InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Compartimentsyndroom: oorzaak, symptomen en behandeling

Compartimentsyndroom: oorzaak, symptomen en behandeling

Het compartimentsyndroom is een aandoening waarbij een compartiment (van weefsel) zodanig opzwelt dat de bloedtoevoer word verhinderd. Wanneer de bloedtoever niet tijdig herstelt word kunnen de zenuwen en spieren permanent beschadigt raken. Dit syndroom komt vooral voor in de ledematen. Het compartimentsyndroom is syndroom die optreed wanneer er een verhoogde druk is in één van de compartimenten (= spiergroep) van een ledemaat. Het is helaas ook een cyclus die zichzelf versterkt. Door de verhoogde druk zullen de haarvaatjes geen zuurstof meer krijgen, zullen zij een op hun beurt een ontstekingsreactie geven. Deze ontsteking veroorzaakt extra oedeem (vocht) die dan weer meer druk creëert. Na een tijdje worden ook de grote bloedvaten aangetast en kan het vocht en bloed niet meer weg uit het compartiment, dat zorgt voor dan weer voor een grotere druk etc.

Oorzaken

Trauma's zijn de grootste oorzaken van een compartimentsyndroom. Men ziet dit syndroom het meest als gevolg van:
  • Ledematen in gips
  • Arm- en beenbreuken
  • Bloedingen
  • Brandwonden
  • Verbrijzelings-trauma
  • Na het herstellen van zuurstoftoevoer

Symptomen en diagnose

Symptomen van het compartimentsyndroom uiten zich vaak in vier specifieke aanwijzingen:
  • Bleekheid van het been of de arm
  • Verlamming (vaak in later stadium)
  • Ernstige pijn, meer dan word waargenomen bij een 'normale' breuk bijvoorbeeld.
  • Veranderd gevoel: Tintelend of slapend ledemaat

Men kan in het vermoedelijke aangedane ledemaat de druk meten om te zien of er sprake in van het syndroom. Een hoge of verhoogde druk kan hierop wijzen.

Behandeling

Allereerst moet een eventuele gips of brace verwijderd worden. Hospitalisaie is altijd nodig bij het (acuut) compartimentsyndroom.

De verdere standaard behandeling bij het compartimentsyndroom is het opensnijden van het compartiment die is aangetast. Op die manier geef je zenuwen en (slag)aders de plaats om weer opnieuw te kunnen werken. Het weefsel dat dan bloot ligt word zorgvuldig steriel afgesloten met verband en soms aangesloten een vacuümmachine. Deze operatie heet een facitomie. Men laat de zwelling vervolgens vanzelf afnemen in de volgende dagen na de operatie. Uiteindelijk is vaak nog een ingreep nodig om de huid weer te sluiten.

Complicaties

Wanneer de bloedtoevoer niet tijdig herstelt worden kunnen er allerhande ernstige complicaties optreden waarbij het weefsel permanent beschadigd word. Een amputatie kan nodig zijn op termijn. Van de operatie zijn de standaard complicaties te beschrijven plus een kans op bloeding bij het opensnijden van het compartiment.
Gerelateerde artikelen
Compartimentsyndroom: Schade aan spieren en zenuwenCompartimentsyndroom: Schade aan spieren en zenuwenHet compartimentsyndroom (ook geschreven als “compartiment syndroom”) is een ernstige vasculaire en neurologische aandoe…
Contractuur van Volkmann: Misvorming aan handContractuur van Volkmann: Misvorming aan handDe contractuur van Volkmann is een progressieve aandoening waarbij na verloop van tijd de hand, de vingers en de pols bl…
Pijn in vinger (vingerpijn): Oorzaken van pijnlijke vingersPijn in vinger (vingerpijn): Oorzaken van pijnlijke vingersIedereen heeft wel eens te maken gehad met wat pijn aan één of meer vingers. In de meeste gevallen is de vingerpijn niet…
Pijn in kuit: symptomen en oorzaken van een pijnlijke kuitPijn in kuit: symptomen en oorzaken van een pijnlijke kuitPijn in de kuit of kuitpijn duidt op pijnlijke kuitspieren. De kuit is het spiergebied dat zich bevindt aan de achter-bo…
Syndroom van HornerHet syndroom van Horner, ook wel het syndroom van Claude Bernard of oculopupillair syndroom genoemd, is een neurologisch…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • www.invaliditeit.be
  • www.huidziekten.nl

Reageer op het artikel "Compartimentsyndroom: oorzaak, symptomen en behandeling"

Infoteur: Chuck
Laatste update: 11-01-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!