestal nog zes uur na de ingreep recht gehouden. In de meeste gevallen kan de patiënt de dag na de procedure de normale activiteiten weer hervatten. De patiënt krijgt onmiddellijk na het onderzoek de resultaten mee.

Risico’s en complicaties

Risico's van een aorta-angiografie omvatten:
  • blauwe plekken op de plaats van inbrengen van de katheter
  • een allergische reactie op de contrastkleurstof
  • een bloedstolsel dat naar de longen reist
  • een blokkering van de slagader
  • een hartaanval of een beroerte
  • een hematoom, een verzameling bloed op de plaats van de naaldprik
  • een infectie
  • een nierbeschadiging door de kleurstof
  • een verwonding van de zenuwen bij de naaldprikplaats
  • overmatige bloedingen of een bloedstolsel wanneer de katheter wordt ingebracht, waardoor de bloedtoevoer naar het been kan verminderen
  • schade aan het bloedvat waar de naald en katheter worden ingebracht

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Coronaire AngiografieCoronaire Angiografie, ook wel hartkatheterisatie genoemd, is een verzamelnaam voor een groot aantal ingrepen waarbij ka…
Aandoening: AneurysmaAandoening: AneurysmaEen aneurysma kun je vergelijken met een ballon die je een klein beetje opblaast, en er een paar hobbels verschijnen als…
Hoe meet je het hartminuutvolume (HMV)?Het hartminuutvolume (HMV) is de hoeveelheid bloed die het hart per minuut rondpompt en geeft dus een indicatie van de c…
Hersen- en hartinfarct is te voorkomen met ArteriographHersen- en hartinfarct is te voorkomen met ArteriographControleer in een vroeg stadium de vitaliteit van uw hart- en bloedvaten, want voorkomen is beter dan genezen. De Arteri…
Takayasu arteritis: Zeldzame ontsteking van de bloedvatenTakayasu arteritis: Zeldzame ontsteking van de bloedvatenTakayasu arteritis is een zeldzame ontstekingsziekte van de grote slagaders. Bij Takayasu arteritis veroorzaakt de ontst…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 4 februari 2019:
  • Aortic angiography, http://nch.adam.com/content.aspx?productId=117&pid=1&gid=003814
  • Aortic angiography, https://medlineplus.gov/ency/article/003814.htm
  • Aortic Angiography, https://www.healthline.com/health/aortic-angiography
  • Coëlho, medisch zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010

Reageer op het artikel "Aorta-angiografie: Onderzoek van bloedvaten van aorta"

Infoteur: Miske
Gepubliceerd: 05-02-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Beeldvormende onderzoeken
Medische informatie…
Schrijf mee!