InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Apathie: wat is het en hoe ga je ermee om?

Apathie: wat is het en hoe ga je ermee om?

Apathie is een verzamelnaam voor het gebrek aan emotie, motivatie of enthousiasme. Apathie kan voorkomen bij verschillende psychische stoornissen en wordt wel eens onterecht aangezien voor luiheid.

Wat is apathie?

Apathie is de psychologische term voor een vorm van ziekelijke onverschilligheid. Mensen die apathisch gedrag vertonen, laten weinig emoties zien, lijken nergens zin in te hebben en komen totaal niet enthousiast over. Ze zitten het liefste op de bank zonder iets te doen, het is bovendien moeilijk om een gesprek met ze te voeren. Een persoon lijkt de kracht niet op te kunnen brengen om te reageren op zijn sociale, emotionele en geestelijke leven. Apathie wordt soms onterecht aangezien voor luiheid.

Apathie kan ook een uiting zijn van het gebrek aan (zelf)vertrouwen.

Bij welke stoornissen/ziekten kan apathie voorkomen?

  • Anorexia Nervosa
  • Autisme
  • Depressie
  • Uitputtingsverschijnselen
  • Dementie
  • Frontaal syndroom (soort hersenletsel)
  • Traumatische ervaring
  • Alzheimer
  • Korsakoffsyndroom
  • Schizofrenie
  • Ziekte van Creutzfeldt-Jakob
  • Ziekte van Huntington

Apathie is niet hetzelfde als een depressie

Alhoewel een depressie en apathie een aantal overeenkomsten lijken te hebben is er toch een significant verschil tussen beide. Iemand die apathisch is toont geen emoties, is niet meer geïnteresseerd in wat hij vroeger leuk vond om te doen en wil geen nieuwe dingen meer leren. Een groot verschil met een depressie is bovendien dat iemand die apathisch is geen lijdensdruk voelt en geen ziektebesef lijkt te hebben.

Hoe ga ik om met iemand die apathisch gedrag vertoont?

Het belangrijkste is dat je voor ogen houdt dat degene die apathisch gedrag vertoont en dus lusteloos is dit niet expres doet, wanneer je dit voor ogen houdt zul je verdraagzamer overkomen en minder snel je geduld verliezen. Het volgende dat je kan doen is proberen rustig aan iemand te stimuleren om iets te gaan doen. Dit kun je doen door voor te stellen om samen iets te gaan doen wat niet veel van diegene vraagt, zoals een korte wandeling of samen muziek luisteren/televisie kijken. Probeer om een activiteit te kiezen waarvan je zeker weet dat diegene dat aan kan, iets kiezen wat iemand niet aankan wekt alleen maar grotere apathie op. Dit brengt mij bij het volgende: overvraag nooit.

Op het moment dat iemand bezig is kan het zijn dat hij minder apathisch wordt. Laat hoe dan ook blijken hoe fijn je het vindt dat hij zijn best doet.
© 2009 - 2018 Flew, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia BNDeStem

Reageer op het artikel "Apathie: wat is het en hoe ga je ermee om?"

Infoteur: Flew
Gepubliceerd: 10-10-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!