InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ketoacidose bij diabetes, verzuring van het lichaam

Ketoacidose bij diabetes, verzuring van het lichaam

Ketoacidose bij diabetes, verzuring van het lichaam Elke dag krijgen mensen in onze maatschappij te horen dat ze type één of type twee diabetes hebben. Anno 2019 kan dit goed onder controle gehouden worden met medicatie of insuline-injecties. Echter kunnen er nog steeds problemen optreden wanneer het suikergehalte in het bloed niet onder controle is. Een van deze verwikkelingen is ketoacidose, ook wel verzuring van het lichaam genaamd.

Wat is ketoacidose?

Ketoacidose kan opgesplitst worden in twee delen. Namelijk ketonen en acidose. Ketonen is een medische term voor een giftige stof die het bloed verzuurt. Een normaal menselijk lichaam bevat geen of heel uitzonderlijk een kleine hoeveelheid ketonen. Het is dus duidelijk dat ketonen niet goed zijn voor het lichaam.

Acidose betekent letterlijk verzuring van het lichaam. Wanneer we spreken over ketoacidose gaat het over het verzuren van het lichaam door middel van ketonen.

Wie krijgt ketoacidose?

Belangrijk om te weten is dat je als gezonde mens nooit ketoacidose zal ontwikkelen. Dit kan enkel als je diabetes hebt. Dit kan zowel bij type één als type twee diabetes. Het kan ook zijn dat je toch in ketoacidose gaat zonder dat je weet dat je diabetes hebt.

Hoe ontstaat ketoacidose?

Ketoacidose ontstaat wanneer je bloedsuikerspiegel hoog is en je niet voldoende insuline hebt. Je hebt dus een insulinetekort. Je lichaam zal dan een andere manier zoeken om zichzelf te redden en de bloedsuikerspiegel te doen dalen. Hiervoor zal het opgeslagen vetweefsel worden aangesproken. Om het vetweefsel te kunnen gebruiken wordt dit omgezet in een andere energiebron. Tijdens dit proces komen ketonen vrij. Ketonen zijn giftig en maken het lichaam zuurder. In het begin zal dit proces helpen en je lichaam zal proberen om zoveel mogelijk glucose uit te plassen om je bloedsuikerspiegel te doen dalen. Echter moet je opletten dat je niet uitdroogt. Je plast immers al veel vocht en je lichaam heeft ook voldoende vocht nodig om de giftige ketonen de baas te kunnen.

Symptomen

Als je je lichaam goed kent, kan je vrij snel herkennen wanneer je lichaam ketonen aan het aanmaken is. Er zijn een aantal duidelijke symptomen. Deze zijn:
  • Veel plassen
  • Dorst
  • Hoofdpijn
  • Suf
  • Droge tong
  • Droge huid
  • Buikpijn
  • spierpijn
  • Vermoeidheid
  • Misselijkheid
  • Braken
  • Verminderd zicht
  • Hyperventilatie
  • Je adem ruikt heel anders, vaak naar aceton. Deze geur is te vergelijken met de geur van hele rijpe appels.

Wanneer je een vermoeden hebt dat je ketonen aan het ontwikkelen bent, is het beter om een keer je bloedsuikerspiegel te meten aan de hand van een vingerprik. Je zal merken dat je bloedsuikerspiegel aan de hoge kant is. Dit is meer dan 250 mg/dl.

Gevolgen van ketoacidose

Ketoacidose kan zeer gevaarlijk zijn. Dit omdat je lichaam je zal uitdrogen door je veel te laten plassen. Zeker als je niet voldoende drinkt. Verder heb je veel vocht nodig om ketonen de baas te kunnen blijven. Na verloop van tijd heb je nog te weinig vocht in je lichaam om de ketonen te kunnen verwerken. Dan verzuren de ketonen je lichaam waardoor je cellen niet goed meer kunnen functioneren. Je cellen zijn immers een meer neutrale ph gewoon. Wanneer deze cellen hun werk niet meer kunnen doen, zullen lichaamsfuncties uitvallen en zal je in coma gaan. In zeer uitzonderlijke gevallen kan je sterven als er niet snel wordt ingegrepen.

Ketoacidose behandelen

Wanneer je ketoacidose wil behandelen moet je eerst weten of je ketonen in je lichaam hebt. Deze ketonen kunnen opgespoord worden via een urinestaal of een bloedstaal. Verder is het heel belangrijk om je bloedsuikerspiegel zo snel mogelijk naar beneden te krijgen. Dit kan je doen door insuline in te spuiten bij jezelf. Spuit nooit zomaar een hoeveelheid insuline in tenzij je weet hoe je lichaam hierop reageert. Sommige patiënten reageren fel op insuline en zakken heel snel in bloedsuikerspiegel, andere zakken traag. Raadpleeg een arts of diabeteseducator wanneer je twijfelt over hoeveel insuline je moet inspuiten.

Hoe zijn de ketonen ontstaan?

Wanneer je weet dat je lichaam in ketoacidose is gegaan of je ketonen aanmaakt, is het van groot belang om voor jezelf na te gaan wat er voor heeft gezorgd dat je bloedsuikerspiegel zo hoog was. Zo kan je in de toekomst vermijden dat het nog een keer gebeurt. Enkele vragen die je jezelf kan stellen zijn:
  • Heb ik al mijn inspuitingen gedaan zoals voorgeschreven was?
  • Ben ik een van mijn inspuitingen vergeten?
  • Werkt mijn insulinepomp nog? Zit er geen knik in de draad of een verstopping in de naald?
  • Is de insulinepen stuk?
  • Heb ik iets bijzonders gegeten?
  • Ben ik ziek of heb ik koorts?
  • Neem ik medicatie in die de bloedsuikerspiegel kan verhogen?

Lees verder

© 2019 Leen0095, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Suikerziekte bij de hondSuikerziekte bij de hondSuikerziekte of Diabetes komt vaker voor dan u denkt. De ziekte komt meestal voor bij oudere honden en/of kleinere honde…
Ademgeur van aceton: Fruitige adem, vaak door diabetesAdemgeur van aceton: Fruitige adem, vaak door diabetesWanneer mensen sterk ruikend voedsel gegeten hebben, ruikt de adem naar dit voedsel. Ook wanneer mensen een slechte mond…
Diabetische ketoacidose (DKA): Complicatie van diabetesDiabetische ketoacidose (DKA): Complicatie van diabetesDiabetische ketoacidose (DKA) is een acute, ernstige, levensbedreigende complicatie van diabetes (suikerziekte) die voor…
Acetonemie of ketogeneseAcetonemie of ketogeneseAcetonemie of ketogenese zijn verschijnselen die zich voordoen bij een hoge vetverbranding of bij suikerziekte. Er is te…
Ketonurie: Ketonen in urine (vaak door diabetes mellitus)Ketonurie: Ketonen in urine (vaak door diabetes mellitus)Ketonurie is een aandoening waarbij ketonen in de urine aanwezig zijn. Ketonen zijn in water oplosbare moleculen. De lev…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: TesaPhotography, Pixabay
  • https://www.diabetes.be/wat-ketoacidose
  • https://www.diabetes.be/hyper-te-hoge-bloedsuiker
  • https://www.dvn.nl/wat-is-diabetes/bloedglucosewaarden/ketoacidose
  • https://www.uzleuven.be/nl/diabetescentrum/ketonen-en-ketoacidose
  • Gebaseerd op een opleiding verpleegkunde.

Reageer op het artikel "Ketoacidose bij diabetes, verzuring van het lichaam"

Infoteur: Leen0095
Gepubliceerd: 16-09-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!