InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Rugklachten voorkomen en verhelpen

Rugklachten voorkomen en verhelpen

Rugklachten komen erg veel voor. Bijna iedereen krijgt er vroeg of laat eens mee af te rekenen. Soms zijn de klachten terugkerend of chronisch.

Een woordje uitleg over anatomie

Rugklachten kunnen veroorzaakt worden door ieder ‘onderdeel’ van je rug.

De wervelkolom

Je wervelkolom bestaat uit 24 wervels. Onderaan worden ze ondersteund door het heiligbeen, bovenaan dragen zij je hoofd. Ter hoogte van je nek en lenden is een uitholling. Het middelste deel is eerder bol. Dankzij deze krommingen geniet je van een soort schokdemping.

Tussenwervelschijf

Tussen je wervels zit een discus die als schokdemper fungeert. De discus is een geleiachtige massa met aan de buitenkant kraakbeen ringen. De discus voorkomt dat wervels over elkaar schuren.

Spieren en ligamenten

Wervels zijn onderling verbonden, via een soort ‘touwtjes’ (ligamenten) en door spieren die voor onze houding zorgen. Daarbovenop liggen onze bewegingsspieren.

Een gezonde rug

Onze verre voorouders waren viervoeters. Daardoor werd hun rug veel minder belast dan tegenwoordig. Om rugproblemen te voorkomen, moet je proberen om de belasting op de rug zo klein mogelijk te maken.

Houding

Zitten is belastend voor je rug. Een correcte zithouding is bijgevolg erg belangrijk. Probeer erop te letten dat je rechtop zit met je bekken licht naar voren gekanteld. Je benen houdt je lichtjes gespreid en je schouders naar achteren getrokken. Een zitbal kan je helpen om een correcte houding aan te nemen. Staand belast je je wervelkolom minder dan zittend. Probeer altijd een rechte rug aan te houden waarbij je een been wat naar voren zet en de voet lichtjes draait naar buiten. Door te liggen, kan je rug ontspannen. Spieren en gewrichten worden minder belast of samengedrukt. Vandaar dat mensen met ernstige rugklachten soms op doktersadvies het bed moeten houden.

Tips

  • Werk aan je conditie. Stevige spieren helpen om rugklachten te voorkomen.
  • Ga zwemmen. Die sport verbetert je conditie en is rugvriendelijk.
  • Stap elke dag een kwartiertje. Ga wel niet slenteren, daardoor kan je rugpijnen uitlokken.
  • Ga over van zit naar stand met uitgeholde rug.
  • Versterk je beenspieren.
  • Neem een stofzuiger altijd bovenaan vast.
  • Gebruik kussentjes als je op een knie zit, bijvoorbeeld om in de tuin te werken.
  • Buig je knieën om een zware last op te tillen.
  • Omhoog kijken is slecht voor je nek en rug, gebruik indien nodig een trapje.
  • Voor bureauwerk gebruik je best een stoel met goede rugsteun; hou je computerscherm op ooghoogte.

Wat bij plotse rugklachten?

  • Vermijd zitten of staan, ga zoveel mogelijk liggen.
  • Raadpleeg je arts als de klachten aanhouden.
  • Ga stilaan weer meer bewegen: stap, fiets of zwem met mate.
© 2011 - 2019 Skoebidoe, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Rugpijn voorkomen en verzachtenRugpijn voorkomen en verzachtenRugpijn is een vervelende aandoening waar ongeveer 80% van alle Nederlanders regelmatig last van heeft. Gelukkig zijn er…
Lage rugpijn (pijn aan onderrug): oorzaak en behandelingLage rugpijn (pijn aan onderrug): oorzaak en behandelingLage rugpijn (ook wel pijn aan onderrug genoemd) is een veelvoorkomende aandoening. Lage rugklachten zorgen voor veel be…
Bewegen en ontspannen bij lage rugpijnBewegen en ontspannen bij lage rugpijnOoit werd gedacht dat veel rusten de beste manier was om van lage rugpijn af te komen. Onderzoek heeft echter uitgewezen…
Rugpijn door stress: wat kun je eraan doen?Rugpijn door stress: wat kun je eraan doen?Een op de drie mensen heeft elk jaar wel eens last van een vervelende rugpijn. De rug is het lichaamsdeel dat ons de mee…
Rugpijn voorkomen: 7 tips om je rugspieren te ontlastenRugpijn voorkomen: 7 tips om je rugspieren te ontlastenNiets zo vervelend als rugpijn die je niet zag aankomen. Rugpijn kan enorme pijn veroorzaken waardoor je gehinderd wordt…

Reageer op het artikel "Rugklachten voorkomen en verhelpen"

Infoteur: Skoebidoe
Gepubliceerd: 03-05-2011
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!