Tips tegen een prikkelbare darm

Tips tegen een prikkelbare darm Iedereen heeft er weleens last van, een prikkelbare darm. Dit houdt in dat je darmen of te snel of te langzaam werken. Het is geen ernstige aandoening, maar het kan wel vervelende klachten met zich meebrengen en je dagelijkse bezigheden verstoren. Omdat je levensstijl en eetpatroon veel invloed kunnen hebben op je darmen hebben we hier een aantal tips op een rij gezet, die je kunt opvolgen wanneer je last hebt van een prikkelbare darm.

Vezelrijk of vezelarm voedsel bij een prikkelbare darm?

Een prikkelbare darm kan twee dingen betekenen: of je darmen werken te snel en je krijgt last van diarree, of je darmen werken te langzaam en je krijgt last van verstopping.

Te snelle darmwerking

Bij een overactieve darm wordt het water niet goed door de darmen opgenomen en dit resulteert in diarree en buikkrampen. Je darmen werken kortom te snel. Om de overactieve darmen trager te laten werken moet je juist vezelarme voedingsmiddelen tot je nemen. Voorbeelden van vezelarme voeding; wit brood, pasta, melk, bouillon.

Te trage darmwerking

Bij een te trage darmwerking is er sprake van het tegenovergestelde, je darmen ontrekken te veel water waardoor er juist verstoppingen ontstaan. In dat geval moet je juist kiezen voor vezelrijke voeding. Voorbeelden van vezelrijke voeding: volkoren brood, roggebrood, ontbijtgranen, zemelen, fruit (ongeschild want de meeste vezels zitten in de schil), zilvervliesrijst, groene groenten, peulvruchten. Zorg daarbij dat je voldoende water drinkt.

Zorg voor voldoende lichaamsbeweging en ontspanning

Voldoende lichaamsbeweging is onmisbaar in een gezonde levensstijl. Het heeft onder andere een positieve invloed op je darmwerking. Ieder dag een half uurtje wandelen, fietsen of zwemmen kan al een groot voordeel met zich meebrengen voor je gezondheid. Het draagt onder andere bij aan het voorkomen van een prikkelbare darm. Stress is ook een belangrijke factor die een prikkelbare darm kan veroorzaken. Zorg daarom ook altijd voor voldoende ontspanning. Wie weet is een flinke wandeling voor jou wel een manier om te ontspannen. Dan vang je twee vliegen in één klap, je komt aan de nodige lichaamsbeweging, terwijl je gelijk ook ontstrest.

Vermijd nicotine, alcohol en cafeïne

Nicotine, alcohol en cafeïne zijn drie ingrediënten die niet goed samengaan met een gezonde levensstijl. Deze stoffen verhogen het risico op een prikkelbare darm. Cafeïne komt voor in dranken als koffie, thee en cola. Wanneer je last hebt van een prikkelbare darm is het dan ook af te raden deze dranken te nuttigen. Ook roken en alcohol drinken kun je beter vermijden.

Overgevoeligheid lactose

Iedereen kan weleens last hebben van een prikkelbare darm, maar er zijn mensen die hier zeer regelmatig mee te kampen hebben. Het kan mogelijk zijn dat je overgevoelig bent voor lactose, oftewel melksuiker. Raadpleeg in dat geval je huisarts. Je kunt je hier namelijk op laten testen. Als je overgevoelig bent voor lactose kan je huisarts je adviseren zo weinig mogelijk melkproducten te gebruiken en zal je verder nog meer andere belangrijke voedingsadviezen kunnen geven. Wanneer je regelmatig last hebt van een prikkelbare darm doe je er goed aan in de gaten te houden wat je precis eet, zodat je ontdekt welk voedsel je wel of niet verdraagt. Je zou een tijdje een lijstje bij kunnen houden, om hier beter inzicht in te krijgen.

Medicijnen tegen een prikkelbare darm

Wanneer je erg veel klachten hebt bij een prikkelbare darm kan een huisarts je daarvoor medicijnen voorschrijven. Medicijnen die gebruikt kunnen worden op advies van de huisarts zijn onder andere:
  • Duspatal
  • Diclofenac
  • Laxeermiddel
  • vezelpreparaten
  • Anti-diarree middel
© 2009 - 2020 Faffie, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Tips tegen een prikkelbare darm"

Reactie

Greta, 29-02-2016 10:15 #1
Na elke maaltijd bijna direct naar de wc met buikkrampen, veel te vaak naar de wc, ook tussendoor, dit duurt al heel lang, is er een middel hiertegen?

Infoteur: Faffie
Gepubliceerd: 14-11-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!