InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Migraine: oorzaken, "triggers", behandeling & middeltjes

Migraine: oorzaken, "triggers", behandeling & middeltjes

Migraine: oorzaken, "triggers", behandeling & middeltjes Migraine is een aandoening die je dagelijkse activiteiten danig kan verstoren. De bonzende hoofdpijn van een migraine-aanval is echt geen pretje als je er op regelmatige basis last van hebt. Je kan migraine in de eerste plaats vermijden door na te gaan wat de aanleiding is van je migraine-aanval. Het gaat om het bepalen van de zogenaamde migraine-triggers, de uitlokkende factoren of oorzaken van de hoofdpijn. Eens je die triggers hebt gevonden kan je proberen om deze zo goed en zo kwaad als het kan te vermijden. Verder zijn er heel wat mogelijkheden op het vlak van medicatie: zo kunnen onder meer paracetamol, triptanen of antidepressiva deel uitmaken van een medicamenteuze behandeling van migraine. Welke middeltjes kunnen nog zoal helpen bij migraine?

Wat is migraine precies?

Bonzende hoofdpijn
Migraine is een zware, bonzende hoofdpijn aan één zijde van het hoofd, die je dagelijkse activiteiten danig onder druk kan zetten. Vaak gaat migraine gepaard met misselijkheid en braken en neemt ze toe bij lichamelijke inspanning. Bij sommige mensen met migraine is er ook een overgevoeligheid voor geluid, licht en sommige geuren. Migraine-aanvallen kunnen enkele uren duren, soms zelfs meerdere dagen.

Voortekens
Soms wordt een migraine-aanval voorafgegaan door bepaalde voortekens: dan spreekt men van migraine met aura. Die voortekens bestaan dikwijls uit visuele stoornissen zoals het zien van lichtflitsen of sterretjes. Het kan zelfs gebeuren dat een deel van het gezichtsveld wegvalt en ook spraakstoornissen en stemmingsstoornissen zijn mogelijk. Meestal duurt een aura 15 tot 45 minuten. Migraine komt meer voor bij vrouwen dan bij mannen.

Oorzaken migraine

Migraine-triggers
Migraine ontstaat wanneer de bloedvaten van de hersenen plots vernauwen en daarna extra uitzetten. Aan de omliggende zenuwen ontstaat er een soort ontstekingsreactie, die de hoofdpijn veroorzaakt. Meestal worden migraine-aanvallen uitgelokt door bepaalde factoren of zogenaamde "migraine-triggers". Die triggers kunnen van verschillende aard zijn: het kan gaan om omgevingsfactoren, of lichamelijke of psychische factoren.

Menstruatie
Sommige vrouwen hebben te kampen met de typische menstruele migraine, die telkens optreedt rond de periode van de maandstonden. De plotse daling van de oestrogenen net voor de maandstonden speelt hierbij een belangrijke rol. Deze vorm van migraine verdwijnt meestal na de menopauze.

Migraine-triggers zoeken

Voeding
De eerste stap is na te gaan wat in jouw geval de triggers zijn, de uitlokkende factoren. Bij de meeste migraine-lijders bestaan de triggers uit sommige voedingsmiddelen zoals chocolade, wijn, koffie of kaas. Andere veel voorkomende triggers zijn stress-situaties, hormonale schommelingen, en veranderingen in de dagelijkse routine.

Stress
Zo zijn er veel mensen die moeite hebben met de overgang van het weekritme naar het weekendritme en omgekeerd. In dat geval kan het zijn dat je bijvoorbeeld op zaterdag een migraine-aanval krijgt omdat je lichaam de stress van de voorbije werkweek van zich af wil werken.

Behandeling migraine

Pijnstiller
Vervolgens is er de behandeling met geneesmiddelen. Je kan proberen om je migraine te bestrijden met een aspirientje (bv. Excedrin) of pijnstillers als paracetamol. Heb je ook last van misselijkheid, neem dan ook daar een middeltje tegen. Als je deze medicatie genomen hebt, zoek dan een rustige, bij voorkeur donkere omgeving op. Daardoor kan de migraine-aanval kalmeren en worden de symptomen onderdrukt.

NSAID's
Als deze middelen geen verlichting van de klachten geven, dan kan je een ontstekingsremmende pijnstiller proberen, de zogenaamde NSAID's (niet-steroidale anti-inflammatoire pijnstillers). Als dit onvoldoende resultaat brengt, vraag dan advies aan een arts. Die zal dan waarschijnlijk een tweevoudige behandeling voorschrijven. Ten eerste zal hij geneesmiddelen voorschrijven tegen de aanvallen zelf en ten tweede een soort van onderhoudsbehandeling om de aanvallen te verminderen.
Enkele voorbeelden van NSAID's die effectief kunnen zijn tegen migraine:
  • Nurofen Migraine
  • Ibuprofen

Triptanen
Een ander geneesmiddel dat kan voorgeschreven worden is ergotamine, dat moet ingenomen als je de migraine-aanval voelt opkomen. Nadeel van dit middel is wel dat het alle bloedvaten in het lichaam vernauwt. Doeltreffender tegen migraine is de groep geneesmiddelen die triptanen genoemd worden. De triptanen vernauwen selectief de vernauwde bloedvaten en hebben vrijwel meteen resultaat. Triptanen zijn doeltreffend in zeker 70 % van de gevallen. Minpunt hierbij zijn wel de eventuele nevenwerkingen, zoals een drukkend gevoel op de borst.

Antidepressiva
Tenslotte zijn er nog andere geneesmiddelen mogelijk. Voor mensen die minstens eenmaal per twee weken een migraine-aanval hebben, dient een onderhoudsbehandeling overwogen te worden. Hiervoor komen meerdere soorten geneesmiddelen in aanmerking. Zo kan de arts kiezen voor ontstekingsremmers, anti-epileptica of antidepressiva.

Middeltjes tegen migraine

Migrainestrips
Een andere mogelijkheid is om migrainestrips te gebruiken die je meteen op je hoofd kan aanbrengen. Deze migrainestrips bevatten een soort van gel die onmiddellijk een verkoelend effect veroorzaakt waardoor de pijn vermindert. Deze strips zouden gedurende een periode van minstens 8 uur verlichting van de klachten moeten geven. Een voorbeeld van een strip tegen migraine is
"Be Cool - Cura Cool Migraine & Zware Hoofdpijn".

Stick of roller

Een middel dat op dezelfde manier tewerkgaat als een migrainestrip is een stick of roller. Door middel van deze roller kan de hoofdpijn heel plaatselijk worden bestreden worden. Enkele voorbeelden van deze sticks of rollers zijn:
  • Migrastick
  • Migrana Hoofdroller

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hoofdpijn: migraine, symptomen en behandelingHoofdpijn: migraine, symptomen en behandelingMigraine verschilt per persoon en ook per aanval. Vaak is het kloppende hoofdpijn aan één kant van het hoofd. Soms krijg…
Wat te doen bij hoofdpijnHoofdpijn kan door heel veel oorzaken komen. Lees hier wat voor soorten hoofdpijn er zijn, waardoor het komt, wat je er…
Bronnen en referenties
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/NSAID
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Migraine (bronnen geraadpleegd op 06/08/2015).

Reageer op het artikel "Migraine: oorzaken, "triggers", behandeling & middeltjes"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 28-04-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hoofdpijn bestrijden
Medische informatie…
Schrijf mee!