InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Mondspruw (orale candidiasis) bij baby's: Schimmelinfectie

Mondspruw (orale candidiasis) bij baby's: Schimmelinfectie

Mondspruw (orale candidiasis) bij baby's: Schimmelinfectie Mondspruw is een schimmelinfectie van de tong en mond. Deze vaak voorkomende gistinfectie kan worden overgedragen tussen een moeder (met tepelspruw) en een baby tijdens het geven van borstvoeding. Zowel de baby als de moeder lijden mogelijk aan symptomen. Een baby met orale candidiasis (mondspruw) kampt bijvoorbeeld met een witte laag op de tong, roodheid in de mond en mondzweren. Bekende symptomen van tepelspruw bij de moeder zijn onder andere tepelpijn en rode tepels. De meestal onschadelijke infectie is gemakkelijk te behandelen met antischimmelmiddelen.

Oorzaken van orale candidiasis bij zuigelingen

In het lichaam leven bepaalde kiemen. De meeste van deze ziektekiemen zijn onschadelijk, maar af en toe zijn sommige organismen wel in staat om een infectie aan het mondgebied te veroorzaken. Mondspruw (orale candidiasis) treedt op wanneer te veel van de gist Candida albicans in de mond van een baby groeit. De gist gedijt in warme, vochtige gebieden. De mond van de baby en de tepels van de moeder zijn perfecte plaatsen voor een Candida-schimmelinfectie.

Risicofactoren van mondspruw bij baby’s

Antibiotica

Mondspruw komt vaak voor wanneer moeder of baby antibiotica heeft genomen. Antibiotica behandelen bacteriële infecties. Ze doden echter soms ook ‘goede’ bacteriën, waardoor de gist kan groeien.

Zwakke baby’s

Bacteriën en schimmels groeien van nature in het lichaam. Het immuunsysteem helpt deze kiemen onder controle te houden. Maar baby's – en dan vooral te vroeg geboren baby’s – hebben geen volledig ontwikkeld immuunsysteem. Dat maakt het makkelijker om te veel gisten (een soort schimmel) te laten groeien.

Symptomen

Baby

Sommige baby’s ervaren helemaal geen tekenen wanneer ze lijden aan mondspruw. De meest bekende voelbare symptomen van orale candidiasis bij de baby zijn:
  • een jeukende mond
  • een luieruitslag: Baby's kunnen tegelijkertijd een schimmelinfectie krijgen op het luiergebied. De gist komt in de ontlasting van de baby terecht en veroorzaakt dan mogelijk een luieruitslag (rode vlekken in het luiergebied).
  • een witachtige glans aan het speeksel
  • meer kwijlen
  • roodheid in de mond
  • slecht bijkomen in gewicht
  • stemmingswisselingen, zoals erg kieskeurig zijn
  • weigeren om te zuigen vanwege pijn
  • witte, fluweelzachte zweren en vlekken in de mond en op de tong die gemakkelijk bloeden en niet weg te vegen zijn (de vlekken lijken op kwark)

Moeder

Symptomen van tepelspruw bij de moeder zijn onder andere tepels en een tepelhof die schilferig, gebarsten en pijnlijk (tepelpijn) zijn, pijn tijdens en na het voeden van de baby. Brandende of jeukende gewaarwordingen in één of beide borsten, die ook tussen voedingen aanwezig zijn en een rood of glanzend tepelhof.

Diagnose en onderzoeken

De arts diagnosticeert orale candidiasis bij de baby meestal door te kijken naar zijn mond en tong. De zweren en vlekken zijn gemakkelijk te herkennen.

Behandeling van witte vlekken in mond

De baby heeft niet altijd een behandeling nodig. De mondspruw verdwijnt namelijk vaak binnen een paar dagen. De arts schrijft mogelijk antischimmelmiddelen voor om mondspruw te behandelen. De ouder plaatst dit geneesmiddel (soort gel) op de mond en de tong van de baby. Als een moeder een gistinfectie op de tepels heeft, zet de arts een antischimmelcrème in. De vrouw past dit toe op de tepels om de infectie te behandelen. Als zowel de baby als de moeder lijden aan de gistinfectie, moeten ze beiden tegelijk een behandeling krijgen met antischimmelmedicijnen. Wanneer dit namelijk niet gebeurt, geven de moeder en baby de infectie steeds aan elkaar door.

Prognose van schimmelinfectie

Mondspruw bij baby's komt veel voor en is gemakkelijk te behandelen.

Na een luierwissel is het belangrijk om de handen grondig te wassen / Bron: Gentle07, PixabayNa een luierwissel is het belangrijk om de handen grondig te wassen / Bron: Gentle07, Pixabay

Preventie

Het is niet altijd mogelijk om spruw te voorkomen, maar enkele tips helpen het risico hierop te verminderen.
  • alle voedingsapparatuur en flessen reinigen en steriliseren alvorens de baby te voeden
  • de babykledij wassen op 60 graden om de schimmel te doden
  • de tepels behandelen wanneer de moeder lijdt aan een schimmelinfectie
  • fopspenen en ander speelgoed steriliseren dat in de mond van de baby terechtkomt.
  • luiers vaak verwisselen zodat de gist geen luieruitslag kan veroorzaken en daarna de handen grondig wassen
  • zich als moeder medisch laten testen op de aanwezigheid van candidiasis bij tepelpijn en een tepelafscheiding tijdens het geven van borstvoeding

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Candidiasis-schimmelinfectie in slokdarm (slokdarmspruw)Candidiasis-schimmelinfectie in slokdarm (slokdarmspruw)De slokdarm is de buis die de mond en keel met de maag verbindt. Bij een candidiasis-schimmelinfectie in de slokdarm ver…
Spruw: baby, behandeling, symptomen, herkennenSpruw: baby, behandeling, symptomen, herkennenSpruw herkennen, behandeling, symptomen bij baby en volwassene. Spruw is een schimmelinfectie die vaak bij baby's voorko…
Epstein-parels: Goedaardige bultjes in gehemelte van baby'sEpstein-parels: Goedaardige bultjes in gehemelte van baby'sEpstein-parels zijn kleine witte tot gele cysten. Deze vormen zich op het tandvlees en het gehemelte (dak van de mond) b…
Tongbloeding: Oorzaken van bloedende tongTongbloeding: Oorzaken van bloedende tongEen bloedende tong is een symptoom dat vele mogelijke oorzaken heeft. Het bepalen van de locatie van de tongbloeding is…
Oranje tong: Oorzaken en symptomen van oranje tongkleurOranje tong: Oorzaken en symptomen van oranje tongkleurNormaal gesproken heeft de menselijke tong een roze kleur. Een oranje tong is een vaak alarmerend symptoom voor de patië…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Pixabay.com, Pexels
  • Geraadpleegd op 29 mei 2019:
  • Coëlho, medisch zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Oral thrush in babies, https://www.nhs.uk/conditions/oral-thrush-in-babies/
  • Oral thrush in babies, https://www.pregnancybirthbaby.org.au/oral-thrush-in-babies
  • Thrush in newborns, https://medlineplus.gov/ency/article/007615.htm
  • What happens when babies get oral thrush?, https://www.medicalnewstoday.com/articles/179069.php
  • Afbeelding bron 1: Gentle07, Pixabay

Reageer op het artikel "Mondspruw (orale candidiasis) bij baby's: Schimmelinfectie"

Infoteur: Miske
Laatste update: 08-08-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Mond- en kaakproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!