InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Beknelde zenuw in heup: symptomen, oorzaken en behandeling

Beknelde zenuw in heup: symptomen, oorzaken en behandeling

Beknelde zenuw in heup: symptomen, oorzaken en behandeling Pijn als gevolg van een beknelde zenuw in de heup kan ernstig zijn. Misschien heb je pijn als je beweegt, loopt of op de aangedane heup ligt. De pijn kan aanvoelen als een scherpe pijn, of het kan branden of tintelen. Je kunt ook gevoelloosheid ervaren die zich over je been kan uitspreiden. Een beknelde zenuw ontstaat wanneer weefsels op de zenuw drukken en tintelingen of zelfs zwakte veroorzaken. Een beknelde zenuw in je heup kan worden veroorzaakt door verschillende factoren, waaronder lange tijd zitten in een bepaalde houding, zwangerschap, hernia, artrose en overgewicht of obesitas.

Wat is een beknelde zenuw?

Een beknelde zenuw in de heup kan scherpe pijn in de dij, heup of lies veroorzaken. Zenuwen zenden pijnsignalen uit. Dit betekent dat wanneer er iets mis gaat met een zenuw, de symptomen erg ongemakkelijk kunnen zijn. Een veel voorkomend probleem is wanneer een zenuw wordt samengedrukt of gecomprimeerd door nabijgelegen pezen, ligamenten of botten. Wanneer een zenuw bekneld raakte, worden de zenuwsignalen verergerd of onderbroken door druk, irritatie of wrijving. Dit staat medisch bekend als radiculopathie.

Symptomen van beknelde zenuw in de heup

In de heup kan een beknelde zenuw de volgende symptomen veroorzaken:

Meestal zal de pijn of gevoelloosheid verergeren bij beweging. De zenuw wordt verder geïrriteerd door de structuur die ertegenaan drukt.

Oorzaken

Een beknelde zenuw kan worden veroorzaakt door een relatief klein incident, zoals slapen in een onjuiste houding of een ernstige gebeurtenis, zoals een ongeluk. Enkele van de meer voorkomende oorzaken van een beknelde zenuw in de heup zijn:
herhaalde stress op de heupen, rug en nabijgelegen gewrichten, zoals lang wandelen, staan ​​of langere tijd in een bepaalde positie zitten
  • vallen, auto-ongelukken of sportblessures, die de spieren en gewrichten blesseren
  • slapen in een positie die de heupen en rug belast
  • heupbuigers (een groep spieren waaronder de heupspieren en die van de bovenbenen/-dijen) die te strak zijn, wat kan worden veroorzaakt door te sporten zonder uit te rekken voor en na de activiteit

Ibuprofen / Bron: Martin SulmanIbuprofen / Bron: Martin Sulman

Zelfzorg

Geringe beknelde zenuwen kunnen meestal thuis worden behandeld. Nuttige huismiddeltjes voor een beknelde zenuw in de heup zijn:
  • Rust. Het vermijden van activiteiten die de pijn verergeren, kan irritatie en stress op de zenuw verminderen, waardoor deze kan genezen.
  • Ontstekingsremmers. Deze kunnen de zwelling verminderen, waardoor de druk kan afnemen van de zenuw. Veel voorkomende ontstekingsremmers zijn ibuprofen en naproxen.
  • Warmtepads en koude kompressen. Wissel af tussen de twee of gebruik degene die het meeste verlichting van de klachten oplevert.
  • Heup buigen en strekken in stand. Dit kan de druk op te strak zittende spieren of pezen verlichten.

Huisarts raadplegen voor behandeling

Iedereen die heuppijn ervaart die langer dan een paar dagen aanhoudt en niet beter wordt met rust- en vrij verkrijgbare pijnstillers, doet er verstandig om om zijn of haar huisarts te raadplegen. Ernstig samengeknepen zenuwen kunnen leiden tot littekens in het getroffen gebied of blijvende zenuwbeschadiging als ze niet worden behandeld. Ook moeten andere medische oorzaken voor de pijn door de arts worden uitgesloten. In ernstigere gevallen kan een arts specifieke behandelingen aanbevelen voor een beknelde zenuw, zoals:
  • fysiotherapie
  • corticosteroïd-injectie direct op de plaats van de beknelde zenuw
  • orale corticosteroïd-geneesmiddelen

Prognose

Een beknelde zenuw in de heup is zelden ernstig, maar de pijn kan het dagelijks leven danig verstoren. Thuismiddeltjes en oefeningen (onder leiding van een fysiotherapeut) kunnen het probleem meestal oplossen, maar het is het beste om een arts te raadplegen als de symptomen langer dan een paar dagen aanhouden.

Preventie

Om een beknelde zenuw in de heup te voorkomen, is het van belang om goed voor je spieren te zorgen. Als je een baan of hobby hebt waarvoor je zware lasten moet tillen, neem dan de juiste houding in acht. Neem de volgende tips in acht:
  • Als je iets moet optillen, buig dan door je knieën en til met rechte rug.
  • Vraag om hulp bij het tillen van zware of onhandig gevormde voorwerpen.
  • Vermijd het tillen van zware voorwerpen als je geblesseerd bent, om erger te voorkomen
  • Andere preventiemaatregelen om te overwegen zijn het handhaven van een gezond gewicht en regelmatige lichaamsbeweging. Met name het versterken van je hoofd- en rugspieren kan toekomstige verwondingen helpen voorkomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Tintelende of pijnlijke vingersLast van tintelende of pijnlijke vingers? Lijkt het alsof uw hand slaapt en heeft u vooral ´s nachts last van vervelende…
Zenuwaandoeningen van de benenZenuwaandoeningen van de benenUit het onderste gedeelte van de wervelkolom ontspringen zenuwen die de benen laten functioneren. Zonder de sturing van…
Beknelde zenuw (zenuwcompressie): Symptomen en behandelingBeknelde zenuw (zenuwcompressie): Symptomen en behandelingEen beknelde zenuw (zenuwcompressie) treedt op wanneer omringende weefsels te veel druk uitoefenen op de zenuw. Zenuwen…
Beknelde zenuw: symptomen, oorzaken, behandeling & preventieBeknelde zenuw: symptomen, oorzaken, behandeling & preventieEen beknelde zenuw duidt op de ongemakkelijke sensatie, pijn of gevoelloosheid die wordt veroorzaakt wanneer verhoogde d…
Beknelde zenuw in arm of elleboog: oorzaken en behandelingBeknelde zenuw in arm of elleboog: oorzaken en behandelingEen beknelde zenuw in arm of elleboog is een zeer vervelende klacht die kan interfereren met je dagelijkse activiteiten.…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Injurymap, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
  • https://www.thuisarts.nl/gewrichtsklachten/ik-krijg-corticostero%C3%AFd-injectie-in-pees-of-gewricht
  • https://www.medicalnewstoday.com/articles/321098.php
  • https://www.healthline.com/health/pinched-nerve-in-hip
  • https://www.livestrong.com/article/23314-treatment-pinched-nerve-hip/
  • https://www.hethuisartsenteam.nl/Medische-informatie/nieuwsberichten/adviezen-voor-lage-rugpijn
  • Afbeelding bron 1: Martin Sulman

Reageer op het artikel "Beknelde zenuw in heup: symptomen, oorzaken en behandeling"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 14-08-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Beknelde zenuw
Medische informatie…
Schrijf mee!