InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Vaccinatie tegen baarmoederhalskanker

Vaccinatie tegen baarmoederhalskanker

Vaccinatie tegen baarmoederhalskanker In Nederland worden meisjes vanaf twaalf jaar ingeënt tegen baarmoederhalskanker. De vaccinatie bestaat uit 3 prikken. Na deze drie prikken is het niet zo dat je dan geen baarmoederhalskanker meer kan krijgen. De vaccinatie beschermt dus niet volledig, maar de kans op het krijgen van baarmoederhalskanker wordt hierdoor wel verkleint.

Wat is HPV ( Humaan Papiloma Virussen)

Deze virussen leven op en in de huid en slijmvliezen van mensen. Dus iedereen komt wel eens in aanraking met dit virus.
Er zijn dan ook meer dan honderd verschillende soorten HPV virussen. Meestal geven deze virussen geen klachten. Sommige van deze virussen kunnen wratten veroorzaken, weer andere van dit soort virussen kunnen na een aantal jaar kanker veroorzaken.

Wat zijn de verschijnselen

Meestal verloopt een infectie met een HPV virus ongemerkt. Het eigen afweersysteem zorgt er voor dat het virus aangepakt en opgeruimd wordt. Meestal is het virus dan binnen een jaar uit het lichaam verdwenen. Soms blijft zo'n virus langer zitten zonder dat u het merkt.

Er zijn ook soorten HPV's die uiteindelijk baarmoederhalskanker veroorzaken. Deze virussen heten HPV 16 en HPV 18 en veroozaken in 70% van de gevallen baarmoederhalskanker. De andere 30% van de gevallen wordt veroorzaakt door een ander soort HPV virus.

1 op de 160 vrouwen in Nederland krijgt te maken met baarmoederhalskanker.
HPV kan ook nog andere vormen van kanker veroorzaken zoals penis, anus, vagina en keelkanker. Dit komt gelukkig heel zelden voor.

Hoe ontstaat een HPV-infectie?

Deze virussen zijn erg besmettelijk. Mensen die seksueel actief zijn komen altijd wel in aanraking met het virus. Het HPV virus wordt namelijk overgedragen door lichamelijk contact tussen de slijmvliezen van de vagina, anus of penis. Ook kan het virus op de billen of onderbuik zitten, en tijdens vrijen via vingers, mond of huid worden overgedragen.

Adviezen

Het enigste advies hierin is vrijen met een condoom. Dit verkleint de kans op een infectie, maar het beschermt u niet volledig tegen een infectie met HPV. Dit komt omdat het virus ook op de huid rondom de geslachtsorganen zit.

Vaccinatie

Tegenwoordig krijgen alle meisjes van twaalf jaar in Nederland een vaccinatie tegen baarmoederhalskanker. Dit verkleint de kans op het krijgen van baarmoederhalskanker. Het is dus nog wel mogelijk dat u ondanks vaccinatie toch baarmoederhalskanker krijgt.

De vaccinatie bestaat uit 3 prikken.

  • De eerste prik
  • De tweede prik, een maand later
  • De derde prik, vijf maanden later

Na deze vaccinatie zijn meisjes beschermd tegen HPV 16 en HPV 18.
Als een meisje al meerdere seksuele contacten heeft gehad, is de kans vrij groot dat ze al in aanraking is geweest met de HPV virussen. Het is onduidelijk of de vaccinatie zijn werk dan nog kan doen.
Is ze maar één keer seksueel actief geweest, dan is de kans dat de vaccinatie nog werkt groot.

Jongens kunnen het HPV virus overdragen op vrouwen als ze het bij zich dragen. Toch worden jongens niet geënt. Het is nog onduidelijk of daardoor bij vrouwen de kans op baarmoederhalskanker vermindert.

De vaccinatie beschermt niet tegen alle soorten HPV. Het blijft dus, ondanks vaccinatie, wel mogelijk om toch baarmoederhalskanker te krijgen. Om deze reden worden vrouwen vanaf 30 jaar uitgenodigt om bij de huisarts een baamoederhals uitstrijkje te laten maken.
Gerelateerde artikelen
HPV-vaccinatie: Twee prikken genoegHPV-vaccinatie: Twee prikken genoegSinds 2009 wordt Nederlandse tieners de mogelijkheid geboden zich in te laten enten tegen het Humaan Papillomavirus, een…
Vaccinatie voor je babyBijna ieder kind in Nederland wordt ingeënt tegen bepaalde, gevaarlijke ziektes. Dit wordt ook wel vaccineren genoemd. D…
Vaccin tegen baarmoederhalskanker: meest gestelde vragenHet humaan pappillomavirus is zeer besmettelijk en komt veel voor. Hierdoor loopt liefst 80 % van de vrouwen het virus o…
Vaccin tegen baarmoederhalskanker; de voorlichting ontbreektIn Nederland wordt op jaarbasis ongeveer 600 keer de diagnose baarmoederhalskanker gesteld. De ziekte komt vooral voor b…
HPV-vaccinatie tegen baarmoederhalskanker, genitale wrattenHPV-vaccinatie tegen baarmoederhalskanker, genitale wrattenZowel baarmoederhalskanker en genitale wratten worden door het HPV-virus veroorzaakt. Toch zijn het verschillende varian…

Reageer op het artikel "Vaccinatie tegen baarmoederhalskanker"

Reactie

J. Dehoog, 11-07-2013 21:57 #1
Wat kunnen de reacties en bijwerkingen zijn van de vaccinaties tegen baarmoederhalskanker?

Infoteur: Mirjam
Gepubliceerd: 04-11-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!