Alvleeskliercyste: symptomen van cyste in de alvleesklier

Alvleeskliercyste: symptomen van cyste in de alvleesklier Een alvleeskliercyste of pancreascyste is een met vocht gevulde holte die zich in de alvleesklier of pancreas ontwikkelt. Dit kleine orgaan bevindt zich in het abdomen tussen de maag en de darmen. Naast het maken van spijsverteringsenzymen produceren de endocriene cellen in de pancreas hormonen, zoals insuline, die de bloedsuikerspiegel in je lichaam regelen. Soms groeien er cysten in je alvleesklier als gevolg van een alvleesklierontsteking. Maar de meeste cysten in de alvleesklier ontwikkelen zich zonder duidelijke reden en worden bij toeval ontdekt tijdens een CT- of MRI-scan die voor een ander doel is gedaan. Sterker nog, door de vooruitgang in de kwaliteit van deze en andere beeldvormingstechnieken is het aantal pancreascysten dat anno 2020 wordt aangetroffen dramatisch toegenomen. De meeste alvleeskliercysten zijn goedaardig en het is onwaarschijnlijk dat ze je schaden of symptomen veroorzaken. Maar sommige zijn precancereus en kunnen zich ontwikkelen tot alvleesklierkanker.
Galblaas en alvleesklier / Bron: Nerthuz/Shutterstock.comGalblaas en alvleesklier / Bron: Nerthuz/Shutterstock.com

Wat is een alvleeskliercyste?

Een alvleeskliercyste of pancreascyste is een met vocht gevulde holte of in je alvleesklier of pancreas, een groot orgaan achter de maag dat hormonen en enzymen produceert die helpen bij het verteren van voedsel. De meeste alvleeskliercysten zijn niet kwaadaardig en geven geen klachten of geen symptomen. Ze worden meestal aangetroffen bij beeldvormingsonderzoek voor een ander probleem.

Sommige pancreascysten kunnen zich echter ontwikkelen tot alvleesklierkanker. De arts kan een monster nemen van de cystevloeistof om te bepalen of er kankercellen aanwezig zijn. Of de arts kan aanbevelen om de cyste te monitoren op veranderingen die wijzen op kanker.

Soorten pancreascysten

Er zijn bijna 20 soorten pancreascysten. Veel voorkomende zijn onder meer:

Pseudocysten

Pseudocysten bevatten meestal vocht. Deze kunnen beginnen in of naast de alvleesklier en zijn een veel voorkomende complicatie van acute pancreatitis of alvleesklierontsteking. Het is onwaarschijnlijk dat deze ontstaan als je nog nooit pancreatitis of letsel aan de alvleesklier hebt gehad.

Sereus cystadenoma

Deze hebben dikke, vezelige wanden en bevatten heldere vloeistof. Een sereus cystadenoma is bijna altijd goedaardig, maar soms veroorzaken ze pijn (aan de alvleesklier), geelzucht, of andere klachten als ze groter worden.

Mucineus neoplasma

Een mucineus neoplasma is een cyste die goedaardig begint, maar in de loop van de tijd soms kwaadaardig kan worden. Deze cysten zijn precancereuze gezwellen die kunnen beginnen in het lichaam en de staart van de pancreas. Ze ontwikkelen zich vrijwel altijd bij vrouwen. Grote exemplaren met kleine wanden die de cyste in compartimenten verdelen, septaties genoemd, zijn waarschijnlijk eerder kwaadaardig.

Alvleesgang / Bron: Henry Vandyke Carter, Wikimedia Commons (Publiek domein)Alvleesgang / Bron: Henry Vandyke Carter, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Intraductaal papillair mucineus neoplasma (IPMN)

Een intraductaal papillair mucineus neoplasma (IPMN) begint in de kanalen die de alvleesklier verbinden met de darm. Ze zijn het meest voorkomende type van precancereuze cyste. Ze produceren grote hoeveelheden eiwitten die slijm (mucine) vormen in de cyste, en vloeistof. Het is moeilijk om te voorspellen of en wanneer een IPMN kwaadaardig wordt, hoewel onderzoek aantoont dat degenen met een cycte in het ductus pancreaticus of alvleesgang, hiervoor een groter risico lopen.

Symptomen van cyste in de alvleesklier

Vaak heb je geen symptomen van een cyste in de alvleesklier, die vaak toevallig wordt aangetroffen wanneer beeldvormingsonderzoek van de buik wordt gedaan. Mogelijke symptomen van een alvleeskliercyste zijn:

Wanneer een arts raadplegen?

Zeer zelden raakt een cyste geïnfecteerd. Raadpleeg een arts als je koorts en aanhoudende buikpijn hebt.

Een gescheurde pseudocyste kan een medisch noodgeval zijn, maar komt echter zelden voor. De door de pseudocyste afgegeven vloeistof kan nabijgelegen bloedvaten beschadigen en enorme bloedingen veroorzaken. Een gescheurde pseudocyste kan buikvliesontsteking (peritonitis) veroorzaken. Zoek dringend medische hulp als je tekenen of symptomen vertoont van interne bloedingen en shock, waaronder:
  • flauwte
  • ernstige buikpijn
  • verminderd bewustzijn
  • zwakke en snelle hartslag
  • bloedbraken

Auto-ongeval / Bron: Dmitry Kalinovsky/Shutterstock.comAuto-ongeval / Bron: Dmitry Kalinovsky/Shutterstock.com

Oorzaken

De oorzaak van de meeste pancreascysten is anno 2020 onbekend. Sommige cysten worden geassocieerd met zeldzame ziekten, waaronder het syndroom van Von Hippel-Lindau (VHL), een genetische aandoening die de pancreas en andere organen kan aantasten.

Pseudocysten ontstaan vaak na een alvleesklierontsteking. Pseudocysten kunnen ook het gevolg zijn van een verwonding aan de buik, zoals van een auto-ongeluk.

Risicofactoren

Zwaar alcoholgebruik en galstenen zijn risicofactoren voor alvleesklierontsteking, wat weer een risicofactor is voor het ontstaan van pseudocysten. Verwonding of trauma aan de buik is ook een risicofactor voor pseudocysten.

Voorkom overmatig alcoholgebruik / Bron: Marian Weyo/Shutterstock.comVoorkom overmatig alcoholgebruik / Bron: Marian Weyo/Shutterstock.com

Preventie

De beste manier om pseudocysten te vermijden, is het vermijden van alvleesklierontsteking, die meestal wordt veroorzaakt door galstenen of overmatig alcoholgebruik. Als galstenen pancreatitis veroorzaken, moet je misschien je galblaas laten verwijderen. Als de alvleesklierontsteking te wijten is aan alcoholgebruik, kan het stoppen met drinken het risico verminderen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
AlvleesklierkankerAlvleesklierkankerIn Nederland krijgen er ongeveer 1500 mensen per jaar te maken met alvleesklierkankerpatiënten. Deze vorm van kanker tre…
Alvleesklier: functie, locatie en aandoeningen van pancreasAlvleesklier: functie, locatie en aandoeningen van pancreasDe alvleesklier of pancreas is een zes centimeter lange klier in je buik in de buurt van je lever en een deel van de dun…
Pancreasabces: Verzameling van pus in alvleesklierPancreasabces: Verzameling van pus in alvleesklierEen pancreasabces is een gebied gevuld met pus in de alvleesklier (het pancreas). Een ernstige alvleesklierontsteking (p…

Fibrocystische veranderingen in de borsten bij vrouwenFibrocystische veranderingen in de borsten bij vrouwenVeel vrouwen hebben fibrocystische borsten. Dit duidt op gezond borstweefsel dat knobbelachtig aanvoelt en soms pijnlijk…
Congenitale (aangeboren) toxoplasmose: Infectie bij baby'sCongenitale (aangeboren) toxoplasmose: Infectie bij baby'sToxoplasmose wordt veroorzaakt door een infectie met de parasiet Toxoplasma gondii. Het is één van de meest voorkomende…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Webicon/Shutterstock
  • https://pancreasfoundation.org/patient-information/ailments-pancreas/pancreatic-cysts/
  • https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/pancreatic-cysts/symptoms-causes/syc-20375993
  • http://www.radiologyassistant.nl/en/p4ec7bb77267de/pancreas-cystic-lesions.html
  • https://www.mskcc.org/cancer-care/types/pancreatic-cysts
  • https://www.health.harvard.edu/diseases-and-conditions/should-i-be-worried-about-a-pancreatic-cyst
  • Afbeelding bron 1: Nerthuz/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 2: Henry Vandyke Carter, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 3: Dmitry Kalinovsky/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 4: Marian Weyo/Shutterstock.com

Reageer op het artikel "Alvleeskliercyste: symptomen van cyste in de alvleesklier"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 07-09-2020
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Alvleesklier aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!