Karwij, venkel en anijs tegen winderigheid

Karwij, venkel en anijs tegen winderigheid Drie geneeskrachtige planten, die niet alleen botanisch tot dezelfde plantenfamilie, de Schermbloemigen behoren, maar ook dezelfde medicinale werking hebben. Het zijn alle 3 probate huismiddeltjes tegen winderigheid, een vol gevoel en krampachtige maagpijn. Bovendien zijn het werkzame hoestmiddelen, die niet alleen traditioneel veel gebruikt geweest zijn maar ook wetenschappelijk goed onderbouwd. De actieve stoffen zijn etherische oliën, die, hoewel enigszins verschillend van samenstelling, toch op dezelfde manier werken. Tegen winderigheid en krampachtige maagpijnen staat karwij op de eerste plaats, gevolgd door venkel en anijs. Tegen hoesten neemt venkel de eerste plaats in voor anijs en karwij.

Bij winderigheid en maagklachten

Het is erg moeilijk om bij winderigheid, een vol gevoel en krampachtige maagklachten snel de goede diagnose te stellen. Ook een arts neemt vaak een afwachtende houding aan, omdat de oorzaken veelal bij een verkeerde voeding liggen. Omdat de klachten echter heel vervelend zijn, wil je er graag snel van verlost worden. Dat lukt in veel gevallen met behulp van maar één kopje karwijthee. Kinderen kan men beter venkelthee geven, omdat dat lekkerder smaakt.

De bereiding van karwij- of venkelthee: een niet afgestreken theelepel gekneusde zaadjes (of 2 theelepels hele vruchtjes) met kokend water overgieten en dan afgedekt 10 minuten laten trekken. Nadat de thee gezeefd is, wordt ze goed warm in slokjes gedronken. Meestal is voor een vermindering van de klachten een kopje wel genoeg, maar u mag er ook 2 of 3 nemen over de dag verdeeld. De volksgeneeskunde kent echter de kummel of karwij niet alleen als thee. Er zijn talrijke andere recepten voor huismiddelen tegen allerlei soorten maagklachten, maar toch vooral tegen winderigheid en krampen. Nu volgt er een selectie uit al die middelen. Het zijn recepten, waarvan de werking mij overtuigd heeft.

Kummel of karwij jenever

En zo wordt de kummeljenever gemaakt: over 50 gram fijngemaakte karwij 3/4 liter jenever gieten, ongeveer 10 dagen laten staan en dan afzeven. Van deze jenever moet men dan bij winderigheid of een vol gevoel 1 likeurglaasje goed koud drinken. Dit huismiddel dient ook ter voorkoming van bovengenoemde klachten. Nadat u voedsel gegeten hebt, die winderigheid met zich mee brengen (kool, peulvruchten) neemt u een likeurglas vol.

Winddrankje voor baby’s

Vooral baby's en kleine kinderen worden vaak geplaagd door krampen, die kun je natuurlijk geen kummeljenever serveren. Het is algemeen bekend dat baby’s vaak direct nadat ze de fles, de melkfles wel te verstaan, gehad hebben beginnen te huilen, ze hebben krampen en worden pas weer rustig wanneer ze windjes kunnen laten. De oorzaken hiervan zijn moeilijk vast te stellen. Het is lang niet altijd zo, dat het kind de babyvoeding niet goed verdraagt, vaak krijgt het te veel lucht binnen, vaak ook heeft het andere onbekende oorzaken. In al deze gevallen heeft het ‘winddrankje’ bewezen het beste te voldoen. De werking ervan heeft mij zo overtuigd dat ik 't het beste middel tegen winderigheid bij kleine kinderen vind.

Het recept voor het winddrankje:

375 gram honing en 100 ml gekookt water goed door elkaar mengen. Dit mengsel in een literfles gieten en ongeveer 10 minuten goed schudden. Bij 10 ml brandewijn in een klein glaasje voeg je 2 druppels venkelolie en 1 druppel anijsolie, die in de brandewijn oplossen. Deze oplossing wordt bij het honingmengsel gevoegd en het geheel wordt ongeveer een kwartier lang geschud. Het winddrankje blijft een paar weken goed. U doet steeds 1 theelepel van dit drankje in elke fles voeding. Grotere kinderen laat u een volle theelepel direct innemen. Het resultaat is gelijk merkbaar. Het middel is totaal onschuldig maar als je geen honing of alcohol (nauwelijks aanwezig) wil geven aan baby's, kun je gewoon gekeusd anijs of venkelzaad aftrekken in melk of zelfs water. Wel minder snel werkzaam.

Windzalf

Windzalf werd vooral bij oudere mensen gebruikt die chronische verteringsproblemen hebben en aan winderigheid en buikkrampen lijden. Men wrijft de huid in de streek om de navel ermee in en bedekt die met een warme doek. De etherische oliën dringen door de huid heen en verzachten de pijn voor lange tijd.

Het recept voor de windzalf:

2 eetlepels ongezouten varkensreuzel zo lang au bain marie verwarmen dat de reuzel vloeibaar is. Daarna voeg je een halve theelepel fijngemalen venkel, kummel of karwij en anijszaad toe en je verwarmt het geheel nog eens 10 minuten au bain marie. Het nog hete mengsel door een stukje verbandgaas zeven en dan laten afkoelen.

Wind- of krampthee

Ook een wind- of krampthee kun je maken bij een zwakke spijsvertering. Deze prikkelt de spijsverteringsklieren en reguleert daardoor de hele stofwisseling in de maag- en darmstreek.

Zo wordt de thee gemaakt:
Gelijke delen kummel-, venkel- en anijszaad en alsem met elkaar vermengen. Over 2 theelepels van dit mengsel 1/4 liter kokend water gieten en de thee 10 minuten in een afgesloten pot laten trekken. De thee zeven en drinken wanneer u er behoefte aan heeft. Een kopje is dan voldoende, hel moet wel heel heet zijn.
Gerelateerde artikelen
De frisse geneeskracht van karwijDe frisse geneeskracht van karwijKarwij is een lekker geneeskrachtig kruid dat je vooral na de maaltijd kan gebruiken om de mond te verfrissen en de spij…
Anijs: gezondheidsvoordelen, toepassingen en bijwerkingenAnijs: gezondheidsvoordelen, toepassingen en bijwerkingenAnijs behoort tot de schermbloemenfamilie (Umbelliferae of Apiaceae), een familie van bedektzadige planten, meestal arom…
Venkel, een beetje geschiedenisVenkel, een beetje geschiedenisVenkel, een Zuidelijke schone schermbloemige, die ook bij ons makkelijk groeit in een goed gedraineerde grond. Alles aan…
Venkel: gezondheidsvoordelen, toepassingen en bijwerkingenVenkel: gezondheidsvoordelen, toepassingen en bijwerkingenVenkel is een gezonde groente. De knollen kan je eten. De zaden van venkel zijn geneeskrachtig en bevatten ingrediënten…

Zonnesteek en hitteslagZonnesteek en hitteslagEen zonnesteek of hitteberoerte kan erg gevaarlijk zijn. Je kunt je er erg ziek door voelen en als het niet op tijd beha…
Tormentil, een wortel voor het bloedenTormentil, een wortel voor het bloedenTormentil is een buitenbeentje in de plantenfamilie van de Ganzeriken, hij lijkt met z'n handvormig gedeelde bladeren op…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hans, Pixabay
  • Dose-response efficacy of caraway (Carum carvi L.) on tissue lipid peroxidation and antioxidant profile in rat colon carcinogenesis. Kamaleeswari M, Nalini N.J Pharm Pharmacol. 2006 Aug;58(8):1121-30.
  • Study on the transfer of components of Aetheroleum carvi and Aetheroleum foeniculi oils. Lado C, Hajdú M, Farkas E, Then M, Taba G, Szentmihályi K. Fitoterapia. 2005 Mar;76(2):166-72.
  • Antibacterial activity of Cuminum cyminum L. and Carum carvi L. essential oils. Iacobellis NS, Lo Cantore P, Capasso F, Senatore F. J Agric Food Chem. 2005 Jan 12;53(1):57-61.
  • KruidMail Foeniculum. Documentenmap Herboristen Opleiding. Maurice Godefridi

Reageer op het artikel "Karwij, venkel en anijs tegen winderigheid"

Reacties

Cecile, 15-05-2018 17:22 #6
Mag men dagelijks karwij nemen?

Wilma, 22-06-2015 14:50 #5
Ik heb een kleinkindje van 2 weken oud die 's nachts de ouders wakker laat blijven door de hele nacht te huilen. Ik heb voorgesteld om anijszaad even in gekookt water te verwarmen en zo'n 20 cc te geven. Heb begrepen dat het gebruik van anijszaad bij baby's wordt afgeraden. Overdag slaapt ze lekker door.

Herborist (infoteur), 14-12-2014 23:09 #4
Ik wil er nog even de nadruk op leggen dat de alcohol en honing die ingenomen wordt echt minimaal is en alleen dient om de oplosbaarheid van de olie en de werkzaamheid te verbeteren. Zeer vele positieve ervaringen met dat drankje.

Ellen, 15-11-2012 12:40 #3
Honing mag inderdaad NIET gegeven worden aan baby's, beslist niet overdreven, zoals hieronder wordt genoemd. Ik werk zelf als verpleegkundige bij baby's, er staan meer onjuisheden in het artikel. Jammer, want een leek gaat dit wel toepassen…

Bart Hendrix, 20-01-2012 13:07 #2
Beste,

Bij het lezen van uw artikel zie ik het recept voor het winddrankje. U geeft aan dat dit voor baby's is, met daarin honing? Dit mag toch niet tot 1 jaar?

mvg

Bart Hendrix Reactie infoteur, 21-01-2012
Anijszaad in melk. Is niks verkeerd mee. Integendeel.

Rei, 11-03-2010 14:37 #1
Een winddrankje voor baby's met o.a. honing en brandewijn? Hoe moet ik dat zien? Honing wordt afgeraden voor kinderen jonger dan 1 jaar wegens mogelijke aanwezigheid van een bepaalde bacterie. En de alcohol van brandewijn lijkt me ook geen goed idee. Reactie infoteur, 12-03-2010
Beste,
Dat honing niet goed zou zijn voor baby's lijkt me echt overdreven en alcohol kun je verdampen. Maar je mag natuurlijk ook gewoon een kruidenthee met water of melk van deze zaden maken.
Groeten Maurice

Infoteur: Herborist
Laatste update: 14-12-2014
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 6
Medische informatie…
Schrijf mee!