InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Amoxicilline; werking, toepassing en bijwerkingen

Amoxicilline; werking, toepassing en bijwerkingen

Amoxicilline; werking, toepassing en bijwerkingen Amoxicilline is een breedspectrum antibioticum. Het wordt ingezet als middel tegen zowel gramnegatieve als grampositieve bacteriën. Amoxycilline is het meest gebruikte antibioticum in Nederland en wordt onder verschillende namen op de markt gebracht. De bekendste is waarschijnlijk Clamoxyl, maar andere merknamen zijn: Actimoxi, Amoxil, Amoxibiotic, Amoxicilina,en Pamoxicillin.

Werking Amoxicilline

Amoxicilline is een bacteriedodend middel uit de groep van penicillines. Het is het op twee na meest gebruikte medicijn van Nederland. Het wordt toegepast bij de behandeling van infecties veroorzaakt door grampositieve en negatieve bacteriën. Hierdoor is het een antibioticum dat kan worden ingezet tegen een zeer breed spectrum van verschillende bacteriën. De groep van penicilline afgeleide antibiotica noemt men ook wel de penicilline derivaten. Naast amoxicilline vallen ook onder deze groep carbapenem, monobactam, cefalosporine en carboxypenicilline. Alle penicilline werken bijna volgens hetzelfde mechanisme. De werkzame stof in amoxicilline, bèta-lactam, verhindert de celwandsynthese van de bacterie, door blokkade van het bacterie-enzym DD-transpeptidase. Hierdoor kan de bacterie zich niet meer vermenigvuldigen.

Dosering en wijze van toediening van amoxicilline

U kunt Amoxicilline capsules voor, tijdens of na de maaltijden innemen.
Voor volwassenen en kinderen vanaf 10 jaar:
  • Twee maal daags 500 tot 750 mg of drie maal daags 375-500mg per dag
Voor kinderen tussen 3 en 10 jaar:
  • Twee maal daags 375mg of drie maal daags 250mg per dag

Contraindicatie amoxicilline (wanneer mag u amoxicilline niet gebruiken?)

U mag amoxixilline niet gebruiken wanneer u:
  • Last heeft van leverstoornissen.
  • Geelzucht, wanneer dit eerder door dit middel is veroorzaakt.
  • Allergisch of overgevoelig bent voor dit medicijn, of voor andere antobiotica uit de penicilline groep of cefalosporines.
  • Zwanger bent en fenylketonen in de urine heeft (fenylketonurie), dit houdt verband met overgevoeligheid voor aspartaam en fenylalanine.
  • Jonger bent dan 12 jaar en fenylketonen in de urine heeft, om dezelfde redenen als hierboven bij zwangeren vermeldt.

Amoxicilline bij zwangerschap

Er zijn niet voldoende gegevens bekend om de mogelijke schade door dit middel tijdens de zwangerschap voldoende te kunnen beoordelen. Daarom wordt sterk afgeraden dit medicijn te gebruiken tijdens de zwangerschap, tenzij de arts dit nadrukkelijk voorschrijft.

Amoxicilline en borstvoeding

De werkzame stof van amoxicilline komt terecht in de moedermelk. Het gevolg hiervan kan zijn dat de zuigeling allergie opbouwt voor deze stof en last kan krijgen van diarree. Daarom adviseert de fabrikant voorzichtig te zijn met het gebruik tijdens het geven van borstvoeding.

Amoxicilline Bijwerkingen

Amoxicilline heeft verschillende bijwerkingen. De meeste bijwerkingen zijn tamelijk mild en nemen toe naarmate de dosering en duur van het gebruik toeneemt. De meeste bijwerkingen worden veroorzaakt door het feit dat amoxicilline niet alleen de ziekmakende bacteriën aanpakt, maar ook de bacteriën van de natuurlijke darmflora doodt. Verwachte bijwerkingen zijn onder andere:
  • Braken
  • Buikpijn
  • Diarree
  • Spijsverteringsstoornissen (= dyspepsie)
  • Jeuk aan de anus
  • Huidreacties, allergische
  • Maagdarm-stoornissen
  • Misselijkheid
  • Ontlasting, brijig
  • Huiduitslag als gevolg van allergie

Rijvaardigheid en het gebruik van zware machines

Dit middel kan bijwerkingen veroorzaken en deze kunnen ervoor zorgen dat u minder goed autorijden. Vermijdt het autorijden en het bedienen van gevaarlijke machines tenzij u zich goed voelt.

Wisselwerking met antibiotica en andere medicijnen

Amoxicilline kan een wisselwerking hebben met andere medicijnen. Met name het gelijktijdig gebruik van andere antibiotica kan nadelig zijn. Andere medicijnen welke een mogelijke wisselwerking hebben met het gebruik van amoxicilline zijn:
  • Aspirine ofwel lAcetylsalicylzuur
  • Indometacine (= Indocid)
  • Sulfinpyrazon
  • Allopurinol (= Apurin, Zyloric)
  • Probenecide
  • Aminoglycoside-antibiotica (bijvoorbeeld gentamycine)
  • Fenylbutazon (= Butazolidine)
  • Oxyfenbutazon
  • Anticonceptiepillen: er is een kans dat de pil niet maximaal betrouwbaar is.

Lees verder

© 2012 - 2019 Pernambuco, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Soorten antibiotica: penicillines (o.a. Broxil, Augmentin)Soorten antibiotica: penicillines (o.a. Broxil, Augmentin)Penicilline was het eerste antibioticum dat werd gebruikt bij de behandeling van bacteriële infecties. Sinds die tijd zi…
Penicilline: gebruik en bijwerkingenPenicilline: gebruik en bijwerkingenPenicilline is een antibioticum dat gebruikt wordt bij infecties veroorzaakt door bepaalde bacteriën. Tegenwoordig kan p…
Afvallen met X-Trine Ananas CapsulesAfvallen met X-Trine Ananas CapsulesWanneer je een dieet volgt is het vaak de kunst om minder voedsel in te nemen en meer te bewegen maar toch voldoende ene…
Bijwerkingen van de pil LovetteBijwerkingen van de pil LovetteÉén van de populairste anticonceptiepillen is de Lovette. De Lovette is een combinatiepil en een lichte pil. Ondanks het…
Bijwerkingen van de pil Microgynon 30Bijwerkingen van de pil Microgynon 30We weten allemaal dat de pil zwangerschap voorkomt, maar wat we niet allemaal weten is dat anticonceptie pillen ook veel…
Bronnen en referenties
  • http://www.exmedica.nl/geneesmiddel/amoxicilline

Reageer op het artikel "Amoxicilline; werking, toepassing en bijwerkingen"

Reacties

Marloes Dekens-Wekema, 19-03-2019 00:49 #7
Mag je met een amoxicilline-kuur werken?

Alice, 24-02-2019 12:42 #6
Goedemorgen.Mijn man is sedert 3 dagen aan de Amoxicilline 875/125. Vanwege een ontsteking in de long.Op het etiket van de apotheek staat dat hij ze 3Xdaags in moet nemen.7-15-23 uur.Maar dat zijn tijden die hij niet haalt.Is het ook mogelijk deze zelf aan te passen, b.v 9 -2-9 uur.? Ik weet dat ik dat ook bij de apotheek kan vragen, maar die zijn nu dicht. Ik wacht uw antwoord af. Groeten Alice

Douwe Dekker, 31-10-2017 13:08 #5
Ik ben sinds een week aan de amoxicilline in verband met een ontsteking aan mijn scheenbeen opgelopen door een verkeersongeval. Ik ben ook moe en niet vooruit te branden, lusteloos, afwezig en nergens zin in. Allerlei kleine vage klachten waar ik niet bekend mee ben? Gelukkig nog twee dagen en dan ben ik ervan af.

Gulsum, 17-07-2017 12:17 #4
Ik ben ook steeds moe sinds ik dit medicijn gebruik.

Gerrit, 14-05-2013 16:52 #3
U schrijf in u artikel De werkzame stof van amoxicilline komt terecht in de moedermelk. Het gevolg hiervan kan zijn dat de zuigeling allergie opbouwt voor deze stof. Daarom dient tijdens de borstvoeding dit middel niet gebruikt te worden.

dus ik bel de apotheek: die mijn vrouw net dit middel heeft voorgeschreven.
en die heeft een hele andere mening
ook apothekers.nl deel u mening niet er staat nml. :

bij amoxicilline gebruik :" kunt u veilig borstvoeding geven, als u dit middel in de normale dosering gebruikt. Het komt in kleine hoeveelheden in de moedermelk terecht. Dit middel wordt echter al jarenlang gebruikt door vrouwen die borstvoeding geven, zonder nadelige gevolgen voor het kind. In zeer zeldzame gevallen kan het kind diarree krijgen. Neem dan contact op met uw arts."
?
is dit nu de industrie? of heeft u misschien een foutje gemaakt
vriendelijke groet. Gerrit Riezebos Reactie infoteur, 15-05-2013
Beste Gerrit,

Ik heb verschillende bronnen naar aanleiding van uw opmerking nogmaals nagekeken. Het blijkt dat amoxicilline wel gebruikt mag worden tijdens de zwangerschap. Wel is het zo dat amoxicilline in de moedermelk terecht komt. Uit de resultaten van een studie herna bleek dat de concentraties kunnen oplopen van 0.10 tot 0.81 mcg/ml. Het gevolg hiervan is dat baby's uitslag, allergie en diarree kunnen krijgen. De fabrikant adviseert daarom zeer voorzichtig te zijn met dit middel tijdens het geven van borstvoeding. Wel is het zo dat de risico's zodanig beperkt zijn dat amoxicilline gebruikt mag worden.
Dat is inderdaad een foutje in het artikel en ik zal dit aanpassen.

Schaaks, 06-02-2013 08:49 #2
Kan zijn dat ik daar hoofdpijn van krijg? Reactie infoteur, 06-02-2013
Beste Schaaks,

Hoofdpijn is een bekende bijwerking, maar hij komt slechts zelden voor. Het is dus mogelijk dat dit middel uw hoofdpijn veroorzaakt.

Vos, 05-12-2012 11:01 #1
Ik ben steeds zo moe nu ik amoxicilline gebruik. Is dit ook een bijwerking van het medicijn? Reactie infoteur, 06-12-2012
Beste Vos,

Ver, oeidheid is geen bekende bijwerkingen van Amoxilline. Vermoeidheid kan vele andere oorzaken hebben. Mogelijk is de vermoeidheid gerelateerd aan de aandoening waarvoor u amoxilline gebruikt.

Infoteur: Pernambuco
Laatste update: 28-10-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!