InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Aandoening: Talgcysten

Aandoening: Talgcysten

Aandoening: Talgcysten Een talgcyste lijkt erg op een wrat, deze ziet er vaak geel uit van kleur. Het is een erfelijke aandoening en kan overal op je lichaam voorkomen.

Inhoud

Talgcyste

Een talgcyste is een ontsteking in het haarzakje onder de huid. Het kan ook zijn als je hem weg laat halen dat hij elke keer weer terugkomt. Uit een cyste komt etter. Ze komen ook voor onder de borsten van een vrouw. In eerste instantie doet een talgcyste geen pijn maar als hij groter groeit gaat hij soms pijn doen. Over het algemeen is een talgcyste een klein onschuldig en goedaardig plekje. Dit komt omdat de afvoerbuis van de talgklier verstopt raakt waardoor de talg niet weg kan lopen en hoopt het zich op.

Het ontstaan

Het kan ontstaan bij het scheren. Bijvoorbeeld bij de geslachtsdelen. Deze kunnen erg zeer doen en kan het gaan ontsteken. Ze kunnen ook ontstaan op de wang. Het beste is om een talgcyste niet uit te knijpen anders kan hij gaan ontsteken. Het zit onderhuids en het kan het bewegen. Het ontstaan is niet helemaal duidelijk, maar deze talgcyste kan nooit kwaadaardig worden.

Behandeling

Je kan een talgcyste laten verwijderen door een chirurg. Ze snijden dan de cyste open en wordt het schoongemaakt met een drain. Als de talgcyste is gaan ontsteken dan moet je na de operatie ongeveer nog 2 maanden antibiotica nemen om de ontsteking niet nog een keer te laten groeien. Om een talgcyste ook te laten genezen kan je een zalfje gebruiken wat te koop is bij de apotheek waar het rustig van wordt, maar dat betekend niet dat hij ook echt weg gaat. Als ze onder de borst van een vrouw zitten dan zou je er een plasticje groene klei op kunnen leggen om de huid zachter te maken. Er komt dan geen afscheiding uit.

Verzekering

Als je een talgcyste operatief laat verwijderen en het is niet ontstoken, dan vergoeden ze het vaak niet. Pas als het ontstoken is willen ze het soms voor je vergoeden. Andere verzekeringsmaatschappijen denken hier anders over en verzekeren het wel gewoon.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Aandoening: Talgcysten"

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 22-02-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!