InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Leven met kanker: Borstkanker

Leven met kanker: Borstkanker

Leven met kanker: Borstkanker Jaarlijks krijgen maar liefst 13.000 vrouwen met borstkanker te maken. Er zijn negen verschillende vormen van borstkanker. De oorzaken van deze vorm van kanker zijn zeer divers. Veranderingen aan de borst dienen altijd door een arts nagekeken te worden. Er zijn meerdere behandelingen mogelijk, een borstbesparende operatie is vaak de prettigste behandeling. De prognose, ook bij latere ontdekking, is vrij goed. Leven met kanker: borstkanker.

Typen borstkanker

De meest voorkomende kanker bij vrouwen is borstkanker, 13.000 Nederlandse vrouwen per jaar krijgen hiermee te maken. Bij 75% van de vrouwen is de vrouw ouder dan 50 jaar. Per jaar krijgen 70 mannen borstkanker. Borstkanker kent 9 verschillende vormen, waarvan Invasief ductaal kanker het meest voorkomt.

Lobulair carcinoma in situ (LCIS)

Net als bij de volgende vorm, verspreid deze vorm van kanker zich niet. Het ontstaat in een melkklier en bevindt zich een vroeg stadium. Het wordt ook wel een voorstadium van borstkanker genoemd.

Ductaal carcinoma in situ (DCIS)

Deze kanker is nog in een zeer vroeg stadium die is ontstaan in een melkgang. De kanker blijft binnen de melkgang en verspreid zich niet.

Invasief ductaal kanker

Het gaat hierbij om kanker in de melkgang of melkklier, die zich al verder uitbreidt en ook buiten de melkgang of melkklier treedt. Meer dan 50% van de borstkankers gaat om dit type kanker.

Mucineus of colloïd kanker

Deze vorm van borstkanker komt minder vaak voor, het gezwel ziet er geleiachtig uit en groeit langzaam.

Medullair kanker

Deze kanker lijkt mooi begrenst, maar spreidt zich soms toch uit naar de lymfeknopen. 5-7 % van de borstkankers gaat om dit type.

Tubulair kanker

Bij deze kanker worden zeer veel kleine klieren en buisjes geproduceerd die lijken op de normale melkgangen.

Invasief lobulair kanker

Kanker aan het uiteinde van de melkgangen of in de melkklieren. Ongeveer 7 % van de borstkankers gaat om dit type kanker.

Ziekte van Paget

Dit is een zeldzame vorm van borstkanker. De kanker bevindt zich in de opperhuid van de tepel.

Phyllodes tumor

Een zeer zeldzame vorm van borstkanker, waar niet nader op wordt ingegaan, omdat deze kanker voorkomt bij minder dan 1 % van de borstkankers.

Oorzaak kanker

  • Bij 5 tot 10 % van de vrouwen met borstkanker is er een erfelijke factor in het spel. Een erfelijke borstkanker ontdekt men vaker in een vroeger stadium dan andere borstkankers.
  • De anticonceptiepil zou ook een oorzaak kunnen zijn. Uit onderzoek is gebleken dat vrouwen die jong zijn begonnen met de pil en het minstens vier jaar achter elkaar slikken, een iets hogere kans hebben op het krijgen van borstkanker voor de leeftijd van 36 jaar. Tien jaar na het stoppen met de pil is het risico weer net zo hoog als bij andere vrouwen.
  • Bepaalde medicijnen hebben ook invloed op het krijgen van kanker.
  • Stress kan mogelijk ook een oorzaak zijn, net als verontreiniging of verkeerde voeding. Hier wordt nog onderzoek naar gedaan.
  • Vrouwen die na hun 35e hun eerste kind krijgen, lopen ook iets meer risico. Dit komt doordat deze vrouwen meer zijn blootgesteld aan het hormoon oestrogeen.
  • Alcoholgebruik tijdens de puberteit, met name veel, heeft ook een invloed.
  • Een overgewicht geeft ook een verhoogd risico op borstkanker. Vooral na de menopauze is het risico verhoogd.

Symptomen

Borstkanker treft 1 op de 9 vrouwen, daarom kunnen vrouwen iedere paar maanden grondig zelf de borsten onderzoeken. Bij de volgende symptomen zou men kunnen denken aan borstkanker: veranderingen aan de tepel zoals een schilfering, een bloeding, vocht dat uit de tepel loopt of een verdikking van de tepel. Ook wanneer de tepel ingetrokken is kan dit wijzen op borstkanker. Kuiltjes of plooien in de huid van de borsten zijn ook een symptoom. Er kunnen knobbels ontstaan in de borst, soms duidelijk voelbaar, of onder de oksels. Een rode uitslag die niet verdwijnt op de borst komt ook voor. Soms treedt er pijn op aan de borst, maar dit is zelden.

Behandeling

Er zijn bij borstkanker vier behandelmethoden, die het meest worden toegepast:
  • Hormoonbehandeling: Alleen te gebruiken bij kankercellen met hormoonreceptoren, deze hormonen hebben de kankercellen nodig om te overleven. Met bepaalde hormonen wordt de hormoonproductie in het lichaam stop gezet, zodat de kankercellen sterven.
  • Operatie: een borstbesparende operatie wordt uitgevoerd bij kleine tumoren. De tumor wordt verwijderd tezamen met een stukje gezond weefsel. Soms moet de gehele borst geamputeerd worden, hierbij wordt alles weg gehaald behalve de borstspieren, Ook lymfeklieren worden verwijderd.
  • Bestraling: wordt vaak toegepast in combinatie met een operatie. Bij uitwendige bestraling word een elektronenstraling opgewekt. Deze word op de tumor gericht, waarbij de straling schade aanricht bij de kankercellen. Kankercellen kunnen zich niet makkelijk herstellen en zullen doorgaans afsterven. Gezonde omliggende cellen worden ook aangetast. maar zullen sneller weer herstellen. Bijwerkingen van bestraling zijn vaak: vermoeidheid, minder eetlust, minder zin in seks, misselijkheid en haaruitval. Soms wordt er ook inwendige bestraling toegepast. Bij inwendige bestraling wordt er radioactief materiaal in of nabij de tumor gebracht, met als doel de kankercellen te doden. Het materiaal kan tijdelijk geplaatst worden of bij de tumor achter gelaten worden.
  • Chemokuur: wordt vaak gebruikt wanneer er uitzaaiingen zijn en ter verlichting van klachten bij ongeneeslijke borstkanker. Een chemokuur bestaat uit een serie chemisch bewerkte medicijnen, met als doel de kankercellen te vergiftigen. Ook gezonde cellen worden hierdoor aangetast, maar herstellen doorgaans weer. Bijwerkingen van een chemokuur zijn vaak: vermoeidheid, minder eetlust, minder zin in seks, misselijkheid en haaruitval.

Overleving

De vijfjaarsoverleving, dit wil zeggen het aantal patiënten dat vijf jaar na de diagnose en behandeling nog in leven is, is als volgt:
  • Bij vroegtijdige ontdekking: 80-95%
  • In een later stadium: 70-80%
Let op: de cijfers zijn gemiddelden en er kunnen geen rechten aan ontleend worden.

Meer weten?

Ga naar de special Leven met kanker en lees alles over de verschillende vormen van kanker, symptomen, oorzaken, behandelingen en nog veel meer.
Gerelateerde artikelen
Knobbeltje in de borst, borstkanker?Twaalfduizend keer per jaar wordt bij vrouwen borstkanker gediagnosticeerd en is daarmee de meest voorkomende kanker bij…
Borstkanker: symptomen, stadia, behandelingBorstkanker is de meest voorkomende vorm van kanker bij vrouwen. De oorzaken van borstkanker zijn niet bekend, maar er z…

Reageer op het artikel "Leven met kanker: Borstkanker"

Infoteur: Bibiana
Laatste update: 23-08-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Leven met kanker
Medische informatie…
Schrijf mee!