InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Oogproblemen en oogaandoeningen - Middelen & tips

Oogproblemen en oogaandoeningen - Middelen & tips

Oogproblemen en oogaandoeningen - Middelen & tips Oogproblemen en oogaandoeningen hebben een grote impact. Het gezichtsvermogen is van wezenlijk belang. Bepaalde oogproblemen en oogziektes zijn positief te beïnvloeden door o.a. vitamines, antioxidanten, carotenoïden. Oudere mensen en Diabetici hebben een verhoogd risico op oogproblemen. Oogproblemen en aandoeningen als staar, grijze staar, glaucoom (groene staar), overgevoelige ogen etc. worden besproken in samenhang met gezonde tips en geschikte supplementen.

Oogproblemen: gezonde tips

Mensen met goede ogen beseffen vaak niet hoe belangrijk dit is, daar ze het als vanzelfsprekend ervaren. Toch gaan de ogen bij iedereen in de loop der tijd achteruit, ten gevolge van het verouderingsproces. Soms heeft men echter op jonge(re) leeftijd al oogproblemen. Hieronder worden een aantal veel voorkomende oogproblemen besproken in samenhang met voeding, supplementen en zullen gezonde Tips gegeven worden, voornamelijk vanuit een Orthomoleculaire benadering.

Oogprobleem staar / grijze staar

Grijze staar of ooglensvertroebeling (cataract) is een aandoening waarbij er sprake is van een verminderd gezichtsvermogen. Doordat de lens van het oog ondoorzichtig wordt, treden er zwarte schimmen en dag en nachtblindheid op. De aandoening begint met vermindering van het gezichtsvermogen; ook ziet men kleine vlekjes. Vaak ziet men ook kringen als men naar lichtpunten kijkt. Oorzaken van grijze staar kunnen zijn: beschadiging van de ooglens, suikerziekte of langdurig gebruik van bijnierschorshormonen en inwerking van warmte op het oog.

Grijze staar lijkt mede veroorzaakt te worden door vrije radicalen. Vrije radicalen ontstaan door normale lichaamsprocessen. Het zijn kleine, destructieve deeltjes die o.a. verantwoordelijk zijn voor het verouderingsproces van de mens. Uit onderzoek is gebleken dat 18% van de mensen tussen 65 en 75 jaar aan grijze staar lijdt en 46% van de mensen tussen 75 en 85 jaar. Nu Nederland aan het vergrijzen is, zal het aantal alleen nog maar toenemen. Staar kan ontstaan door degeneratie van lenseiwitten: de werking van vrije radicalen, cholesterolkristallen of afzetting van calcium. Ook kan glaucoom de oorzaak zijn (zie onder).

Verder - en dit geldt voor jong en oud - raken de ogen steeds meer overbelast, doordat men bv. steeds meer en langer aaneen tv kijkt. Een hele belangrijke overbelaster is het beeldscherm van de computer, waar we ook steeds vaker en langer achter zitten. Ook kunnen luchtvervuiling, constant lezen en schrijven een rol spelen. Door al deze factoren raken de ogen oververmoeid, wordt het zicht vaag en versnelt het verouderingsproces.

Voeding en supplementen bij oogproblemen

Een uitspraak die bijna iedereen kent - een volkswijsheid - is, dat veel wortelen eten goed is voor de ogen. Dit klopt inderdaad, daar wortelen beta-caroteen bevatten dat o.a. goed is voor de ogen. Buiten de bekende wortelen zijn er meer voedingsstoffen en/of supplementen die een algemeen positief effect hebben op de ogen en kunnen helpen om de schade van vrije radicalen te beperken, zoals:

Vitaminen, mineralen, kruiden

  • Vitamine A, C en E
  • Selenium
  • Mangaan
  • Vitamine B 2
  • Zink
  • Taurine
  • Carotenoïden, m.n. luteïne
  • Kruiden (o.a. zwarte bes)
  • Ogentroost
  • Bioflavonoiden

Staar en suikerstofwisseling bij diabetici

Verstoorde suikerstofwisseling kan leiden tot een grotere kans of risico op oogproblemen. Vaak is er dan sprake van een verhoogde oogdruk, hetgeen schade toebrengt aan de lens. Bij een algemeen verstoorde suikerstofwisseling kunnen vitamine C en bioflavonoïden helpen om schade te verminderen of helpen te voorkomen.

Diabetici, zeker degenen met overgewicht, lopen zes keer meer risico op staar. De afbraak van galactose (onderdeel van melksuiker lactose) gaat ten koste van voedingsfactoren die belangrijk zijn voor de aanmaak van de enzymen die het oog beschermen.

Voor staar bij diabetespatienten geldt het volgende voedings- en supplementenadvies:
  • Geen suiker (is bekend); belangrijk is ook melksuikerarme voeding
  • Vitamine E (heeft een preventieve werking)
  • Chroom (constante bloedsuikerspiegel)

Diabetici met grijze staar (cataract) hebben driemaal minder chroom in het bloed dan diabetici zonder staar. De preventieve werking van vitamine E is uitvoerig onderzocht. Extra inname van deze vitamine lijkt tot 80% bescherming te kunnen bieden tegen het ontstaan van grijze staar.

Staar en tekort voedingsstoffen

Uit onderzoek komt bij mensen met grijze staar een opvallend tekort aan bepaalde voedingsstoffen naar voren. Van de onderzochte groep vertoonde 25 tot 30% een tekort aan:
  • Vitamine B 2
  • Selenium
  • Vitamine A
  • Antioxidanten
  • Zink

Zink lijkt de belangrijkste factor te zijn bij het voorkomen van grijze staar. Zink tekorten lijken te leiden tot staar. Zink is belangrijk voor het goed functioneren van:
  • de aanmaak van enzymen in het oog
  • het vrijmaken van vitamine A uit de lever
  • de aanmaak van vrije radicalen vangende enzymen (SOD).

Oogproblemen door straling

Straling kan staar veroorzaken. Straling uit zonlicht, zonnebanken, beeldschermen en kunstlicht activeren de verwoestende vrije radicalen, die schade aan het oog toebrengen. Zonnebrillen bieden hier geenszins voldoende bescherming. Belangrijke voedingsfactoren tegen vrije radicalen zijn:
  • Vitamine C
  • Caroteen
  • Cysteïne
  • Taurine
  • Zink
  • Vitamine B 2
  • Glutathion
  • Selenium

Glutathion en selenium zijn de twee belangrijkste middelen die het oog tegen vrije radicalen beschermen.

Bloeddoorlopen ogen

Bloeddoorlopen ogen zijn vaak het gevolg van een ontsteking, alcoholgebruik of stress. Belangrijk is om alcohol en stress zoveel mogelijk te vermijden. Beschadiging aan bloedvaatjes worden gerepareerd door:
  • Vitamine C
  • Bioflavonoïden
  • Zink
  • Ginkgo biloba (stimuleert doorbloeding)

Branderige ogen

Branderige ogen kunnen het gevolg zijn van overgevoeligheidsreacties. Stoffen als sigarettenrook, chloor, contactlensvloeistof en make-up kunnen het oog irriteren. Belangrijk is om deze stoffen zo veel mogelijk te vermijden. Kies bv. lenzenvloeistof en make-up die specifiek op allergie getest zijn (allergeen).

Overgevoeligheidsreacties

Overgevoeligheidsreacties heviger van aard dan bovengenoemd, zijn vaak allergieën. Allergische reacties ontstaan door het niet goed functioneren van het immuunsysteem. Belangrijk hierbij is om het allergeen te vermijden, maar ook om het immuunsysteem te versterken. Geschikte voedingsstoffen en supplementen hiervoor zijn:
  • Vitamine B-complex
  • Vitamine B2
  • Vitamine C
  • Zink.

Glaucoom / groene staar

Glaucoom of groene staar is een aandoening waarbij de druk in de oogbol te hoog is, waardoor de lens steeds harder wordt en uiteindelijk beschadigd. Dit kan soms zelfs blindheid tot gevolg hebben, indien het niet op tijd behandeld wordt. Bij vroegtijdige onderkenning is er nog veel te verhelpen. Glaucoom komt bij vrouwen veel meer voor dan bij mannen. De vochthuishouding in het oog en hierdoor de oogdruk is positief te beïnvloeden door:
  • Vitamine B 3, B 5, B 6, B12
  • Foliumzuur
  • Vitamine C, E, K
  • Kalium, magnesium, calcium, zink

Extra inname van vitamine E lijkt bescherming tegen het ontstaan van glaucoom te geven. Directe drukverlaging is te verwachten van vitamine C, Calcium en Kalium. Het is belangrijk om het eten van drop en zoethout zo veel mogelijk te vermijden, daar er een stof in zit (glycyrrhizinezuur) die de druk in de oogbol verhoogt.

Oogbindvliesontsteking

Oogbindvliesontsteking kan het gevolg zijn van bacteriële en virale besmetting of van thermische schade. De volgende voedingsstoffen zijn herstelbevorderend voor dit oogprobleem en hebben een gunstige invloed op het immuunsysteem:
  • Vitamine A, B 2, C
  • Caroteen
  • Zink
  • Lysine (aminozuur, antivirale werking)

Droge ogen

Droge ogen kunnen het gevolg zijn van traanbuisaandoeningen, allergieën, een tekort aan vitamine A of een extreem droge omgeving. Ook kunnen droge ogen een eerste symptoom van reumatische artritis zijn. Extra vitamine A en vitamine B 2 zijn bevorderlijk voor dit oogprobleem.

Jeukende ogen

Jeukende ogen kunnen het gevolg zijn van een allergie, een droge omgeving, oogbindvliesontsteking, overgevoeligheid voor licht en andere straling. De geschikte middelen en behandeling hangen af van de oorzaak, maar in algemene zin heeft het kruid ogentroost een goede werking bij dit probleem.

Overgevoeligheid licht

Overgevoeligheid voor licht kan worden veroorzaakt door thermische belasting (bv. lassersogen), een vitamine B 2 tekort. Het kan tevens een bijwerking van medicijnen zijn. Ook kan het genetisch bepaalde en aangeboren oogzwakte zijn.

Geel oogwit

Geel oogwit kan duiden op overmatig eiwit in het oog, een verminderde werking van de lever, hepatitis (leverontsteking), galstenen of galblokkade, bijwerkingen van bepaalde medicijnen en/of een verstoorde stofwisseling van vitamine B 2.

Kleurenblindheid en nachtblindheid

Beide zijn meestal aangeboren en niet wezenlijk behandelbaar. In sommige gevallen kan een tekort aan vitamine A en/of Zink de oorzaak zijn. Indien dit het geval is, verbetert de toestand bij inname van supplementen. Een gunstig werkend middel is zwarte bes(extract), deze bevat zink en flavonoïden, hetgeen een positieve invloed heeft op het gezichtsvermogen.

Lensbeschadiging en netvliesbeschadiging

Deze oogbeschadigingen kunnen ontstaan door o.a objecten in het oog, straling, belasting van vrije radicalen of een verstoorde suikerstofwisseling. Cataract is de meest gebruikte verzamelnaam voor deze beschadigingen. Lensbeschadigingen en verontreinigingen kunnen niet weggewerkt worden door het lichaam, maar worden meestal ingekapseld. Hetgeen leidt tot troebel zien en verlies van gezichtsvermogen.

Voeding rijk aan carotenoïden

Carotenoïden zijn belangrijk naast het gebruik van antioxidanten. Het is bevorderlijk om groenten te eten die veel carotenoïden bevatten. Om de oude volkswijsheid 'wortelen' aan te vullen, eet zo veel mogelijk (verse) groenten als:
  • Bladsla
  • Boerenkool
  • Broccoli
  • Erwten (groene)
  • Maïskolf
  • Spinazie (ongekookt)
  • Spruiten
  • Tomaten
  • Tuinbonen
  • Wortelen (last but not least)

Voedingsstoffen en supplementen in het algemeen

Oogproblemen zijn positief te beïnvloeden door:
  • Vermijden van suikers, witte bloem producten en galactose (lactose uit melk/melkproducten).
  • Antioxidanten complex
  • Kruiden: zwarte bes, ginkgo en ogentroost
  • Vitamine A, C, E
  • Carotenoïden (zoals luteïne en zeaxanthine)

De bovengenoemde middelen zijn er van verschillende merken o.a. AOV, Bloem, Nutramin, A.Vogel, Biodynamics, Bional Pharma, Bonusan, VSM e.d. middelen met een specifieke samenstelling voor bepaalde oogproblemen zijn bv. Ogentroost van Weleda, Vitasight (alle belangrijke bestanddelen in één), Multiple OPC (85 of 100). En Homeopatische oogdruppels Similasan (nr 1 of 2).
© 2007 - 2019 Sila, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Oogaandoening: Grijze staarBij grijze staar is de ooglens vertroebeld waardoor het zicht vermindert. In extreme gevallen is de ooglens zo vertroebe…
Staar: symptomen, oorzaken & behandelingStaar is het troebel worden van de ooglens. Er zijn verschillende soorten staar: ouderdomsstaar, jeugdstaar en aangebore…
Cataract (staar), een veel voorkomende oogaandoeningCataract (staar), een veel voorkomende oogaandoeningCataract (beter bekend als grijze staar, grauwe staar of simpelweg staar) is een vertroebeling van de ooglens. Hierdoor…
Staar aan de ogen: symptomen, operatie & nastaar laserenStaar aan de ogen: symptomen, operatie & nastaar laserenWat is staar aan de ogen en hoe kan staar worden verholpen? Staar is een troebele ooglens. Staar wordt ook wel 'cataract…
Staar oorzaken, symptomen en behandelingStaar wordt ook wel cataract genoemd. Cataract is verantwoordelijk voor 48% voor het wereldwijd voorkomen van blindheid.…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Oogproblemen en oogaandoeningen - Middelen & tips"

Reacties

Ria, 09-04-2018 21:09 #21
Heb al jaren last van pinquecula, eiwit op het wit van de ogen. Heeft u een oplossing wat hier aan te doen is.

M. van Veen, 25-11-2016 08:45 #20
Ik heb last van langzamer meedraaiende vlekken bij oogbewegingen. Als ik van links naar rechts kijk of andersom volgen de vlekken dus even later. Dit zie ik dus niet bij de aandoeningen staan. Volgens mijn oogarts is het geen staar. Maar misschien heb ik dat verkeerd begrepen. Is er wat aan die vlekken te doen? Reactie infoteur, 25-11-2016
Beste M,

Heeft u met de arts eventuele medicatie die u gebruikt besproken of de bloeddruk laten meten? Misschien is hier de oorzaak wel in gelegen?

Mvg

Danny R., 18-11-2014 23:51 #19
Mijn kleinzoon heeft sinds zijn geboorte (4 maanden) bijna dagelijks ontstoken ogen.
Niet rood, maar wel pus/slaap. Zelfs na heel veel schoonmaken. Zelf lijkt hij er geen pijn of jeuk aan te hebben. Huisarts advies werkt niet.
Wie heeft dit eerder meegemaakt? Heeft iemand een advies.

Cobi van der Stap, 27-10-2014 11:10 #18
Ik heb sinds een week een takje dat voorbij komt aan mijn linker oog. Wat moet ik daar aan doen?

Nieke, 14-05-2014 11:53 #17
Hallo,
Ik las hier dat nogal veel mensen last hebben van dansende vlekjes in de ogen.
Ooit heb ik eens gehoord dat een gewoon aspirientje daar wel eens goed voor is, het heeft iets te maken met het bloed dat daardoor dunner worden de vlekjes zouden dan moeten verdwijnen.Dus een gewoon aspirientje enkele dagen innemen met wat water en afwachten of het werkt.
Succes en groetjes.

Nc Boots, 07-04-2013 13:17 #16
Goedenmiddag
Ik heb sinds twee dagen een zwart vlekje op mijn rechteroog, het gaat mee met de bewegingen van mijn oog, het lijkt op een mug die in mijn oog zit en ik heb aldoor de nijging om het weg te vegen, is het raadzaam om hiermee naar de huisarts te gaan, het is iets waar je constand mee te maken heb, zonder dat iemand anders dat waarneemt.
bvd Norma

Rykie, 13-09-2012 19:36 #15
Hallo,
Ik heb sinds kort als op zij kijk dan zie groene flitsen, in het begin dacht ik dat er
ergens een groene lamp knipperde, maar het komt toch uit mijn ogen.
Wat kan dit zijn?

Guillaume Maria, 17-05-2012 11:00 #14
Ik heb altijd zwarte vlekken voor mijn ogen als ik ze beweeg, wat zou het probleem zijn en wat zou ik er kunnen aan doen.Kent iemand deze verschijnselen?

Ickx Denis, 30-08-2011 17:39 #13
Ik heb regelmatig zwarte vlekjes voor mijn oog die mij hinderen als ik lees of op de computer werk.Als ik den even pink met mijn oog ofwel even opzij kijk schiet dat vlekje
weg.Heel vervelend.wat moet ik daaraan doen of hoe kan dit verholpen worden.
beste dank

Alex Valkenborgs, 07-08-2011 10:08 #12
Soms heb ik, aan mijn linkeroog, last van een of meerdere "dansende" licht groen gekleurde ringetjes die zich van meestal bewegen van links naar rechts of omgekeerd. Wat is de oorzaak? Hoe verhelpen?
Dank voor een antwoord

Peter Schoenmakers, 31-07-2011 11:54 #11
Vanmorgen bij het opstaan constateerde ik bij mijzelf een zgn. bloeddoorlopen oog. Ik ben onlangs nog bij de oogarts geweest ivm lichtflitsjes, maar na een intensief onderzoek blijkt er gelukkig niets aan de hand. Ouderdomsverschijnselen, ik ben 70 jaar, waardoor verdikking van de ooggelei, m.a.g. kleven en een nog niet als te ernstige vorm van staar. Vraag: Is er reden om mij bezorgd te maken over deze plotselinge bloeduitstorting in het oogwit van een van mijn ogen?.

Elizabeth van Kampen, 21-01-2011 10:05 #10
Kan niet meer zo duidelijk in de verte zien, maar kan wel goed lezen.
Ben bijna 84 jaar. Heb toen ik 15 jaar was een tropische oogziekte opgelopen in voormalig Nederlands-Indië. Een Chinese arts heeft mij toen geholpen. Door de jaren heen is dit oog toch achteruit gegaan. Maar ook mijn andere oog ziert niet scherp mee.
Ik geloof absoluut niet in operaties aan mijn betere oog. Teveel risico!
Er moeten andere middelen zijn. Toch

Roger, 11-02-2010 15:03 #9
Sins ik me kan herinneren zie ik een soort van stof dwarrelen, doe ik de ogen dicht en kijk dan in een licht zie ik dat heel goed met lezen is dit een groot probleem en merk dat het nu erger wordt en ik snel moe wordt er door
er is mij verteld dat dit een klontering is van eiwit in het oog,
zijn er mensen dit dit ook zo ervaren?

Petra Sikkema, 11-11-2009 13:57 #8
Onze zoon van 12 ziet soms dingen waarvan hij denkt dat het wel 30 meter bij hem vandaan staat terwijl het misschien op een arm lengte bij hem vandaan is? Zijn er meer mensen die hier last van hebben en weten wat het is?

B. J. Schaap, 21-08-2009 12:27 #7
Sinds gisteren steeds een soort spinneweb voor mijn ogen. Ik zou graag van anderen horen wat zij er aan doen. Alvast bedankt, Barbera

Bella, 25-06-2009 15:40 #6
@ W de vries: die vlekjes zijn klontering in het glasachtig lichaam, een geleiachtig deel van het oog.

Engelien, 05-06-2009 20:07 #5
Sinds jaren niet meer gehad plotseling weer: flikkeringen sterretjes bewegen steeds verder over het hele oog beide ogen. Zie bijna niks meer een aantal uren dan gaat het langzaam weer open. Daarna drukkend gevoel op het hoofd bovenkant. Geen idee wat dit kan zijn. Heb geen migraine ofzo. Iemand enige ervaring hiermee? Tijdens het werk heel vervelend ben dan heel beperkt probeer maar wat rustig aan te doen.

Rosita, 14-05-2009 00:06 #4
Tijdens het knipperen met mijn ogen zie ik een dansend zwart vlekje.
In het donker is het zwart vlekje niet meer waarneembaar, wel lichtflitsen, hoe sneller ik
met mijn ogen knipper hoe veller de lichtflitsen.
Deze oogproblemen zijn 2weken gaande.
Ik ben erg ongerust. wat is hieraan te doen?

W. de Vries, 02-02-2009 16:23 #3
Onverwacht ontstond er een vlekje in mijn oog. Het beweegt met het oog mee. Er omheen bevinden zich dunne draden. Het is net een spin in een spinneweb. Ik dacht eerst ook dat er een spinneweb in mijn haar hing. Moet ik er mee naar mijn huisarts of gaat dit zo weer over?

Lenne H., 18-01-2009 14:33 #2
Bedankt voor de duidelijke informatie! Super!

Bernard Vanhuyse, 10-10-2007 21:08 #1
:-) Heb in korte tijd veel opgestoken door dit artikel. Bevat zeer veel informatie in verband met voeding en vitamines, die belangrijk zijn voor specifieke oogproblemen. Was precies wat ik zocht! Bedankt! Reactie infoteur, 11-10-2007
@ Bernard, graag gedaan en fijn dat je er iets aan hebt!
Groet van Sila (auteur artikel)

Infoteur: Sila
Laatste update: 09-12-2008
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 21
Medische informatie…
Schrijf mee!