InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Koortsblaasjes of koortslip: oorzaken, behandeling en tips

Koortsblaasjes of koortslip: oorzaken, behandeling en tips

Koortsblaasjes of koortslip: oorzaken, behandeling en tips Koortsblaasjes zijn een erg irritante aandoening die je humeur danig kunnen verpesten. Koortslip is een symptoom van het herpes simplex type 1-virus en komt tevoorschijn in situaties van verminderde weerstand. Ook bij chronisch zieken en mensen met stress komen koortsblaasjes regelmatig voor. Koortsblaasjes kan je het best behandelen door zo snel mogelijk een antivirale zalf of koortslipcrème aan te brengen vanaf het eerste moment dat je de jeuk voelt opkomen. Wat kan je doen tegen die vervelende, jeukende koortslip en welke tips zijn nuttig bij de behandeling ervan?

Symptomen koortslip

Koortslip is een irritante aandoening die optreedt op de mond en de lippen, alsook de huid net daar rond. Het gaat om het herpes simplex type 1-virus. Een groot deel van de bevolking is drager van dit herpes simplex virus, dat levenslang in het lichaam blijft sluimeren. Het verschijnen van koortsblaasjes hoeft niet noodzakelijk gepaard te gaan met koorts. Wel kan het zijn dat koortsblaasjes zichtbaar zijn wanneer je koorts hebt, omdat koorts een gevolg is van een ziektesituatie. Bij een verminderde weerstand, zoals koorts en ziekte, is de kans groter dat koortsblaasjes te voorschijn komen.

Oorzaken en risicofactoren

Verminderde weerstand

Het herpes simplex type 1-virus wordt overgedragen door fysiek contact. Eens het herpes simplex type 1-virus in je lichaam is, blijf je er altijd drager van. Herpes simplex zal gedurende lange periodes wegblijven, maar zal ook steeds weer terugkomen. Vaak keert de koortslip terug bij een verminderde weerstand. Wanneer het immuunsysteem in bepaalde periodes niet sterk genoeg is om zich te wapenen tegen ziekte-indringers, komt dit tot uiting in fysieke symptomen, zoals onder meer koortsblaasjes.

Uitlokkende factoren

Er spelen heelwat uitlokkende factoren een rol bij het ontstaan van koortsblaasjes. Het herpes simplex virus komt onder de vorm van koortsblaasjes tevoorschijn in bepaalde situaties, zoals bij:
  • griep
  • verkoudheid
  • menstruatie
  • slaaptekort
  • overdreven blootstelling aan de zon
  • stress (bijv. psychologische druk, examenperiode, zware werkdruk)
  • chronische slaapproblemen
  • oververmoeidheid

Tips bij koortslip

Snel zalf smeren bij jeuk

Het komt erop aan om niet te wachten tot je koortslip zichtbaar geworden is, want dan is het feitelijk al te laat. Smeer al zalf als je koortsblaasjes voelt opkomen. Het gaat om een branderige jeuk die een irritant gevoel met zich mee kan brengen. Als je dit voelt opkomen, smeer dan voor alle zekerheid al wat zalf zoals bijvoorbeeld Zovirax. De koortslip kan dan vanaf het begin aangepakt worden.

Anticipeer bij risicofactoren

Soms kan je vooruitlopen op de zaak en voor alle zekerheid al zalf smeren als je denkt in een koortslipgevoelige situatie te zijn gekomen. Zo kan je bijvoorbeeld al zalf aanbrengen als je dagen in de volle zon doorbrengt, zoals bij een strandvakantie. Een ander delicaat moment is tijdens examenperiodes, wanneer stress de bovenhand krijgt en je minder goed slaapt.

Behandeling koortsblaasjes

Koortslipzalf

Tegen de koortslip kan je niet veel meer doen dan een antivirale zalf of koortslipcrème smeren. Er zijn verschillende middeltjes op de markt die de symptomen van koortslip proberen tegen te gaan. Het gaat om zalfjes die de genezing kunnen versnellen. Na het aanbrengen van de zalf op de koortsblaasjes zal er een korst gevormd worden op de plek van onheil. Daarna zal het genezingsproces zich verderzetten en meestal zal je na een week of tien dagen er niets meer van zien. De genezing hangt af van de grootte en de hevigheid van de koortsblaasjes. Enkele voorbeelden van effectieve zalfjes zijn:
  • Zovirax
  • Aciclovir
  • Lipactin

Pleister of "patch"

Koortsblaasjes hebben het vervelende nadeel dat ze zo zichtbaar zijn, en dat nadeel wordt nog versterkt als je er een opvallende witte antivirale zalf op aanbrengt. Het is dan ook niet leuk om met zo een opvallende witte plek op je lippen rond te lopen. Daarom kan je kiezen voor een doorzichtige pleister die je kan aanbrengen op je lippen. Deze "patch" heeft hetzelfde genezende effect als een antivirale zalfje of crème. Met deze pleisters merkt niemand dat je last hebt van koortsblaasjes en wordt tegelijk het genezingsproces versneld. Tenslotte kan je de koortslip ook behandelen met een speciale antikoortslip stick. Enkele voorbeelden van deze producten zijn:
  • Compeed pleister
  • Arkopharma Koortslipstick

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Koortslip - koortsblaasjes behandelenKoortslip - koortsblaasjes behandelenKoortsblaasjes of ook wel een koortslip genoemd, worden veroorzaakt door het Herpes Simplex virus. Koortsblaasjes versch…
Koortsblaasjes of koortslip voorkomen en genezenKoortsblaasjes of koortslip voorkomen en genezenHoe kom je aan koortsblaasjes (ook koortslip genoemd)? Kun je ze voorkomen? En hoe gebeurt de behandeling? Met onze tips…
Een koortslip, zeer gevaarlijk voor baby's!Een koortslip, zeer gevaarlijk voor baby's!Een koortslip is pijnlijk en vervelend, maar is voor volwassenen niet gevaarlijk. Voor baby's en jonge kinderen is een h…
De koortslip en behandelingDe koortslip en behandelingEen koortslip, ook wel herpes labialis genoemd, is een vervelend ongemak dat regelmatig op kan treden. Meestal op de lip…
Koortslip, oorzaak, symptomen (kenmerken) behandelingEen koortslip ontstaat vaak met een tintelend gevoel op de lip(pen). Daarna ontstaan op de tintelende plekken blaasjes d…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Publiek Domein, Wikimedia Commons (PD)
  • http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuseaction=art&art_id=11706 (geraadpleegd op 03/04/2017).

Reageer op het artikel "Koortsblaasjes of koortslip: oorzaken, behandeling en tips"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 03-04-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Mondproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!