InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Een vette huid, oorzaken en oplossingen

Een vette huid, oorzaken en oplossingen

Een vette huid, oorzaken en oplossingen Een vette huid is erg vervelend voor grote groepen mensen. Hoewel het eigenlijk geen kwaad kan willen mensen vaak toch meer informatie over een vette huid. Wat is een vette huid nou? Wie hebben er last van en hoe kan ik het herkennen? Een vette huid komt voornamelijk voor bij jonge mensen. Een vette huid is te herkennen door te kijken naar de T-zone. De oorzaken zijn bekend en deze zijn goed te behandelen waardoor de oplossing vaak dichterbij is en makkelijker dan je denkt.

Wat is een vette huid?

Een vette huid komt voornamelijk voor bij jonge mensen. Deze vette huid is goed te herkennen door te kijken naar de T-zone (kin, neus en voorhoofd). Als je een vette huid hebt glimt dit gebied vaak. Ook is een vette huid altijd dikker dan een niet-vette huid omdat er meer talg op het huidoppervlak zit met als gevolg dat de huid eerder verhoornd. Een andere goede manier om te weten of je een vette huid hebt is om in de loop de dag een tissue tegen je gezicht te houden. Als er een olieachtige soort vocht op de tissue zit heb je meestal een vette huid.

Talg

Talg is voor een belangrijk deel uit vet opgebouwd en heeft een onmisbare functie voor het lichaam. Talg is een soort beschermingsolie die de huid beschermt tegen negatieve invloeden van buitenaf. Op het moment dat je een vette huid hebt is het proces van talg aanmaken niet in evenwicht met het natuurlijke verlies. Talg kan dan in plaats van beschermen de pH-waarde van de huid doen veranderen. Als de vette huid niet genoeg verzorgd wordt kan dit leiden tot ontstekingen en deze zijn vaak de voorloper van acne. In deze staat is de huid niet beschermd tegen bacteriën en andere schadelijke micro-organismen.

Toch heeft een vette huid ook zeker voordelen boven de niet-vette huid want een vette huid verouderd veel minder snel en de huid blijft lang jong. Ook is een vette huid een erg sterke huid in verhouding met een droge huid. Het is aan te raden om te proberen de talgproductie weer in evenwicht te brengen want als dit lukt krijg je niet een droge huid maar een gezonde en goed beschermde huid. Probeer dus de balans te vinden om een optimale huid te creëren. Het is niet zo dat een vette huid over je hele lichaam naar voren komt, een vette huid kan ook plaatselijk zijn.

De oorzaken van een vette huid

  • Erfelijkheid
  • Dieet
  • Hormoonveranderingen, voornamelijk tijdens de pubertijd, maar dit kan ook op andere momenten onder andere omstandigheden
  • Zwangerschap
  • De pil
  • Bepaalde cosmetica
  • Vochtigheid en heet weer

Hoe verzorg je een vette huid het best?

Er belangrijk is om ervoor te zorgen dat je de huid weer in balans brengt. Bij een vette huid moet je ervoor zorgen dat je de huid goed schoon houdt want een goed hygiëne is een must in het hervinden van de balans. Make-upresten en andere vuiligheid (bijvoorbeeld sigarettenrook) moeten liefst voor het slapen gaan elke dag verwijderd worden.

Wat wel doen bij een vette huid

  • Gebruik producten die jouw huid weer in evenwicht kunnen brengen
  • De talgvorming verminderen zodat de talgklier gaat normaliseren
  • Het te veel aan talg verwijderen
  • De huid beschermen tegen schadelijke invloeden van buitenaf

Je moet niet denken dat deze producten en tips de huid binnen enkele weken in balans kunnen hebben. Een vette huid is een feit en als je dit niet direct begrijpt en hier naar handelt kun je hier nog erg lang last van hebben. Zorg ervoor dat je jouw balans terugvindt desnoods met behulp van een schoonheidsspecialist of een huisarts.

Wat niet doen bij een vette huid

  • Geen schuimende zeep of andere schuimende producten gebruiken omdat deze over het algemeen nogal agressief zijn.
  • Geen alkali houdende zeep gebruiken omdat deze de pH-waarde van je huid aantast en deze daardoor kan gaan irriteren.
  • Jemoet zo min mogelijk alcoholhoudende producten gebruiken, het beste is geen.

Het is belangrijk om een advies als het vet verwijderen in de wind te slaan omdat je lichaam dan juist nog meer talg gaat produceren waardoor het alleen maar erger wordt. Realiseer je gewoon dat een vette huid erg gevoelig is en dat je er goed mee om moet gaan.

Hoe ga je om met mee-eters en een vette huid?

Totdat de huid in balans is is het zaak dat je op een goede manier om gaat met pukkeltjes, puistjes en mee-eters omdat je hier anders wel eens littekens aan over kunt houden. Mee-eters (zwarte puntjes) ontstaan door een teveel aan talg dat zich ophoopt in de poriën die daardoor verstopt raken. Door het contact met melanine kleurt de porie zwart. Mee-eters kun je het makkelijkst verwijderen door een schoonheidsspecialist zij maakt dan de huid soepeler waardoor je ze erg gemakkelijk kan verwijderen. Als je de mee-eters zelf gaat uitdrukken creëer je juist talgvorming en kan er zelfs een ontsteking ontstaan of blijvende verkleuring van de huid.

Hoe ga je om met pukkeltjes, puistjes en een vette huid?

Witte pukkeltjes en puistjes ontstaan doordat bacteriën die zich voeden met talg en keratine binnendringen in de huid. De aanwezigheid van de bacteriën zorgt voor ontstekingen. Een goed hygiëne is ook hier weer van belang dus zorg ervoor dat je je lichaam goed schoon houdt en laat pukkeltjes alleen maar verwijderen door een schoonheidsspecialist zodat je geen littekens overhoudt of nieuwe ontstekingen begint.

Om sporadische pukkels te verwijderen bestaan speciale producten om de ontsteking te remmen. Gebruik dus geen tandpasta want dat beschadigt de huid. Als je last hebt van een glimmende huid probeer dan een anti-glimproduct.

Enkele tips

  • Zelfs een klein tekort aan B2 kan een vette huid veroorzaken. Gist, tarweolie, noten en bonen zorgen voor B2 en B5 dus let erop dat je deze binnenkrijgt.
  • Drink zoveel mogelijk water om afvalstoffen af te voeren.
  • Rook niet, dit vergroot de poriën en verslechterd de huid.
  • Ook is het belangrijk om gezond te eten, een eetpatroon met veel antioxidanten en omega-3-vetzuren is aan te raden.
  • Slaap en beweeg voldoende.

Het toekomstperspectief is bij een vette huid gunstig. De talgproductie zal met het verstrijken de tijd steeds minder worden en daarmee zal ook de vette huid steeds verder afnemen.

Lees verder

© 2012 - 2019 Weeswijzer, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Hoe verzorg je een vette huid?Hoe verzorg je een vette huid?Een vette huid komt vooral voor bij jonge mensen en is te herkennen aan de T-zone (voorhoofd, neus en kin), die dan vaak…
Hoe reinig ik mijn huidHoe reinig ik mijn huidEen mooie huid is een schone huid. en dat velletje wordt niet vanzelf schoon, zeker niet als je er make-up op smeert. da…
Vette huid, reinigen en verzorgenVette huid, reinigen en verzorgenEen vette huid komt vaak voor bij pubers en mensen tot een jaar of 40. Vanaf 50 jaar neemt de productie van talg af waar…
Vette huid: oorzaken, behandeling & tips bij vettige huidVette huid: oorzaken, behandeling & tips bij vettige huidEen vette huid kan erg onaangenaam zijn, vooral omdat dit huidprobleem het opvallendst is in het gezicht. Voorhoofd, neu…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PublicDomainPictures, Pixabay
  • http://beauty.rubriek.nl/modeschoonheid/vette_huid.php
  • http://www.trendystyle.net/beauty/lichaamsverzorging/acne.html
  • http://www.trendystyle.net/beauty/lichaamsverzorging/vettehuid.html
  • http://www.beautytouchstudio.be/vette_huid.htm

Reageer op het artikel "Een vette huid, oorzaken en oplossingen"

Infoteur: Weeswijzer
Laatste update: 09-07-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!