De hooikoortsperiode: pollen & pollenkalender

De hooikoortsperiode: pollen & pollenkalender Hooikoorts is een aandoening die allergische reacties opwekt. Klachten ontstaan alleen tijdens de hooikoortsperiode. De symptomen die hierbij ontstaan hebben te maken met een overmatige reactie van je afweersysteem. De pollen die zich tijdens het hooikoortsseizoen in de lucht bevinden kunnen bij sommige mensen een allergische reactie opwekken. Welke planten bevatten pollen die een hooikoortsallergie kunnen opwekken? Hoe komt het dat de hooikoortsperiode soms langer duurt en hoe ziet de pollenkalender eruit?

Pollen & de pollenkalender

Pollen

Wat zijn pollen?

Pollen zijn het stuifmeel van gras, planten, bomen en bloemen. Het stuifmeel zorgt voor de voortplanting van diverse plantensoorten. Wanneer er pollen in de lucht aanwezig zijn, is er kans op het krijgen van hooikoorts.

Allergische reacties

Het afweersysteem heeft als functie om onder andere bacteriën en virussen onschadelijk te maken. Als je te maken hebt met hooikoorts, reageert het afweersysteem echter onterecht sterk op pollen en zo ontstaat er een allergische reactie.

Verspreiding

De verspreiding van pollen kan veel invloed hebben op personen met hooikoorts. De kans op verspreiding van pollen is het grootst wanneer er veel wind aanwezig is. Pollen die van sparren en dennen komen hebben de eigenschap om zich door middel van de wind honderden tot duizenden kilometers te verplaatsen. Er is kans op een verhoogde concentratie van pollen wanneer er veel zon en tegelijk weinig regen en wind aanwezig is. Hierdoor blijven de pollen namelijk vooral op één plek hangen. Heb je hooikoorts, dan is het om deze reden afgeraden om met dit weer natuurrijke gebieden te verkennen. Een regenbui kan ervoor zorgen dat de hoeveelheid pollen in de lucht minder wordt.

Gevolgen verschillende pollen

Het verschilt per persoon voor welke pollen iemand allergisch is. Sommige pollen hebben wel een grotere kans om een allergische reactie teweeg te brengen dan andere. De pollen van berken hebben bijvoorbeeld een sterk allergeen waardoor meer hooikoortspatiënten hier last van hebben.

Voorspelling

Het Leids Universitair Medisch Centrum werkt met het KNMI samen om voorspellingen te doen met betrekking tot welke pollen er in de lucht hangen. Zij creëren iedere week een overzicht van de soorten pollen die per dag in de lucht kunnen voorkomen.

Pollenradar

Een pollenradar (ook wel bekend als een "hooikoortsradar") laat zien hoeveel pollen er op dit moment in de lucht aanwezig zijn. Meestal wordt dit schematisch weergeven met behulp van een kaart van Nederland en verschillende kleuren.

De hooikoortsperiode

De hooikoortsperiode is grotendeels tijdens de lente en zomer (maart tot augustus). In extreme gevallen kan de hooikoorts al in februari beginnen en pas in september eindigen. De meeste personen die gevoelig zijn voor deze aandoening hebben in de maanden mei, juni en juli de meeste kans om hooikoorts te krijgen. Dit komt omdat gedurende deze periode de meeste planten tot bloei komen. De exacte periode waarin een plant een allergische reactie teweeg kan brengen is per plant verschillend. De verschillende planten en bomen reageren namelijk op een bepaalde temperatuur.

Verschuiving van de bloeiperiode

De periode waarin planten en bomen tot bloei komen, kan vanwege het weer in een bepaald seizoen verschoven worden. Een warme winter of een warme lente kan bijvoorbeeld een vroegere hooikoortsperiode teweegbrengen omdat struiken en bomen dan eerder tot bloei komen. Hiernaast kan een periode van weinig regen en een matige hoeveelheid wind ervoor zorgen dat het hooikoortsseizoen langer is dan normaal.

De pollenkalender

De periode wanneer over het algemeen bomen en planten tot bloei komen en pollen veroorzaken, kan door middel van een pollenkalender weergegeven worden. Het is aanbevolen om tijdens deze periode natuurgebieden te vermijden waar deze specifieke planten- en boomsoorten voorkomen.

SoortBloeitijd
Atlascederseptember t/m november
Berkmaart t/m mei
Beukapril t/m mei
Bijvoetjuli t/m augustus
Brandneteljuni t/m september
Canadapopulierapril
Cipresbomenmaart t/m mei
Den en Sparapril t/m mei
Elsfebruari t/m mei
Esapril t/m mei
Grassoortenmei t/m september
Grove denmei t/m juni
Haagbeukapril t/m mei
Hazelaarfebruari t/m maart
Kastanje en eikapril t/m juni
Katwilgmaart t/m april
Lindejuni t/m juli
Tamme kastanjejuni
Taxusmaart t/m mei
Weegbreemei t/m september
Witte elsfebruari t/m maart
Zomereikapril t/m mei
Zuringmei t/m augustus
Zwarte elsfebruari t/m maart
© 2020 Tijger3, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hooikoorts: pollenkalenderHooikoorts: pollenkalenderHet hooikoortsseizoen duurt over het algemeen van maart tot september. Het seizoen hangt samen met de bloeitijd van bepa…
Pollenkalender voor hooikoortsPollenkalender voor hooikoortsHooikoorts kan ontzettend vervelend zijn. Het begint eindelijk weer mooi weer te worden en je kunt weer naar buiten; kri…

Lupineallergie; allergie voor lupinebonen(meel)Lupineallergie; allergie voor lupinebonen(meel)Een lupineallergie is een voedselallergie. Bepaalde eiwitten in lupine kunnen bij mensen een allergische reactie uitlokk…
Mohs-chirurgie: Procedure voor behandeling van huidkankerMohs-chirurgie: Procedure voor behandeling van huidkankerChirurgen gebruiken Mohs-chirurgie (Mohs-micrografische chirurgie) voor de behandeling van huidkanker. Dankzij deze nauw…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: WubWay, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)
  • https://www.gezondheidsnet.nl/hooikoorts/hooikoortsvoorspelling
  • https://www.independer.nl/zorgverzekering/info/hooikoorts-vergoeding-zorgverzekeraar.aspx?refer=adwordszorg-dynsearch03&ds_medium=cpc&gclid=EAIaIQobChMIrpLD5rr34AIVF-R3Ch3uzgSbEAAYASAAEgKWr_D_BwE&gclsrc=aw.ds
  • https://www.dokterdokter.nl/gezond-leven/reizen-vrije-tijd/hooikoorts-een-overzicht-van-medicijnen/item28345
  • https://www.hooikoorts.com/pollenkalender/
  • https://www.hooikoortsradar.nl/blog/post/?permalink=verloop-van-het-boompollen-seizoen

Reageer op het artikel "De hooikoortsperiode: pollen & pollenkalender"

Infoteur: Tijger3
Gepubliceerd: 16-11-2020
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!