InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > De keuze en het onderhoud van een bril

De keuze en het onderhoud van een bril

De keuze en het onderhoud van een bril 35% van de Belgische bevolking draagt een bril. Dat zijn zo'n 3675000 brillen in België. Zonnebrillen en extra monturen niet meegerekend. Al deze glazen dienen schoon gehouden te worden anders ziet geen enkele brildrager nog een hand voor ogen. Hoe moet zo'n bril eigenlijk onderhouden en schoongemaakt worden? Wat zijn de do's en de dont's met een bril?

Keuze van de bril.

Het is belangrijk van bij het begin voor ogen te houden wat het doel van de bril is. Zodoende kunnen de kwaliteit van de montuur en glazen daarop afgesteld worden zonder extra kosten te maken. Voor men een bril kan kiezen moet eerst langs de oogdokter gegaan zijn. Deze zal een briefje meegeven voor de sterkte van de glazen. Kijk uit met oogmetingen in een winkel, deze kunnen bepaalde oogafwijkingen niet opsporen waardoor onnodig een verkeerde bril gekocht wordt, ik heb dit persoonlijk meegemaakt! Een goede opticien zal rekening houden met vele factoren, enkele daarvan zijn:

  • Welke sterktes hebben de glazen nodig?
  • Dient de bril als leesbril of eerder voor dagdagelijks gebruik?
  • Dienen de glazen ontspiegeld te zijn?
  • Moeten de glazen zelfverduisterend te zijn bij aanraking met UV-licht?
  • Dienen de glazen gecoat te worden met een anti-kraslaag (Antireflectiecoating)?
  • Is de bril bedoeld voor een kind of volwassene?
  • Zal de bril ook gebruikt worden in een motorhelm?
  • Mag de persoon die de bril kiest wel volronde glazen gebruiken?
  • Moeten de glazen enkelvoudig, bifocaal of multificaal zijn?
  • Moet de bril een hip design hebben of dient deze eerder sober te zijn?

De keuze van de glazen is een belangrijke factor voor het onderhouden van een bril. Er zijn verschillende soorten glazen en ieder heeft zijn specifiek karakter. Vroeger werden voornamelijk glazen uit glas gemaakt, door het zware karakter en de breekbaarheid daarvan worden het leeuwendeel van de brillen tegenwoordig voorzien van kunststof beglazing. Het is vanzelfsprekend dat de sterkte van de antireflectiecoating een enorme invloed heeft op de krasgevoeligheid van de glazen. Een goed gecoate bril is een must, zeker voor dagelijks gebruik.

Onderhoud van een bril.

Enkele tips om een bril een goed en lang leven te schenken.

  • Een bril is breekbaar, dat weet het kleinste kind al zijn er natuurlijk ook brillen die minder breekbaar zijn. Bij het opzetten en afnemen van de bril dienen twee handen gebruikt te worden, dit om de vering van de oren te behouden.
  • Is de bril door een of andere reden krom, of dient deze wat bijgesteld te worden? Ga er niet zelf aan prutsen of plooien. Het risico bestaat dat de bril gewoon breekt. Ga naar de opticien om deze te laten aanspannen of recht te laten zetten. Een goede opticien doet dit gratis, tenzij wisselstukken nodig zijn.
  • Pas op bij het reinigen met bepaalde schoonmaakproducten, detergenten en cosmeticaproducten. Producten met alcohol of aceton zijn uit den boze voor gecoate of ontspiegelde glazen. Agressieve producten tasten de coating van de glazen aan.

  • Leg de bril nooit met de glazen op een oppervlak, door de vorm van het oppervlak of door stof of zand ontstaan vliegensvlug krassen. Stop de bril zoveel mogelijk in een brillenkoker of etui om deze in goede staat te houden.
  • Opgelet met warme temperaturen. Ga niet in een sauna en laat de bril niet in de zon liggen. Gebruik nooit heet water om de glazen schoon te maken, de temperatuur kan zorgen voor een vervorming van de kunststof wat de werking van de bril niet ten goede komt.
  • Maak de bril nooit schoon met een kledingsstuk, zakdoek of doek die uit een broekzak komt, deze kunnen namelijk zand of andere vuildeeltjes bevatten die krassen op de bril veroorzaken. Gebruik voor het reinigen zachte microfiberdoek of handwarm water. Was microfiberdoekjes niet met wasverzachter dit laat vette sporen achter op de glazen.
  • Is de bril in het zand gevallen of zit deze onder het stof? Spoel deze eerst af met handwarm water.
  • Is de bril toe aan een grondige reiniginsbeurt? Ga ermee naar de opticien, deze kan de bril reinigen met een ultrasoon toestel. Op aanvraag worden de neuspads ook vervangen.

Indien met deze tips gebruikt zal de bril langer schoon blijven.
© 2010 - 2018 Waxje, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Een bril kopen bij een goede opticien: tipsEen bril kopen bij een goede opticien: tipsBij het kopen van een bril kiest u bij voorkeur een goede opticien. Een goede opticien let op meer dan een leuk montuur.…
Eyelove: voordelig uit voor een complete bril op sterkteEyelove: voordelig uit voor een complete bril op sterkteBij Eyelove kan je voor weinig geld een nieuwe bril op sterkte kopen. Daarvoor ga je naar de DA drogist, want Eyelove we…
Heb ik een leesbril nodig?Heb ik een leesbril nodig?Veel mensen merken dat zij, naarmate ze ouder worden minder goed kunnen lezen. Wanneer ga je over tot aanschaf van een l…
Tips voor mensen bij het dragen van contactlenzenTips voor mensen bij het dragen van contactlenzenHet aantal mensen dat contactlenzen draagt neemt dagelijks toe. Het is echter niet zo gemakkelijk als het dragen van een…
Wat doet een opticien?Wat doet een opticien?Als opticien help je mensen bij het kopen van een bril of contactlenzen en repareer je brillen. Je weet veel van het oog…
Bronnen en referenties
  • http://www.optiekcuyx.be/glazen/onderhoud-van-glazen

Reageer op het artikel "De keuze en het onderhoud van een bril"

Infoteur: Waxje
Gepubliceerd: 10-06-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!