InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Aambeien of hemorroïden: ontstaan, symptomen, behandeling

Aambeien of hemorroïden: ontstaan, symptomen, behandeling

Aambeien of hemorroïden: ontstaan, symptomen, behandeling Op aambeien rust een taboe, veel mensen vinden het niet fijn om over dit onderwerp te praten. Dit terwijl het misschien wel prettig is om er met anderen over te praten, ongeveer de helft van de Nederlanders heeft namelijk wel eens last van aambeien en de ongemakken die erbij horen. Wat aambeien zijn, hoe ze ontstaan en hoe ze behandeld kunnen worden kun je lezen in dit artikel.

Inhoud artikel

Wat zijn aambeien

Aan het einde van de endeldarm en het begin van de sluitspier zitten zwellichamen. Dit zijn weefsels met bloedvaten, die bedekt worden door een laagje slijmvlies. De zwellichamen hebben een functie bij het afsluiten van de anus. Als ze onder druk komen te staan dan kunnen ze gaan opzetten en soms puilen ze zelfs naar buiten uit. Je spreekt dan van aambeien. Een andere naam voor aambeien is hemorroïden. Aambeien worden wel eens vergeleken met spataderen, dit zijn ook uitgezette aderen.

Soorten aambeien

  • Inwendige aambeien: bevinden zich in de endeldarm voor de anus.
  • Uitwendige aambeien: bevinden zich aan de buitenkant van de anus.

Waardoor kunnen aambeien ontstaan

  • Als je ontlasting te lang ophoudt;
  • Hard en vaak persen;
  • Door verstopping, ook wel obstipatie genoemd;
  • Een gezwel in de buik of een leverziekte, maar dit gebeurt niet vaak;
  • Een vrouw die zwanger heeft sneller last van aambeien.

De klachten/symptomen bij aambeien

  • Jeuk of een wat schrijnend gevoel;
  • Het gevoel hebben dat er een bobbel (zwelling) zit;
  • Branderig gevoel;
  • Een hele vervelende pijn;
  • Aambeien kunnen gaan bloeden;
  • Aambeien kunnen ontsteken.

Voorkomen van aambeien

  • Voldoende bewegen;
  • Een regelmatige stoelgang;
  • Probeer zo min mogelijk te persen;
  • Bij aandrang direct naar het toilet gaan.

Wat als de aambeien blijven hinderen

Heb je al aambeien dan moet je natuurlijk ook letten op voldoende lichaamsbeweging, regelmatige stoelgang, zo min mogelijk persen. Verder kan een zalf of crème de klachten verlichten. Maar als de klachten blijven dan moet je opnieuw naar de arts gaan.

Mogelijke behandelingen

  • Rubber Band Ligatie (RBL): het slijmvlies en de bloedvaatjes worden afgebonden met een rubberbandje. Het slijmvlies wordt afgekneld en sterft na een paar dagen af en komt eruit tijdens de stoelgang met het rubberbandje. Bij veel patiënten zijn drie tot zes behandelingen nodig.
  • Als bovenstaande niet werkt dan is er een nieuwe techniek op komst: met behulp van een soort nietapparaat wordt er een ring van ongeveer een centimeter weggestoken, hierdoor slinkt de aambei.
  • Als aambeien zich de hele tijd buiten de anus bevinden kan een operatie worden overwogen.

Aambeien in de zwangerschap

Tijdens de zwangerschap worden de afvoerende aders iets bekneld door de grote baarmoeder en de aderwand is ook tijdelijk wat weker. Hierdoor kunnen aambeien ontstaan, ze verdwijnen vaak weer na de bevalling.

Anale klachten, ga altijd naar de huisarts!

Heb je jeuk of pijn aan de anus of tref je bloed aan bij de ontlasting, bezoek de huisarts! De huisarts kan dan beoordelen waar de klachten door veroorzaakt worden. Aambeien kunnen de oorzaak zijn, maar de klachten kunnen ook wijzen op een scheurtje in de anus, een ontsteking aan de endeldarm, een poliep of darmkanker.

Tot slot

Ook na een behandeling kunnen aambeien soms terugkomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aambeien, een vervelende kwaal!Iedereen heeft aambeien! Wist u dat? Opgezette aambeien zijn een vervelende kwaal en al helemaal op een vervelende plek.…
Aambeien genezenAambeien genezenAambeien worden onderscheidt tussen inwendige en uitwendige aambeien. Ze ontstaan door het uitzetten van de adertjes in…
Aambeien: symptomen en behandelingOpgezetten aderen in de endeldarm en rond de anus.....Aambeien. Oorzaken, Symptomen en behandeling. Grote of uitstulpend…
Hoe behandel je aambeien?Hoe behandel je aambeien?Hoe ontstaan aambeien? Ze kunnen voor een vreselijke irritante jeuk zorgen, maar ook erg pijnlijk worden als je ze niet…
Bronnen en referenties
  • Zorg van nu: kwartaalblad voor inwoners van Noord-Holland Noord (zomer 2011)
  • De Medische Encyclopedie

Reageer op het artikel "Aambeien of hemorroïden: ontstaan, symptomen, behandeling"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 27-04-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Darmaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!