InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Stahl's oor: Oormisvorming met puntige vorm van oor

Stahl's oor: Oormisvorming met puntige vorm van oor

Stahl's oor: Oormisvorming met puntige vorm van oor Sommige babyís komen ter wereld met een Stahlís oor (Spockís oor). Bij deze zeldzame aangeboren oorafwijking met onbekende oorsprong heeft een patiënt een heel puntige oorvorm en een extra kraakbeenplooi (crus) in het middelste gedeelte van het oor. De andere vorm van het oor brengt geen andere fysieke symptomen met zich mee, maar omwille van cosmetische redenen is een behandeling van de oormisvorming aanbevolen. De behandeling bestaat uit spalktherapie op jonge leeftijd of eventueel een oorcorrectie via een operatie wanneer de patiënt al wat ouder is. De vooruitzichten van behandelde patiënten zijn tot slot uitstekend.

Epidemiologie van Stahlís oor

In Europa komt de oorafwijking zelden tot stand, maar in Azië kent de aandoening een prevalentie van circa 1 tot 4%.

Oorzaken en risicofactoren van oorafwijking

Stahl's oor is het resultaat van misvormd kraakbeen. Normaal gezien zijn er twee kraakbeenplooien: superieur (bovenaan) en inferieur (onderaan). De aangeboren oorafwijking kenmerkt zich door een extra horizontale kraakbeenplooi (crus) in het oor. Bij een Stahlís oor is er een derde horizontale kraakbeenplooi in het middelste gedeelte van het oor. De helix (of het bovenste gedeelte van het oor) krijgt hierdoor een puntige vorm. De exacte reden waarom dit gebeurt is onduidelijk anno juli 2019. Meestal komt een Stahlís oor geïsoleerd tot stand en doen er zich geen andere aangeboren afwijkingen voor.

Symptomen

Één of beide oren zijn puntig. Buiten het fysieke uiterlijk van het oor dat een puntige vorm heeft, zijn er geen andere symptomen geassocieerd met een Stahlís oor. De getroffen kinderen hebben meestal geen gehoorverlies. Wel worden kinderen met deze oormisvorming mogelijk geplaagd op school hetgeen emotionele en psychische symptomen met zich meebrengt.

Diagnose en onderzoeken

Bij lichamelijk onderzoek bemerk de arts een abnormale kraakbeenvouw. Door een lichte druk toe te passen, verdwijnt de vouw hetgeen resulteert in een normale vorm van het oor.

Behandeling van puntige oorvorm

Spalktherapie

De arts spalkt het oor gedurende acht weken en dit 24 uur per dag. Op deze manier is het mogelijk om de gewenste correctie te bereiken. Het is belangrijk om zo snel mogelijk (binnen de eerste paar weken tot paar maanden van de geboorte) het spalken op te starten want dit verhoogt de slaagkansen. De oren van baby's zijn nog steeds zacht en flexibel, waardoor ze reageren op de oorspalken. Daarenboven geldt dat een snelle interventie de behandelingsduur verkort.

Chirurgie

Een chirurgische correctie van het oor is mogelijk voor kinderen die geen spalkbehandeling gekregen hebben en al ouder zijn. Meestal voert de arts dan een oorcorrectie uit wanneer het kind tussen de zeven à tien jaar oud is. Bij deze operatie snijdt de arts de extra vouw volledig uit het oor. Vervolgens is een volledige hervorming van het oor nodig met hechtingen die in het kraakbeen van het oor worden geplaatst. De arts sluit de incisie (chirurgische insnijding) met oplosbare hechtingen. Een hersteltijd van één à twee weken is nodig om terug te keren naar de gebruikelijke dagelijkse activiteiten zoals naar school gaan.

Prognose van oormisvorming

Bij sommige babyís herstelt de oorafwijking zich spontaan binnen de eerste paar dagen na de geboorte. Bij andere kinderen is een behandeling meestal effectief. Dankzij het vroeg aanbrengen van een oorspalk of een oorcorrectie via chirurgie, krijgt het aangetaste oor weer een normale vorm, wordt het kind niet (meer) geplaagd op school en neemt het zelfvertrouwen van het kind toe.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Flaporen bij kinderen: symptomen, oorzaken en corrigerenFlaporen bij kinderen: symptomen, oorzaken en corrigerenFlaporen worden ook wel 'zeiloren' genoemd. De medische benaming van flaporen is 'afstaande oren'. Flaporen komen veel v…
Otoplastie, het corrigeren van flaporenOtoplastie, het corrigeren van flaporenFlaporen of afstaande oren zijn oren die ver van het hoofd staan. Dit komt door een misvorming in het kraakbeenweefsel v…
Afstaande oren of flaporen laten corrigerenAfstaande oren of flaporen laten corrigerenAfstaande oren, in de volksmond ook "flaporen" genoemd, is een veelvoorkomende oorzaak van complexen. Heel wat kinderen…
Symmastia: Samengesmolten borsten bij vrouwenSymmastia: Samengesmolten borsten bij vrouwenSymmastia (uniboob, breadloafing) is een zeldzame aandoening waarbij de borst over het borstbeen samengesmolten is en er…
Microtie: Aangeboren klein, misvormd of afwezig buitenoorMicrotie: Aangeboren klein, misvormd of afwezig buitenoorMicrotie is de medische term voor "abnormaal kleine oorschelp", of ook wel ďkleine orenĒ. Kinderen geboren met microtie…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Clker Free Vector Images, Pixabay
  • Geraadpleegd op 26 juli 2019:
  • Coëlho, medisch zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Een baby met puntige oren, https://www.ntvg.nl/system/files/publications/a2615.pdf
  • Pediatric Stahlís Ear, https://www.childrens.com/specialties-services/specialty-centers-and-programs/plastic-craniofacial-surgery/programs-and-services/ear-molding-and-reconstruction/conditions-and-treatments/stahls-ear
  • Stahlís Ear, https://www.chop.edu/conditions-diseases/stahl-s-ear
  • Stahlís ear, https://www.nicklauschildrens.org/conditions/stahl-s-ear
  • Stahls oor, https://www.meandermc.nl/patientenportaal/patienten/afdelingen-specialismen/PLC/Behandelingen/aangeboren-oorschelpafwijkingen/Stahl-s-oor

Reageer op het artikel "Stahl's oor: Oormisvorming met puntige vorm van oor"

Infoteur: Miske
Gepubliceerd: 26-07-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Oorproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!