InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Inversietrauma oftewel verstuikte enkel

Inversietrauma oftewel verstuikte enkel

Een inversietrauma of verstuikte enkel komt vaak bij sporters voor. Wat er nu precies gebeurt en wat er aangedaan is, weten de meeste mensen daarentegen niet.

Wat is een inversietrauma?

Een inversietrauma is beter bekend onder de naam 'verstuikte enkel'. Deze blessure komt vaak bij sporters voor. Inversie is een beweging van de voet, waarbij de voetzool naar binnen klapt, en de enkelbandjes aan de buitenkant opgerekt worden. Er bestaat ook een eversietrauma, waarbij de voetzool naar buiten klapt en de enkelbandjes aan de binnenant opgerekt worden. Maar een eversietrauma komt veel minder vaak voor. Een inversietrauma komt 88% van de gevallen voor, en een eversietrauma daarentegen maar 8% van de gevallen.

Bij een inversietrauma zijn er 3 bandjes het meest aangedaan:
  • Lig. talofibulare anterior
  • Lig. calcaneofibulare
  • Lig. talofibulare posterior

De meest belangrijke functie van ligamenten/banden in de enkel is stabiliteit. Zonder stabiiteit is het bijna onmogelijk om te kunnen lopen.

Een verstuikte enkel kun je in 3 graden indelen.

Graad 1:
Een verrekking van een aantal vezels in de enkel. De symptomen hierbij zijn gevoeligheid en zwelling en de beperking is minimaal.

Graad 2:

Volledige scheurtjes in een aantal vezels in de enkel. De symptomen hierbij zijn gevoeligheid en zwelling, en verminderde mobiliteit en instabiliteit in de enkel.

Graad 3:

Volledige scheuring van alle vezels in de enkel. De symptomen hierbij zijn gevoeligheid en zwelling, weinig mobiltieit en stabiliteit in de enkel. In dit geval kan een operatie noodzakelijk zijn.

Cijfers:

  • Graad 1: 70%
  • Graad 2: 14%
  • Graad 3: 4%

Er zijn 5 fases van herstel:

  • Fase 1: Ontsteking 0-3 dagen
  • Fase 2: Proliferatie 4-10 dagen
  • Fase 3: Vroege remodellering 11-21 dagen
  • Fase 4: Late remodellering 3-6 weken
  • Fase 5: Transfer 6-12 weken

Behandelingen

  1. Ontstekingsfase: Proberen de zwelling te verminderen en de circulatie te verbeteren. De enkel wordt ingetaped.
  2. Proliferatiefase: De belasting wordt langzaam opgebouwd, en de enkel wordt weer opnieuw ingetaped.
  3. Vroege remodelleringsfase: Het verbeteren van de spierkracht, mobiliteit, stabiliteit en het lopen. Nog steeds wordt er ingetaped.
  4. Late remodelleringsfase: Verbeteren van de belastbaarheid, het lopen, tralopen en vaardigheden die nodig zijn voor thuis en op het werk.
  5. Transferfase: Sportspecifieke revalidatie. Er wordt geoefend om weer terug kunnen gaan sporten.
© 2010 - 2019 Fluar, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hoe wordt een verstuikte enkel behandeld?Hoe wordt een verstuikte enkel behandeld?Je verstapt je tijdens het sporten of als je de trap afloopt, waardoor de enkel zwikt. Daarbij draait de voet als het wa…
Verstuikte enkel vaak niet zo ernstigEen enkel is het gewricht tussen het onderbeen en de achtervoet en wordt ook wel het bovenste spronggewricht genoemd. He…
Hoe behandel ik een verstuikte enkel?Hoe behandel ik een verstuikte enkel?Een verstuiking aan de enkel ontstaat wanneer men een bepaalde onnatuurlijke beweging maakt. Het kan bijvoorbeeld gebeur…
Inversietrauma, epidemiologie, diagnose en testen600.000 mensen per jaar lopen door sporten een enkelblessure op. 17% van alle sportblessures is een enkelblessure. Ruim…
Verstuikte enkel: wat te doen?Verstuikte enkel: wat te doen?Bijna iedereen gaat wel eens een keer door zijn enkel. Het doet pijn en erop lopen is lastig of soms tijdelijk onmogelij…
Bronnen en referenties
  • https://elo.fontys.nl/CMS/Studie/Materialen%20per%20opleiding/01%20Paramedische%20Hogeschool/FPH%2000%20INRICHTING%20STUDIEROUTES/FPH%20Fysiotherapie/Thema's/Thema%2013%20Sportletsels%20en%20multitrauma/03%20Bronnen/Bijlagen/BIJ%20Oefentherapie%20bij%20inversietrauma%20uit,%20Oefentherapie%20bij%20voet%20en%20enkelaandoeningen,%20Roossen%20Van%20de%20Steene%20.pdf

Reageer op het artikel "Inversietrauma oftewel verstuikte enkel"

Reactie

F. L. M. M. V. D. Weiden, 11-05-2015 05:38 #1
Zeer regelmatig zak ik als het ware door mijn rechterenkel. Het pijnlijke gevoel blijft ca. Een week aanwezig. Tegenwoordig gebruik ik een enkelband wanneer er sprake is van het gevoel door mijn enkel gegaan te zijn. Dit helpt enigszins. NA enige dagen of weken zak ik weer door de enkel. Dit duurt nu al enige jaren. Ik ben overigens 70 Jaar.
Wat is Uw advies in deze?
Met hartelijke dank voor Uw reactie.

F.L.M.M.v.d.Weiden

Infoteur: Fluar
Gepubliceerd: 09-04-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!