InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Aandoening: Aneurysma

Aandoening: Aneurysma

Aandoening: Aneurysma Een aneurysma kun je vergelijken met een ballon die je een klein beetje opblaast, en er een paar hobbels verschijnen als je er in knijpt. Ze kunnen in alle bloedvaten voorkomen. De meeste komen echter voor in de aorta. Als de verwijding groter wordt kan het gebeuren dat er scheuren in komen. Dit is levensgevaarlijk.

Inhoud

Aneurysma

Een aneurysma komt vaak voor tussen 2 slagaders. Ze kunnen overal in het lichaam voorkomen. Het meest komt het voor in de aorta. Een aneurysma is een verdikking in een bloedvat wat komt door een bloedstolsel. De verdikking moet 1,5 keer zo groot zijn als je wilt spreken van een aneurysma. De aneurysma groeit geleidelijk langzaam. Vaak weten mensen niet dat ze het hebben en wordt het opgemerkt bij bijvoorbeeld een onderzoek. Een aneurysma kan groter worden en openscheuren. Men voelt dan vaak enorme pijn in de buik, rug en zij en kan soms zelfs een shock krijgen door het bloedverlies. Als de aneurysma is gescheurd dient men meteen geopereerd te worden. Ongeveer 1 op de 4 mensen die een aneurysma hebben overleeft het.

Waar komen ze voor?

Soorten aneurysma'sMedische termWaar komt het voor
Abdominale Aorta Aneurysma (AAA)abdomen = buikEen aneurysma van de buikholte
Thoracale Aorta Aneurysma (TAA)thorax = borstholteEen verwijding van de aorta in de borst
Thoraco-Abdominale Aorta Aneurysma's (TAAA)-Komt zowel voor in de borstholte als in de buikholte

Symptomen

  • Zware hoofdpijn
  • Pijn aan de ruggengraat
  • Hoesten
  • Verlies van de stem
  • Pijn bij het slikken

Risicofactoren

  • Roken
  • Te hoge bloeddruk
  • Overgewicht
  • Suikerziekte
  • Te hoog cholesterolgehalte
  • Een zware val

Hoe ontstaat het?

Aneurysma ontstaat vaak door slagaderverkalking. Aneurysma is ook erfelijk. Als een gezinslid aneurysma heeft kan het zijn dat een ander familielid het ook kan krijgen. Ze kunnen al ontstaan op vroege leeftijd. Naast het feit dat Aneurysma erfelijk is, kan het ook worden veroorzaakt door een ontsteking, een trauma, syfilis of erfelijke bindweefselziekten zoals bijvoorbeeld het syndroom van Marfan, Ehlers-Danlos.

Operatie

Wanneer iemand een aneurysma heeft komt daar vaak een operatie bij kijken. Dit is omdat de patiënt anders een groot risico loopt om een levensbedreigende bloeding te krijgen en dus overlijd. De buikholte wordt dan geopend om zo naar de aorta te gaan. Er kan tegenwoordig ook een kijkoperatie worden gedaan of via een slagader in de lies. Een operatie kan niet zomaar worden gedaan. De patiënt mag bijvoorbeeld alleen worden geopereerd als de bloeddruk goed is en men een goede conditie heeft. Tijdens de operatie wordt het verwijde gedeelte verwijderd en wordt er een kunststoffen stent voor in de plaats gezet.
Gerelateerde artikelen
Buikslagaderaneurysma: Gescheurd aneurysma met pijn in buikBuikslagaderaneurysma: Gescheurd aneurysma met pijn in buikBij een buikslagaderaneurysma ontstaat een grotere ballonachtige uitstulping (verwijding) in het onderste deel van de ao…
Aneurysma: oorzaken, symptomen, complicaties, behandelingAneurysma: oorzaken, symptomen, complicaties, behandelingEen aneurysma is een plaatselijke verwijding of uitstulping van een bloedvat. Een aneurysma ontstaat zonder op te vallen…
Wat doen bij een aneurysma?Wat doen bij een aneurysma?Het woord alleen al ziet er angstaanjagend uit: aneurysma. Moeilijk om te schrijven en moeilijk om uit te spreken. Maar…
Aandoeningen: aneurysma, wat is dat?Aneurysmata zijn verwijdingen van bloedvaten. Deze verwijdingen ontstaan als complicatie van een pathologisch proces in…
Wat is een aneurysma van de buikaorta?Wat is een aneurysma van de buikaorta?Ons menselijk lichaam is een ingenieus iets. Als er iets aan de hand is lost ons lichaam het vaak zelf op. En mocht dit…
Bronnen en referenties
  • http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/114/Aneurysma.html
  • http://www.hartstichting.nl/hart_en_vaten/vaatziekten/aneurysma/wat_is_aneurysma/
  • http://nvvh.artsennet.nl/Artikel/Aneurysma.htm
  • http://www.operatieinfo.nl/zoekresultaten_detail.asp?CAT=tekst&ID=4
  • http://www.rijnstate.nl/web/Aandoeningen-en-Behandelingen/Aneurysma-verwijding-van-de-buikslagader.htm
  • https://www.mchaaglanden.nl/stimulansz/ziekten-a-z/aneurysma

Reageer op het artikel "Aandoening: Aneurysma"

Reacties

B. W. Verhoeven, 07-03-2016 15:55 #2
Ben 81 jaar. Man. Heb in 2003 's nachts thuis in bed Aneurysma gekregen (plotselinge breuk Aorta in abdomen). Huisartspost naburig Amphia ziekenhuis gealarmeerd. 2 artsen juiste diagnose gesteld met spoed ambulance naar ziekenhuis in Breda (20 km) en door gereedstaand artsen/specialisten team direct geopereerd. Mijn meegekomen vrouw/zoon werden even later ingelicht dat ik zeer waarschijnlijk niet te redden was omdat er veel te veel tijd overheen was gegaan. Ben tijdens operatie 2x gereanimeerd, maar heb deze toch doorstaan, hetgeen naar ik later tijdens verblijf in ziekenhuis van de chirurgen begreep een klein wonder is geweest. Men heeft mij 4 weken kunstmatig in coma gehouden en ben na een verblijf van ruim 7 weken uit het ziekenhuis ontslagen. (Tijdens de operatie is in de aorta in de onderbuik een kunststof tussenstuk (tube/buis) geplaatst.)
Geestelijk geen nadelige gevolgen ondervonden waarvoor men wel bang was geweest. Wel soort verlamming aan onderbenen/voeten.
Mijn vraag: een 3-tal maanden geleden tijdens een controle scan van mijn buik (niet speciaal gericht op de aorta) werd als opvallende "bijvangst" geconstateerd dat mijn aorta (abdomen) een zwelling/verwijding vertoonde van 3,8 cm. Tijdens een controle onderzoek (1 maand geleden) via een "echo" abdomen) bleek tot verrassing van chirurg (zelfde die mij 13 jaar geleden heeft geopereerd) dat de zwelling in aorta tot 5,4 cm. was gegroeid. Hij vond dit extreem veel en ging er van uit dat met echo iets was misgegaan. Nu krijg ik morgen (dinsdag 8 maart) een nieuw onderzoek maar dit maal door een CT-scan, hetgeen zoals ik begreep een duidelijker beeld geeft dan de echo.
Ik maak me wat zorgen en vraag me af wat de consequenties zijn wanneer wordt bevestigd door de CT scan dan verwijding aorta inderdaad 5,4 cm. bedraagt? Ik heb al enig maanden een aantal min of meer pijnlijke lichamelijke bijverschijnselen en vraag mij af of die met de aorta zwelling te maken kunnen hebben.
Excuses voor dit lange epistel. Hoop dat u mij enige info. kunt geven. Had dit natuurlijk tijdens laatste consult met chirurg moet bespreken maar ben hier door het nieuws niet toe gekomen.

Vriendelijke groeten,
Bas Verhoeven Reactie infoteur, 07-03-2016
Beste Bas,

Vervelend om te vernemen dat u kampt met deze zeer vervelende klachten. Dit is alleen een informatief artikel. Voor vragen en/of adviezen wil ik u adviseren contact op te nemen met uw huisarts.

Met vriendelijke groet,
Rozanne

J., 16-07-2011 16:11 #1
Ik had vorig jaar een aneurysma. Na eerder een infart hebben gehad volgde er een MRI en daaruit kwam een aneurysma tevoorschijn. Toeneanneakkermans ben ik geccoilt en er is een driedubbele stand in geplaatst. in mijn hoofd. Maar na de ingreep kon ik niet meer lopen, en had ook met goed eten enorme problemen. De coiling was op 20 January, ik kan met hulpmiddelen weer lopen maar zit nog steeds met een aangezichtsverlamming.

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 24-09-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!