InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Paroxysmale hemicranie: Aanvallen van eenzijdige hoofdpijn

Paroxysmale hemicranie: Aanvallen van eenzijdige hoofdpijn

Paroxysmale hemicranie: Aanvallen van eenzijdige hoofdpijn Paroxysmale hemicranie (syndroom van Sjaastad) is een zeldzame aandoening waarbij een patiënt aanvallen van hoofdpijn ervaart aan één kant aan het gezicht. Naast de hoofdpijnklachten treden tijdens een aanval ook andere symptomen op, zoals een hangend ooglid, tranende ogen en een verstopte neus. De behandeling van deze primaire vorm van hoofdpijn met onbekende oorzaak bestaat uit medicatie. De symptomen zijn meestal goed te behandelen waardoor de vooruitzichten zeer goed zijn, al komen de klachten soms wel terug.

Epidemiologie van paroxysmale hemicranie

Paroxysmale hemicranie is een zeldzame vorm van hoofdpijn die meestal op volwassen leeftijd begint (34 jaar), maar ook jongeren lijden mogelijk aan deze ziekte. De aandoening komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen.

Het gebruik van alcohol veroorzaakt mogelijk de eenzijdige hoofdpijnaanvallen van paroxysmale hemicranie / Bron: Jarmoluk, PixabayHet gebruik van alcohol veroorzaakt mogelijk de eenzijdige hoofdpijnaanvallen van paroxysmale hemicranie / Bron: Jarmoluk, Pixabay

Oorzaken

De oorzaak van paroxismale hemicranie is onbekend anno augustus 2019. Bepaalde bewegingen van het hoofd of de nek en externe druk op de nek leiden bij sommige patiënten mogelijk tot de hoofdpijnaanvallen. Ook inspanning, het gebruik van alcohol en stress zijn gekoppeld aan het begin van de symptomen.

Vormen

Paroxysmale hemicranie heeft twee vormen. Patiënten met een chronische vorm hebben gedurende één jaar of langer dagelijks aanvallen. Bij de episodische vorm komt de hoofdpijn soms pas na maanden of jaren weer tot uiting.

Rode ogen komen mogelijk tot stand / Bron: Marco Mayer, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)Rode ogen komen mogelijk tot stand / Bron: Marco Mayer, Wikimedia Commons (CC BY-SA-4.0)

Symptomen

De aanvallen van paroxysmale hemicranie treden meestal vijf tot veertig keer per dag op en duren twee tot dertig minuten. De tekenen doen denken aan deze van clusterhoofdpijn, maar de aanvallen van clusterhoofdpijn komen minder in frequentie tot stand dan paroxysmale hemicranie, maar de episodes duren wel veel langer.

De aanvallen hebben een abrupt begin en einde. Patiënten ervaren ernstige kloppende, knarsende, stekende, kloppende, klauwachtige of brandende pijn, meestal aan één kant van het gezicht, in, rond of achter het oog en af en toe straalt de pijn uit tot aan de achterkant van de nek of het voorhoofd. Deze pijn gaat mogelijk gepaard met rode ogen en tranende ogen, een hangend ooglid of gezwollen ooglid, een kleine oogpupil aan de getroffen kant van het gezicht, zweten of blozen in het gezicht, gezichtspijn, een vol gevoel in het oor, een loopneus en een verstopte neus. Patiënten voelen mogelijk ook doffe pijn of gevoeligheid tussen de aanvallen. De vorm van eenzijdige hoofdpijn treedt ook op tijdens de nacht hetgeen slaapproblemen met zich meebrengt.

Diagnose en onderzoeken

De arts luistert naar de aanwezige symptomen en voert een grondig medisch onderzoek uit. Vervolgens zet hij een bloedonderzoek en een MRI-scan van het hoofd in om andere aandoeningen uit te kunnen sluiten. Om de diagnose te kunnen bevestigen, schrijft de arts een ontstekingsremmende pijnstiller (indomethacine) voor. Als de patiënt hierop positief reageert, lijdt hij hoogstwaarschijnlijk aan deze aandoening.

Een medicamenteuze behandeling is mogelijk / Bron: Stevepb, PixabayEen medicamenteuze behandeling is mogelijk / Bron: Stevepb, Pixabay

Behandeling van aanvallen van eenzijdige hoofdpijn

Het niet-steroïde ontstekingsremmende medicijn (NSAID) indomethacine biedt vaak een volledige verlichting van de symptomen. Maagklachten zijn een veel voorkomende bijwerking van deze medicijnen waardoor de arts vaak ook reeds een maagzuurremmer voorschrijft. Andere minder effectieve NSAID's, calciumkanaalblokkerende medicijnen (zoals verapamil) en corticosteroïden (krachtige ontstekingsremmers die het immuunsysteem onderdrukken) zijn inzetbaar voor de behandeling van paroxysmale hemicranie.

Prognose van zeldzame aandoening

Veel patiënten ervaren een volledige tot vrijwel volledige verlichting van de symptomen nadat ze een effectieve behandeling ondergaan onder toezicht van een arts. Patiënten met paroxysmale hemicranie gaan vaak in remissie, al verdwijnt de ziekte soms ook spontaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Nachtelijke hoofdpijn: Knallende hoofdpijn tijdens de slaapNachtelijke hoofdpijn: Knallende hoofdpijn tijdens de slaapNachtelijke hoofdpijn is een zeldzame vorm van hoofdpijn waarbij een patiënt tijdens elk stadium van de slaap ontwaakt m…
Gezichtspijn: Oorzaken van pijn aan gelaat of aangezichtGezichtspijn: Oorzaken van pijn aan gelaat of aangezichtPijn in het gezicht is een symptoom waarvoor verschillende fysieke maar ook psychische oorzaken bestaan. Het diagnostice…
Hemicrania continua: Constante eenzijdige hoofdpijnHemicrania continua: Constante eenzijdige hoofdpijnHemicrania continua is een vorm van hoofdpijn zonder bekende oorzaak en risicofactoren (mei 2018). De patiënt (meestal e…
Hoofdpijn: migraine, spanningshoofdpijn en hersentumorHoofdpijn: migraine, spanningshoofdpijn en hersentumorHoofdpijn, de meeste mensen hebben er wel eens last van. De oorzaken van hoofdpijn kunnen verschillend zijn: zo kan hoof…
Stekende hoofdpijn als variant van clusterhoofdpijnStekende hoofdpijn als variant van clusterhoofdpijnEén van de meest voorkomende gezondheidsklachten is hoofdpijn. Er zijn heel veel vormen van hoofdpijn en ook nog eens ta…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Geralt, Pixabay
  • Geraadpleegd op 23 augustus 2019:
  • 3.2 Paroxysmal hemicrania, https://ichd-3.org/3-trigeminal-autonomic-cephalalgias/3-2-paroxysmal-hemicrania/
  • An Overview of Paroxysmal Hemicrania, https://www.verywellhealth.com/paroxysmal-hemicrania-symptoms-causes-diagnosis-and-treatment-4172448
  • Chronische paroxismale hemicranie, https://nl.wikipedia.org/wiki/Chronische_paroxismale_hemicranie
  • Coëlho, medisch zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Introduction, https://www.uptodate.com/contents/paroxysmal-hemicrania-treatment-and-prognosis
  • Parosyxmal Hemicrania, https://americanmigrainefoundation.org/resource-library/parosyxmal-hemicrania/
  • Paroxysmal Hemicrania Information Page, https://www.ninds.nih.gov/Disorders/All-Disorders/Paroxysmal-Hemicrania-Information-Page#disorders-r1
  • Afbeelding bron 1: Jarmoluk, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Stevepb, Pixabay

Reageer op het artikel "Paroxysmale hemicranie: Aanvallen van eenzijdige hoofdpijn"

Infoteur: Miske
Laatste update: 04-12-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hoofdpijn
Medische informatie…
Schrijf mee!