InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Aandoening: Acromegalie

Aandoening: Acromegalie

Aandoening: Acromegalie Acromegalie is een zeldzame aandoening die niet veel voorkomt. her is geen aangeboren afwijking. Het is een aandoening van de hypofyse. Dit is een kleine klier onder de hersenen. Doordat het niet gelijk duidelijk is dat de groeispeurt door Acromegalie komt, wordt de aandoening vaak pas in een later stadium ontdekt. Gelukkig is deze aandoening goed te behandelen.

Inhoud

Acromegalie

De hypofyse die net onder de hersenen zit, produceert groeihormonen die met deze ziekte een teveel aan groeihormonen produceert. Deze aandoening begint bij een volwassen leeftijd en het komt heel af en toe voor bij kinderen en dan wordt het gigantisme genoemd. Het kan zowel voorkomen bij mannen als bij vrouwen. Per jaar komen er ongeveer 3 tot 4 nieuwe mensen bij die Acromegalie krijgen en komen ongeveer 60 op de 1 miljoen mensen voor. Het duurt vaak heel lang voordat de diagnose is gesteld dat je Acromegalie hebt omdat de klachten heel langzaam ontstaan. De oorzaak van acromegalie is vaak een tumor die in de hypofyse groeit. Deze tumor maakt te veel groeihormoon aan maar is over het algemeen gelukkig goedaardig.

Symptomen

  • Verandering van het uiterlijk
  • Handen en voeten worden groter
  • Hoofdpijn
  • Toename in gewicht
  • Tintelingen in de handen
  • Vermoeidheid
  • Veel zweten
  • Stijve en/of pijnlijke gewrichten
  • Vermindering van geslachtsfunctie

Behandeling

Operatie

Bij een operatie maken ze een klein sneetje onder de bovenlip in het tandvlees of soms ook via de neusholte om bij de hypofyse te komen. De neurochirurg zal altijd met de KNO-arts overleggen of er een gedeelte van de tumor wordt weggehaald of helemaal wordt weggehaald.

Radiotherapie (bestraling)

Wanneer er geen operatie mogelijk is of niet volledig geslaagd is, wordt er bestraald. Dit wordt begeleid door een radiotherapeut. In principe wordt bestraling niet vaak gedaan in verband met de beschikbaarheid van goede medicijnen.

Geneesmiddelen

Er zijn 2 soorten medicijnen, Sandostatine en Parlodel. Sandostatine vermindert de helft van de symptomen die je krijgt bij Acromegalie door het groeihormonen peil te verlagen. In het begin kan men wel last krijgen van misselijkheid en diarree maar die klachten gaan na een paar dagen weer over. Parlodel is een medicijn in tabletvorm. Deze is ook te gebruiken bij Acromegalie maar werkt minder goed dan bij Sandostatine. Dit medicijn moet je 2 a 3 maal daags innemen.

Erfelijk

Acromegalie is niet erfelijk en kan dus ook niet geërfd worden van de ouders. Het komt zomaar opzetten en hoe oud je bent heeft geen enkele invloed. Meestal begint het op middelbare leeftijd. Als het op zeer jonge leeftijd begint dan kan er sprake zijn van reuzengroei.

Levensverwachting

Als je deze aandoening niet laat behandelen, heb je een mindere levensverwachting. Daarom is het altijd van belang om jezelf te laten behandelen. Door de veranderingen in het uiterlijk kunnen er op de langere termijn klachten ontstaan die de levensverwachting doen verlagen zoals bijv. gewrichtspijn, problemen met de ademhaling, problemen aan het hart, suikerziekte en een verhoogde bloeddruk.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.novartis.nl/aandoeningen/acromegalie.shtml#1
  • http://www.hypofyse.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=110:acromegalie&catid=45:aandoeningen&Itemid=71
  • https://www.lumc.nl/patientenzorg/patienten/patientenfolders/Acro-megalie
  • http://www.novartisoncology.nl/aandoeningen/acromegalie.shtml#6

Reageer op het artikel "Aandoening: Acromegalie"

Infoteur: Rozanne
Laatste update: 18-11-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!