Hydrocephalus (waterhoofd)

Hydrocephalus (waterhoofd) Hydrocephalus, ook wel een waterhoofd genoemd, is een aandoening waarbij er te veel cerebrospinale vloeistof (hersenvocht) in de hersenen aanwezig is. Hierdoor wordt de druk in de hersenen verhoogd en zet het hoofd mogelijk uit. Hydrocephalus kan ernstige gevolgen hebben wanneer het niet behandeld wordt, zoals mentale retardatie of een coma.

Hydrocephalus

Veel mensen hebben weleens gehoord van hydrocephalus, ook wel waterhoofd genoemd, maar kunnen zich er niet veel bij voorstellen. Hydrocephalus wordt gekenmerkt door een vergroot volume van de cerebrospinale vloeistof in de hersenen, ook wel hersenvocht genoemd. Het hersenvocht hoopt zich op in de ventrikelen, een soort holtes in de hersenen.

Oorzaak hydrocephalus

Hydrocephalus kent twee oorzaken. De eerste komt vaker bij volwassenen voor en is dat de ventrikelen in de hersenen vergroot raken door atrofie van omliggend hersenweefsel. De tweede potentiele oorzaak is een verstopping van de stroom van hersenvocht waardoor er meer druk op de ventrikelen in de hersenen komt te staan waardoor het hoofd mogelijk groter wordt. Deze oorzaak komt vaker voor bij kinderen. Wat echter onduidelijk blijft is of een simpele overproductie van hersenvocht ook een oorzaak van hydrocephalus kan zijn.

Een waterhoofd kan ontstaan door een besmettelijke ziekte bij de moeder tijdens de zwangerschap (bijvoorbeeld toxoplasmose) of een erfelijke aandoening. Een trauma kan echter ook een waterhoofd veroorzaken wanneer er door het letsel opstoppingen in de hersenen ontstaan.

Ontstaan hydrocephalus

Hydrocephalus bij kinderen ontstaat doorgaans in de eerste paar maanden na de geboorte. Geschat wordt dat ongeveer 27 van de 100.000 pasgeborenen een waterhoofd heeft. Omdat bij een kind de botten in de hersenen nog niet volledig met elkaar vergroeid zijn zet het hoofd uit om de druk te verspreiden.

Productie van hersenvocht

De normale hoeveelheid hersenvocht in de ventrikelen is ongeveer 130 cm3. Een derde hiervan bevindt zich in het ruggenmerg. Hersenvocht wordt geproduceerd bij de zogenaamde choroide plexus in de ventrikelen. Vervolgens stroomt alle ventrikelen door om uiteindelijk in de bloedstroom opgenomen te worden en afgebroken te worden.

De circulatie van hersenvocht kan echter versperd worden door een van de ventrikelen waardoor een drukverhoging optreedt en uiteindelijk ook een vergroting van dit ventrikel. De obstructie kan echter ook op een andere plek in de hersenen gelokaliseerd zijn. Een plotselinge blokkade van de hersenvocht stroom kan tot een extreem grote drukverhoging lijden wat een coma kan veroorzaken. Een langzame toename van de druk kan veroorzaakt worden door bijvoorbeeld een tumor en geeft gradueel optredende symptomen.

Behandeling hydrocephalus

Hydrocephalus moet behandeld worden omdat het anders de dood of ernstige mentale achteruitgang tot gevolg heeft. Hydrocephalus wordt dikwijls behandeld door een soort buisje aan te brengen in de hersenen welke het overtollige hersenvocht afvoert naar het hart, waar het hersenvocht afgebroken wordt.
Gerelateerde artikelen
Hersenvocht: onderzoek, ruggenprik en drainHersenvocht: onderzoek, ruggenprik en drainHet hersenvocht omspoeld zowel de hersens als het ruggenmerg. Het heeft onder andere een beschermende functie. Aandoenin…
Hydrocefalie: Te veel hersen- en ruggenmergvocht in schedelHydrocefalie: Te veel hersen- en ruggenmergvocht in schedelHydrocefalie is de medische term voor een waterhoofd. Dit houdt in dat zich bij een patiënt te veel hersenvocht in de sc…
Hersenaandoeningen: symptomen, oorzaak en behandelingHersenaandoeningen: symptomen, oorzaak en behandelingHersenaandoeningen kunnen zich op verschillende manieren manifesteren. Infecties, trauma, beroerte, epileptische aanvall…
Macrocefalie: een (te) groot hoofd hebbenMacrocefalie: een (te) groot hoofd hebbenMacrocefalie verwijst in de geneeskunde naar het hebben van een (te) groot hoofd. Bij macrocefalie is er een ophoping va…

Slechte smaak in de mond: oorzaken vieze smaak in de mondSlechte smaak in de mond: oorzaken vieze smaak in de mondEen bittere, vieze of slechte smaak in je mond terwijl je iets bitters consumeert, zoals cichorei (gebruikt als koffieve…
Cerebrale palsy/parese (spasticiteit)Cerebrale palsy/parese (spasticiteit)Cerebrale palsy, ook wel cerebrale parese of spasticiteit genoemd, is een ontwikkelingsstoornis welke primair gekenmerkt…
Bronnen en referenties
  • Kolb, B. & Whishaw, I. Q. (2009) Fundamentals of human neuropsychology. Worth Publishers

Reageer op het artikel "Hydrocephalus (waterhoofd)"

Reacties

Chris1098 (infoteur), 20-01-2013 16:02 #2
Er is inmiddels een neiuwe behandeling voor hydrocephalus deze behandeling heet derde ventriculostomie

miss is het een idee om ook ziekenhuizen die het zeer goed opereren in het artikel te zetten ik heb een paar ziekenhuizen voor je waar ik weet dat ze het goed doen

het VU Medisch centrum in Amsterdam

het AMC in Amsterdam

een overgroot deel van de Nederlanders met een neurochirurgische aandoening gaan naar het VUMC of het AMC de afdelingen neurochirurgie van het AMC en het VUMC zijn samen gegaan en hebben in beide ziekenhuizen het zelfde Afdelingshoofd prof.dr. wp.vandertop

Peet, 19-01-2013 17:53 #1
Mijn vraag is, als er een drain geplaatst wordt bij een waterhoofd zonder verhoogde druk.En er zijn problemen met het geheugen, urine, lopen en coordinatie.Welke verbeteringen zijn te verwachten.

Infoteur: Melod
Gepubliceerd: 01-04-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!