InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Longpest, wat zijn de symptomen?

Longpest, wat zijn de symptomen?

Longpest, wat zijn de symptomen? Longpest is een ziekte van de longen die zeer snel fataal kan verlopen. Net als alle andere pest varianten, is de incubatietijd slechts enkele uren tot enkele dagen. Men besmet elkaar door hoesten. In 2009 werd in een dorp in China een dodelijke vorm van longpest gesignaleerd. In 2014 werd een geval in Colorado aangetroffen. Longpest is goed te behandelen indien men er bijtijds bij is. Wat zijn de risico's en symptomen? De bacterie Yersinia pestis die verantwoordelijk is voor longpest, verspreidt zich gemakkelijk door de lucht. De ziekte is goed te behandelen met antibiotica, omdat het om een bacteriële infectie gaat. Aangezien de incubatietijd zo kort is en de bacterie zich snel in het lichaam verspreidt, vallen er toch snel dodelijke slachtoffers. Als de ziekte niet behandeld wordt leeft een patiënt vaak niet veel langer meer dan twee dagen of (48 uur). Als de ziekte vroeg herkend wordt en er bijtijds met antibiotica gestart wordt, heeft de patiënt een grote kans om te overleven.

Longpest, symptomen

Mensen die besmet zijn met met longpest kunnen last hebben van een of meer van de volgende verschijnselen:
  • Hoge koorts.
  • Hartkloppingen/versnelde hartslag.
  • Zware hoofdpijnen.
  • Rusteloosheid.
  • Hoesten en (rood) schuim met bloed ophoesten.
  • Problemen met ademhalen en snelle ademhaling.
  • Aanvallen van woede.
  • Verwardheid.

Longpest in China, pandemie?

De longpest in China die in 2009 uitbrak in een dorp, werd mogelijk overgebracht van een hond op een of meerdere mensen. Het dorp, waarin duizenden mensen wonen, werd kort daarna afgesloten van de buitenwereld om verdere verspreiding te voorkomen. De quarantaine van het dorp werd na korte tijd weer opgeheven. Er zijn verschillende mensen aan de longpest bezweken. Longpest steekt in China met enige regelmaat weer de kop op en maakt dan enkele slachtoffers maar veroorzaakte dan nog geen pandemie.

Longpest bacterie

De bacterie die de longpest verspreidt, Yersinia pestis, is een variant van de bacterie van de 'gewone' pest. De bacterie wordt verspreidt door knaagdieren (ratten en muizen) en ook door vlooien die van de knaagdieren overspringen. Besmette vlooien springen bijvoorbeeld op dieren en mensen. Ze bijten mensen en spugen de bacterie vervolgens in het bloed. De bacterie die de longpest veroorzaakt kan in korte tijd honderden tot duizenden dodelijke slachtoffers maken, als er geen antibiotica voor handen is. Met antibiotica moet in een vroeg stadium (binnen 24 uur) van de ziekte worden gestart, om de agressieve bacterie zo goed en zo snel mogelijk te bestrijden. Longpest is overigens zeer besmettelijk. De bacterie die verantwoordelijk is voor longpest, is een variant van de bacterie die in de middeleeuwen (rond het jaar 1349) de beruchte Zwarte Dood veroorzaakte. Er stierven toen zoveel mensen in Europa aan de pest, dat men schat dat 30 tot 60 % van de bevolking toen is overleden. Er waren in die tijd geen medicijnen tegen de pest. Tegenwoordig bestaan die medicijnen wel, waardoor de kans op een pandemie gelukkig zeer klein is.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://mwnw.nl/blog/2014/07/14/uh-oh-longpest-duikt-op-in-amerika-44558#.VW9eV8-qpBc

Reageer op het artikel "Longpest, wat zijn de symptomen?"

Infoteur: Kisses
Laatste update: 03-07-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!