InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Orthoptie of recht kijken

Orthoptie of recht kijken

Orthoptie of recht kijken Iedere dag maken we gebruik van onze ogen, ze zijn dus heel belangrijk. Voor een rechte oogstand is een goede samenwerking van de ogen de basis. Soms mankeert er iets aan de samenwerking of aan de oogstand, als dit het geval is wordt een orthoptist ingeschakeld. Orthoptie betekent: recht kijken. Wat zijn de oorzaken van scheelzien en dubbelzien? Hoeveel tijd neemt behandeling in beslag?

Inhoud artikel

Ontwikkeling van het zien

  • De ontwikkeling van het zien vindt plaats in de eerste zes à zeven levensjaren.
  • De samenwerking tussen de ogen kan op alle leeftijden en door verschillende oorzaken worden verstoord. Het is belangrijk dat problemen vroegtijdig worden vastgesteld.

Recht kijken

Recht kijken is belangrijk, door een rechte stand van de ogen kunnen beide ogen zich zo goed mogelijk ontwikkelen. Een orthoptist is een deskundige die verantwoordelijk is voor dit gedeelte van de oogheelkunde. De titel is wettelijk beschermd. Veel mensen kennen het beroep niet, al is het geen nieuw beroep is, het bestaat al een poos.

Door wie word je verwezen naar een orthoptist

Je kunt worden doorverwezen naar een orthoptist door de huisarts, of een oogarts. Een orthoptist vind je op een polikliniek oogheelkunde van een ziekenhuis, in een particuliere oogartsenpraktijk, in slechtziendencentra.

Met welke zaken kun je terecht bij een orthoptist

  • Hoofdpijn
  • Leesklachten
  • Scheelzien
  • Dubbelzien
  • Lui oog (amblyopie)
  • Beperkingen bij de oogbeweging of bij paresen
  • Visueel onderzoek bij verstandelijk beperkten
  • Brilafwijkingen bij kinderen tussen de 0 en de 12 jaar
  • Visuele ontwikkeling bij kinderen

Hoofdpijn, leesklachten

Als de ogen niet voldoende met elkaar samenwerken kunnen hoofdpijn en/of leesklachten ontstaan. Deze klachten kunnen vaak verholpen worden door oefeningen, speciale brilcorrecties of een operatie aan de oogspieren.

Scheelzien

Dit kan verschillende oorzaken hebben. De orthoptist doet onderzoek en kijkt welke behandeling het meest geschikt is. De behandeling kan bestaan uit het voorschrijven van een bril en/of oefeningen. Vaak is het nodig om scheelzien te verhelpen door een operatie. In dat geval overlegt de orthoptist met de oogarts die de operatie uit zal gaan voeren.

Dubbelzien

Dit kan ontstaan doordat een of meerdere oogspieren niet goed functioneren.

Mogelijke oorzaken:

  • Suikerziekte
  • Problemen met de schildklier
  • Na een hersenbloeding
  • Verminderde samenwerking tussen de ogen

De orthoptist onderzoekt welke oogspier (of groep oogspieren) niet goed functioneert. De orthoptist kan oefeningen voorschrijven of speciale brilcorrecties om ervoor te zorgen dat iemand zo min mogelijk last heeft van het dubbelzien. Soms is een operatie nodig aan de oogspier.

Lui oog

Als je last hebt van scheelzien of er is een verschil in brilsterkte tussen de ogen, dan wordt een van de ogen niet of niet voldoende gebruikt. De gezichtsscherpte van dat oog zal zich daardoor niet goed ontwikkelen. Dit wordt een lui oog genoemd. Een lui oog kan alleen verholpen worden als het op tijd behandeld wordt. De behandeling kan bestaan uit het afplakken van het goede oog, vaak in combinatie met het voorschrijven van een bril. Soms wordt in plaats van afplakken het goede oog gedruppeld.

De duur van een behandeling

De duur van een behandeling kan sterk verschillen, het verloop wordt door veel factoren beïnvloed. Als je een behandeling ondergaat voor een lui oog dan is het meestal zo dat hoe eerder met de behandeling wordt begonnen, des te korter de behandeling zal zijn.
Gerelateerde artikelen
Orthoptist: Oogproblemen opsporen en verbeteren via trainingOrthoptist: Oogproblemen opsporen en verbeteren via trainingOrthoptie is een paramedische discipline binnen het vakgebied van de oogheelkunde die functionele visuele problemen opsp…
Lui oog bij kind als gevolg van scheelzien is te genezenLui oog bij kind als gevolg van scheelzien is te genezenScheelzien is een afwijking van de oogstand, waardoor de ogen niet (meer) op het zelfde punt zijn gericht. Vaak ontstaat…
Oogspierfunctietest: Onderzoek zes oogspieren (Oogonderzoek)Oogspierfunctietest: Onderzoek zes oogspieren (Oogonderzoek)Een oogarts of orthoptist voert tijdens een standaard oogonderzoek een oogspierfunctietest uit om de werking van de oogs…
Scheelzien, scheel kijken en loensen: operatie en genezenScheelzien, scheel kijken en loensen: operatie en genezenScheelzien (strabisme) of scheel kijken is een afwijking van de stand van de ogen, waarbij de ogen niet op hetzelfde fix…
Dubbelzien, oorzaak en behandelingDubbelzien, oorzaak en behandelingDubbelzien, dubbel zien of diplopie is het waarnemen van twee beelden naast, boven of diagonaal van elkaar terwijl er in…
Bronnen en referenties
  • Folder van de Nederlandse Vereniging van Orthoptisten: Met het oog op orthoptie

Reageer op het artikel "Orthoptie of recht kijken"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 18-09-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!