InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Te hoge bloeddruk omlaag krijgen: tips en adviezen

Te hoge bloeddruk omlaag krijgen: tips en adviezen

Te hoge bloeddruk omlaag krijgen: tips en adviezen Een te hoge bloeddruk, zo´n 15% van de Nederlandse bevolking heeft een hoge bloeddruk. Onderzoekers verwachten dat binnenkort wereldwijd een derde van alle volwassenen een te hoge bloeddruk heeft. Wat is bloeddruk? Wat kunnen we doen tegen een te hoge bloeddruk? Tips om de bloeddruk te verlagen. Advies om het eetpatroon te veranderen waardoor de bloeddruk om laag gaat. Adviezen om de bloeddruk onder controle te krijgen.

Wat is bloeddruk?

Het bloed moet door het lichaam stromen, door de slagaders. Het hart knijpt samen om het bloed door deze slagaders te pompen. De druk die op deze slagaders komt te staan is de bloeddruk.

Wat is bovendruk?

De bovendruk van de bloeddruk is wanneer het hart samenknijpt. De bloeddruk is hier het hoogst.

Wat is onderdruk?

De onderdruk van de bloeddruk is wanneer het hart ontspant. De bloeddruk is hier het laagst.

Schommeling

De bloeddruk schommelt, bij iedereen en bij jong en oud. De waarde van de bloeddruk zal lager zijn vroeg in de ochtend en laat in de avond, terwijl in de middag de bloeddruk wat hoger zal ligger. De bloeddruk zal stijgen tijdens beweging maar ook als de stemming verandert bijvoorbeeld door boosheid.

Groot probleem

Onderzoekers van de Amerikaanse Tulane Universiteit in New Orleans verwachten dat een derde van alle volwassenen wereldwijd rond het jaar 2025 een te hoge bloeddruk hebben. Deskundigen verwachten dat het hebben van ene te hoge bloeddruk voor grotere problemen zal gaan zorgen. Oorzaken van een stijging van de bloeddruk zijn:
  • De vergrijzing van de bevolking wereldwijd,
  • De ongezonde leefstijl van mensen wereldwijd.

Oorzaken

Een te hoge bloeddruk hebben kunnen verschillende oorzaken hebben:
  • 10% van alle gevallen is de oorzaak een nierziekte,
  • Aanleg,
  • Stress,
  • Overgewicht,
  • Verkeerde leefgewoonten,
  • Te veel zout gebruiken,
  • Te veel koffie drinken,
  • Te veel alcohol drinken,
  • Te veel sigaretten roken. (Het roken van 2 sigaretten jaagt de bovendruk met 10 en de onderdruk met 8 punten omhoog en dat blijft een kwartier gehandhaafd.)

Verkeerde leefgewoonten: ongezond leven

De belangrijkste oorzaak van een te hoge bloeddruk zijn onze verkeerde leefgewoonten. Deze verkeerde leefgewoonten dienen aangepakt te worden als we een lagere bloeddruk willen hebben:
  • Veel minder keukenzout gebruiken,
  • Veel minder koffie drinken,
  • Veel minder alcohol drinken,
  • Veel minder sigaretten roken,
  • Bij overgewicht afvallen,
  • Ontstaan van stress voorkomen (yoga en ontspanningsoefeningen kunnen helpen.)

Bloeddrukverlagende middelen

Vaak zijn de resultaten met reguliere bloeddrukverlagende middelen en ook homeopathie tegen hoge bloeddruk teleurstellend, uitzonderingen daargelaten. In sommige gevallen kan bij een licht verhoogde bloeddruk bloeddrukverlagende middelen wel enig positief effect geven.Zonder een aanpassing en een verbetering van de leefgewoonten en de eetgewoonten zal de bloeddruk niet voldoende dalen. Stop echter nooit met het innemen van bloeddrukverlagende middelen zonder overleg met de huisarts!

Tijdens de zwangerschap

De zwangere vrouw met een te hoge bloeddruk moet iets aan de te hoge bloeddruk doen: er kan een levensgevaarlijke situatie ontstaan als de bloeddruk echt te hoog is, zowel voor moeder als voor het kindje. Hoe afschuwelijk ook, maar in sommige gevallen moet de zwangerschap beëindigd worden als door de te hoge bloeddruk de situatie voor moeder en kind levensgevaarlijk is. Tijdens de zwangerschap behoort de bloeddruk van de zwangere vrouw lager te zijn dan normaal. Normaal is een bloeddruk van 120/80, loopt de bloeddruk op tijdens de zwangerschap rond de 140/90 zijn maatregelen echt gewenst!

Zelf doen

Wat kunnen we zelf doen om de bloeddruk onder controle te krijgen en deze niet buitensporig hoog te laten oplopen? Hoe kunnen we een hoge bloeddruk voorkomen?
  • Neem dagelijks ruim voldoende lichaamsbeweging,
  • Stop met roken of probeer flink te verminderen,
  • Wees dagelijks matig met alcohol, echt niet meer dan 2 glazen per dag,
  • Houd de stress onder controle,
  • Let op het gewicht, probeer bij overgewicht af te vallen,
  • Eet gezond, vezelrijk en gevarieerd,
  • Raadpleeg de huisarts.

Eet gezond en gebruik minder zout

Een Amerikaans onderzoek, de DASH studie (Dietary Approaches to Stop Hypertension) heeft aangetoond dat een voeding rijk aan:
  • Groenten: 300 gram per dag,
  • Fruit: 2 a 3 stuks fruit per dag en
  • Magere zuivelproducten
de bloeddruk aanmerkelijk weet te verlagen. Belangrijk is zoetigheden en ongezonde voeding te weren uit het dagelijks dieet. Het onderzoek stelt ast dat na het gebruik van gezonde voeding heel goed gelet moet worden op het (overmatige) zoutgebruik van mensen. Naarmate de zoutinname van mensen van ongeveer van 9 gram zout per dag verminderde naar ongeveer 3 zout gram per dag, de belangrijkste vermindering van de bloeddruk gemeten werd.
Om even een kleine vergelijking te maken: de gemiddelde Nederlander eet per dag zo´n 12 gram zout!

Tips:

Enkele tips om de bloeddruk omlaag te krijgen:
  • Gebruik zoutvervangers zoals: Knoflook, bieslook, oregano, peterselie en rozemarijn,
  • Smaakmakers in een zoutloos dieet zijn: citroen, knoflook, ui, gember en mosterdzaad,
  • Neem dagelijks ruim voldoende groente, verse salades en fruit,
  • Probeer zo veel mogelijk vetproducten als margarine en boter te vervangen door olijfolie,
  • Probeer meer vis, kalkoen en kip te eten en verminder het gebruik van worst en vette vleeswaren zoals ontbijtspek,
  • Probeer vette kaas te laten staan en schakel over op minder vette kaas (20+ kaas of 30+ kaas),
  • Laat volle melkproducten staan en schakel over op magere melkproducten,
  • Snoep verstandig, eet een appel: laat ongezonde tussendoortjes zo veel mogelijk staan,
  • Verminder het eten van drop: in al het drop zit een stof die de bloeddruk omhoog jaagt!

Adviezen

Enkele adviezen voor iedereen die graag de bloeddruk onder controle wil houden:
  • Zalm eten. In zalm, een vette vis, zit zalmolie en is rijk aan de essentiële vetzuren EPA en DHA. Deze vetzuren ondersteunen het juiste cholesterolgehalte, hart en bloedvaten en zorgt voor soepele gewrichten.
  • Omega3, supplementen met omega3 helpt bij het verlagen van het cholesterolgehalte in het bloed,
  • Knoflook, Teentjes knoflook fijnprakken en verwerken door het dagelijks eten zorgt dat de bloeddruk omlaag gaat en verbetert de bloedsomloop. Knoflook helpt de elasticiteit van de bloedvaten en vaatwanden te verbeteren.
  • Groene thee, door het dagelijks drinken van groene thee verlaagt het de bloeddruk.
Gerelateerde artikelen
Hoge bloeddruk, en wat je er zelf tegen kunt doenHoge bloeddruk kan erg gevaarlijk zijn. De meeste mensen merken niets van een hoge bloeddruk. Ongeveer 10% van de Nederl…
Zwanger en hoge bloeddruk – De risico’s en klachtenZwanger en hoge bloeddruk – De risico’s en klachtenVan zwangere vrouwen heeft ongeveer vijftien procent last van hoge bloeddruk. De medische naam hiervoor is hypertensie.…
Hoge bloeddruk: oorzaken, gevolgen en adviezenEén op de drie mensen heeft last van hoge bloeddruk. Een hoge bloeddruk wordt ook wel hypertensie genoemd en kan de slag…
Bronnen en referenties
  • De homeopathie Gids - Natuurlijke gezondheidszorg en homeopathische zelfmedicatie + L.P. Huijsen homeopathisch arts - Homeovisie - Alkmaar 1991 Healthy - voor een gezonde balans - Oktober/November 2009 - Eet uw bloeddruk omlaag - Healthyfood

Reageer op het artikel "Te hoge bloeddruk omlaag krijgen: tips en adviezen"

Reacties

Wilma, 05-07-2014 15:57 #9
Chiazaad heeft een bloeddrukverlagende werking!

Petra, 25-11-2013 12:07 #8
Ik ben vrouw 35 jaar heb al jaren hoge onderdruk. ik krijg hier medicatie voor de bloeddruk was toen helemaal goed alleen moest ik 10 kilo aan zien te komen en stoppen met roken van de dokter. nou ben ik vier maanden gestopt met roken en ben 10 kilo aangekomen nu zou je denken jij ben goed bezig nou ja en nee ja ik heb gedaan wat de dokter vroeg en is ook gelukt, maar nu is mijn bloeddruk weer veelste hoog en mijn medicatie mag niet omhoog. afvallen mag ik niet en roken tja dat wil ik eigenlijk niet meer. Hoe krijg ik het dan toch voor elkaar dat mijn onderdruk naar benden gaat? ik heb echt geen idee hoe, dus mocht er iemand een idee hebben hoor ik dat graag.

Dinkys, 05-06-2013 13:20 #7
Ik (man) ben 24 en weeg 84,5kg
Bloedruk is 143 om 92. Ik eet gezond. Beweging krijg ik wel, maar kan altijd meer. Ik rook niet. Ik drink niet. Wat kan ik nog meer doen om mijn bloeddruk naar beneden te krijgen?

Djarmein, 08-05-2013 08:16 #6
Te hoge bloeddruk, steeds andere medicijnen gekregen. Werd er ziek van, zoals jeuk, oedeem. Heb nu een hogebloeddruk meter gekregen voor een week om te kijken hoe mijn bloeddruk nu is. Ik rook niet meer, ik drink niet, en let heel goed op mijn eten, let heel goed op mijn zout gebruik. Afvallen gaat nog niet zo snel omdat ik diabets 2 ben.

I. Verschelden, 04-02-2013 16:33 #5
Mijn moeder heeft een te lage bloeddruk (gemeten dmv. een 24 uurs kastje), maar heeft de symptomen van een hoge bloeddruk. Wie heeft hiermee ervaring en welke medicijnen werken specifiek op de boven en onderdruk?

Irene

Remon, 19-11-2012 10:15 #4
Mijn bloeddruk is iets tehoog. 96/150, ik hoef me daar geen zorgen om te maken, aldume (huisarts). Ik moet wel wat van me levensstijl veranderen, niet meer onnodig onregelmatig eten.

Ineke Dijkhof, 02-10-2012 10:05 #3
Ik word ziek van al die pillen en krijg allemaal vreemde bijverschijnselen. Ik ben dus gestopt met al die pillen.

Kevin Jansen, 11-05-2012 22:18 #2
Na hoeveel tijd kan je verschil merken met de bloeddruk dat na beneden gaat. En is zalm goed als het rauw is of gebakken of gerookt?
Ik heb een bloeddruk van 160 over 90 met polsslag van rond de 80 en ben 29 jaar enweeg 125 kg, dus ik moet snel alles naar beneden krijgen voor mijn medicatiae voor ADHD

Ad Dekkers, 28-02-2011 18:20 #1
Pas geleden is bij mij te hoge bloeddruk vastgesteld. Ik heb daar medicijnen voor gekregen. Die moest ik 14 dagen slikken en 14 dagen later moest ik weer gaan meten. Hij was weer veel te hoog en heb nu een dubbele dosis. Over 14 dagen moet ik weer gaan meten. Ik moet zeggen dat het allemaal niet prettig is. Reactie infoteur, 15-03-2011
Beste Ad Dekkers,

Hoe is het gegaan na het innemen van de dubbele dosis? Is de bloeddruk nog steeds veel te hoog of heeft het inmiddels weer de normale waarde aangenomen?

Met vriendelijke groet, Roberta

Infoteur: Roberta
Laatste update: 15-10-2010
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 9
Medische informatie…
Schrijf mee!