InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Endocarditis; diagnose, klachten en behandeling

Endocarditis; diagnose, klachten en behandeling

Endocarditis; diagnose, klachten en behandeling Endocarditis is een risicovolle ontsteking van de binnenwand van het hart en de hartkleppen. Iedereen kan endocarditis krijgen, maar mensen die een nieuwe hartklep hebben gekregen of een bepaalde hartafwijking hebben, lopen extra risico op het krijgen ervan. Behandeling is zeker nodig, met 4 à 6 weken antibiotica per infuus in het ziekenhuis. Als de behandeling niet goed werkt kan een operatie noodzakelijk zijn.

Endocarditis

Endocarditis, wat moet u erover weten?

Endocarditis, een ontsteking binnenin het hart, veroorzaakt door bacteriën is een ernstige zaak. Het komt niet heel vaak voor en het is belangrijk om het zoveel mogelijk te voorkomen. Mensen die een verhoogde kans hebben op het krijgen van endocarditis, moeten bij bepaalde (medische) ingrepen endocarditisprofylaxe krijgen. Een uur voor de ingreep wordt een grote dosis antibiotica ingenomen, die extra bescherming moet geven tegen het oplopen van een infectie. Zo’n profylaxe is noodzakelijk bij een tandartsbehandeling, bij ontsteking van weefsel ergens in het lichaam, bij ingrepen aan de urinewegen, het spijsverteringskanaal en de geslachtsorganen en bij de bovenste luchtwegen. Om bacteriële endocarditis zoveel mogelijk te voorkomen is een goede gebitshygiëne erg belangrijk. Ga ieder half jaar naar de tandarts en zorg dat u uw gebit in topconditie houdt door goed te poetsen.

Endocarditis met een bacteriële oorzaak ontstaat door dat bacteriën in de bloedbaan terecht zijn gekomen en zich hebben vastgezet op de hartkleppen of aan de binnenwand van het hart. Hartkleppen kunnen ernstig beschadigd raken, met alle gevolgen van dien.

Wie hebben extra kans op het krijgen van endocarditis?

  • Mensen die een donorklep of kunstklep hebben gekregen.
  • Bij het hebben van bepaalde aangeboren afwijkingen .
  • Als u al eerder een endocarditis heeft gehad.

Klachten bij endocarditis

  • Koorts
  • Vermoeidheid
  • Snelle hartslag
  • Transpireren
  • Gewichtsverlies
  • Ruis bij het hart
  • Bloedarmoede
  • Bleekheid
  • Gewrichtspijn
  • Koude rillingen
  • Verwardheid

Er zijn twee vormen van bacteriële endocardits;

  • Een acute vorm van endocarditis, waarbij plotseling hoge koorts optreedt, gepaard gaande met een versnelde hartslag en vermoeidheid. Deze vorm kan in een paar dagen tijd levensbedreigend zijn, de bacteriën zijn erg agressief. Snel optreden is geboden.
  • Subacute endocarditis, waarbij gedurende maanden allerlei onduidelijke klachten bestaan.

Stellen van diagnose endocarditis

  • Echografie van het hart. Met ultrageluidsgolven worden eventuele ontstekingshaarden aan het zichtbaar gemaakt.
  • Slokdarmecho. Hierbij wordt het echoapparaatje via de slokdarm ingeslikt en wordt er van binnenuit een echo van het hart gemaakt. Dit onderzoek wordt vaak gedaan met een licht roesje. Een slokdarmecho kan noodzakelijk zijn als de ‘gewone’ echo niet goed genoeg aangeeft wat er aan de hand is.
  • Bloedonderzoek, wat duidelijk maakt of er sprake is van een ontsteking in het lichaam. Met bloedkweken kunnen de betreffende bacteriën worden vastgesteld.

Behandeling endocarditis

Behandeling zal plaatsvinden met antibiotica via een infuus. Op deze manier komen de medicijnen direct in de bloedbaan terecht. Deze behandeling zal in het ziekenhuis plaatsvinden en duurt tussen de 4 en 6 weken. Als er complicaties optreden of als de antibiotica niet helpen, zal een (spoed)operatie noodzakelijk zijn.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hartafwijkingen van het EndocardHet hart is een van de meest vitale organen vanons lichaam en hartafwijkingen vormen daarom ook een belangrijk onderdeel…
Endocarditis of hartvliesontstekingIn Nederland krijgen per jaar ongeveer 300 personen endocarditis. Wat is endocarditis eigenlijk? Hoe ontstaat deze aando…
Endocarditis, ontsteking van het hartEndocarditis, ontsteking van het hartHet hart is een pomp die ervoor moet zorgen dat de bloedstroom in het lichaam rond blijft gaan. Soms treedt er een ziekt…
Sodoku, rattenbeetziekteSodoku, rattenbeetziekteSodoku is een van de twee vormen van rattenbeetziekte. Het wordt veroorzaakt door een bacterie, de Spirilium minus. Deze…
Bacteriële endocarditis: griep door geïnfecteerde hartklepBacteriële endocarditis: griep door geïnfecteerde hartklepIedereen kan weleens grieperig zijn. De temperatuur is verhoogd en men is moe. Vaak denken we dat we middels uitzieken e…
Bronnen en referenties
  • Informatie van de Hartstichting

Reageer op het artikel "Endocarditis; diagnose, klachten en behandeling"

Infoteur: Wilmo
Laatste update: 02-10-2012
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hartaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!