InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Liesbreuk: behandeling en gebruik liesbreukband

Liesbreuk: behandeling en gebruik liesbreukband

Liesbreuk: behandeling en gebruik liesbreukband Een liesbreuk behandeling is tegenwoordig mogelijk binnen een dag. Door middel van een kijkoperatie kan de aandoening snel verholpen worden in een gespecialiseerde kliniek waarna je snel weer op de been kunt zijn. Er moet dan wel aan een aantal voorwaarden worden voldaan. Kies je niet voor een operatie of kom je hier niet voor in aanmerking, dan kun je de klachten die gepaard gaan met een liesbreuk snel verlichten door het gebruik van een liesbreukband,

Liesbreuk en behandeling

Wat is een liesbreuk?

Een liesbreuk (Latijn: hernia inguinalis) is een uitstulping van het buikvlies in de liesstreek, met als gevolg dat organen die in de buikholte zitten beginnen uit te puilen. Het komt hoofdzakelijk voor bij mannen. De patiënt krijgt hierbij last van een bobbel in de lies. Aanvankelijk is te merken dat bij het persen (zoals bij de ontlasting, het bespelen van een blaasinstrument of zwaar tillen) de bobbel naar buiten gaat puilen en weer verdwijnt na het stoppen met de persende beweging. In een later stadium kan het zijn dat de bobbel niet vanzelf 'terugfloept' en zal deze eigenhandig moeten worden teruggeduwd. Een liesbreuk herstelt nooit vanzelf en zal altijd operatief moeten worden gecorrigeerd.

Een liesbreuk komt vaak op als een zeurderig gevoel in en rondom de lies. Sommige patiënten zijn in de beginfase echter ook klachtenvrij. Wanneer de inhoud van de breukzak bij de breukpoort bekneld raakt en de bloedvaten zodoende worden afgekneld resulteert dit in hevige pijn. Een operatie is dan van levensbelang omdat de darmwand kan afsterven en necrose of gangreen kan optreden.

Verschillende soorten liesbreuken

Er bestaan verschillende soorten liesbreuken:
  • Aangeboren liesbreuk - een onvolmaaktheid die direct na de geboorte waarneembaar is;
  • Directe liesbreuk - deze bevindt zich bij de achterwand van het lieskanaal (achter de epigastrica inferior);
  • Indirecte liesbreuk - deze bevindt zich in het lieskanaal bij de annulus inguinalis richting het scrotum (voor de epigastrica inferior);
  • Hernia femoralis - Daar waar de grote bloedvaten richting het been gaan.

Door de verschillende anatomie komt een liesbreuk bij vrouwen veel minder vaak voor dan bij mannen. Vrouwen met een liesbreuk hebben vaak een dijbeenbreuk. De kans dat deze voor een tweede maal terugkomt is bij vrouwen wel weer groter dan bij mannen.

Hoe wordt een liesbreuk behandeld?

De traditionele methode voor het verhelpen van een liesbreuk omvat het herstellen van het buikvlies met eigen weefsel van de buikwand dan wel een stukje medische kunststof (Lichtenstein methode). Het is echter in tegenwoordig ook mogelijk om een liesbreuk te behandelen door middel van een kijkoperatie. Het herstellen van een hernia inguinalis is alleen nodig in het geval van een een beklemde breuk. Alleen een pijnloze zwelling op momenten waarop extra druk wordt gegeven terwijl dit niet bij de dagelijkse routine van de patient hoort, is geen reden je direct te laten opereren. Aangezien de aandoening vaak progressief is, dat wil zeggen in de loop van de tijd in ernst zal toenemen, is een operatie vaak op den duur wel noodzakelijk.

Liesbreuk behandeling kan nu in slechts één dag

Steeds vaker wordt door behandelcentra geadverteerd met de behandeling van een liesbreuk binnen een dag. Dit kan bijvoorbeeld in het Liesbreukcentrum Nederland in het Diakonessenhuis in Utrecht. De specialisatie van deze kliniek is de kijkoperatie waarna de patiënt na een dag al weer op de been is.

Bij dit type kijkoperatie (die alleen wordt uitgevoerd bij volwassenen) worden drie sneetjes van circa 1 centimeter in de huid gemaakt. Daar die gaatjes kunnen vervolgens de operatie-instrumenten worden ingebracht zodat de chirurg alles op een monitor kan volgen. Het verschil ten opzichte van de klassieke methode zit hem vooral in de hersteltijd na de operatie. De patiënt is meestal binnen één tot anderhalve week volledig hersteld. Alles dat overblijft zijn de drie minuscule littekens. Heb je een zeer grote liesbreuk of heb je in het verleden een buikoperatie ondergaan dan is deze methode wellicht niet geschikt.

Bij de behandeling in een dag wordt de intake gecombineerd met de ingreep. Om in aanmerking te komen voor deze behandeling moet aan de volgende voorwaarden worden voldaan:

  • Je bent tussen de 18 en 65 jaar oud.
  • Door de eigen huisarts is een enkelzijdige liesbreuk geconstateerd.
  • Je bent in goede lichamelijke en geestelijke conditie (geen hart-, vaat- long-, huid- of psychische problemen).
  • Je hebt thuis iemand die de verzorging op zich kan nemen in de eerste week na de ingreep.
  • Je gebruikt geen bloedverdunners en hebt geen verhoogde kans op trombose.
  • Je hebt geen diabetes.

Wie aan deze voorwaarden voldoet komt waarschijnlijk in aanmerking voor de behandeling binnen een dag. Wil je er zeker van zijn neem dan contact op het Diakonessenhuis of een andere gespecialiseerde kliniek.

Tijdelijke oplossing: liesbreukband

Kom je niet in aanmerking voor een snelle liesbreukoperatie of kies je hier simpelweg niet voor, dan wordt vaak aangeraden een liesbreukband te dragen. Dit is een breukband met een (al dan niet afneembare) siliconen pelotte. De band kan vervolgens zo worden ingesteld dat hij goed op de breuk drukt zonder af te knellen voor een optimaal comfort. Aangeraden wordt om de band om te doen vanuit een liggende positie. Bekijk voor nadere instructies de gebruiksaanwijzing.

Het dragen van een liesbreukband kan de pijn aanzienlijk verlichten zonder je te beperken in de dagelijkse bezigheden. De banden zijn zowel verkrijgbaar ter verlichting van een enkele als een dubbele liesbreuk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Liesbreuk: Symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakLiesbreuk: Symptomen, diagnose, behandeling en oorzaakOp het moment dat het buikvlies uitstulpt is er sprake van een liesbreuk. Een fragiel gebied in de buikwand in het gebie…
Een liesbreuk: wat is een liesbreuk?Een liesbreuk komt voor bij één op de tien mannen. Bovendien is een liesbreuk vaak familiair, het is dus een kwestie van…
Pijn in de liesPijn in de liesPijn in de lies kan veroorzaakt worden door een liesblessure of een liesbreuk. Ook komt dit vaker voor tijdens de zwange…
Behandeling van een liesbreuk bij kinderenBehandeling van een liesbreuk bij kinderenBij volwassenen is een liesbreuk een zwakke plek in de buikwand die verstevigd kan worden door er een soort 'matje' in t…
Een hernia of breuk; wat is het?Een hernia of breuk; wat is het?Je hoort het tegenwoordig steeds vaker, iemand heeft een hernia. Een aandoening die niet alleen voorkomt bij ouderen, ma…
Bronnen en referenties
  • Liesbreukcentrum Nederland - https://www.diakonessenhuis.nl/Liesbreukcentrum

Reageer op het artikel "Liesbreuk: behandeling en gebruik liesbreukband"

Infoteur: Dessal
Laatste update: 22-05-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!