InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > De balzak spatader: vergrote ader op de teelbal

De balzak spatader: vergrote ader op de teelbal

De balzak spatader: vergrote ader op de teelbal Het hebben van een balzak spatader kan gevolgen hebben voor de vruchtbaarheid van de man. Dertig procent van de mannen met een verminderde vruchtbaarheid hebben last van een balzak spatader. Oftewel het kan ertoe leiden dat men niet zwanger kan worden. Hoe komt men aan een spatader op de teelbal en kan er iets aan worden gedaan?

Spatader balzak, teelbal

Mate van voorkomen spatader

De balzak spatader kan dat ook? We kennen het allemaal wel, spataderen op de benen. Een spatader is in principe een verwijding van de bloedader, zodat het lijkt dat de ader bovenop de huid ligt. De oorzaak komt voornamelijk doordat bloed in de aders kan terugstromen. Dit komt doordat de interne klepjes in de aderen niet adequaat werken. Omhoog gepompt bloed wordt normaal door bloedvaatklepjes tegengehouden, zodat het bloed niet meer kan terugvloeien. Als daarbij de druk in de buik relatief hoog is dan kan zelfs een tegengestelde bloedstroom worden veroorzaakt. Daarbij verwijden de bloedvaten met als gevolg dat de bloedvaatklepjes aanvullend gaan lekken en het door de zwaartekracht aangetrokken bloed niet meer kan tegenhouden. Spataderen in de benen komen voornamelijk voor bij mensen die continu staand werk moeten verrichten danwel geregeld teveel tillen. Ook zwangerschap kan daarbij een oorzaak zijn. Wat niet veel mensen weten is dat spataderen niet alleen in de benen voorkomen. Ook bij de linker balzak van de man kan namelijk een spatader voorkomen.

Waarom een balzak spatader?

De bloedader welke om de linker balzak loopt heeft zijn oorsprong in de linker nierader. Bij sommige personen – voornamelijk slanke lange mannen – kan een bloedrukverhoging optreden. Dit wordt veroorzaakt doordat bij de staande persoon de nierader ietsjes wordt dichtgedrukt tussen de buik- en darmslagader. De bloeddrukverhoging resulteert in een verwijding van de linker zaadbalader. Dit maakt dat bloed gaat terugstromen waardoor de spatader in de balzak zichtbaar wordt. Veelal is die spatader door de nabijheid van de ballen goed te voelen. Het is trouwens geen uitzonderlijkheid, ongeveer 1 op de 10 mannen heeft er last van. Bij dertig procent van de mannen met verminderde vruchtbaarheid wordt een spatader aangetroffen.

Gevolgen teelbal en zaadaanmaak

De productie van zaad werkt optimaal indien de temperatuur van de zaadbal circa twee graden onder de lichaamstemperatuur ligt. Dit is ook de reden dat de balzak buiten het lichaam is gelegen, zodat de zaadbal tot op de optimale temperatuur kan dalen. Wanneer er sprake is van een spatader in de balzak dan wordt de balzak weer verwarmt tot ongeveer de lichaamstemperatuur. Dit betekent dan ook dat de temperatuur niet meer optimaal is in de balzak. De zaadcellen rijpen daardoor bij een te hoge temperatuur waardoor de geschiktheid van het zaad afneemt. De vruchtbaarheid van de man neemt dan ook af waarmee een eventuele zwangerschap kan uitblijven. Een mindere zaadproductie kan eveneens betekenen dat de linker balzak qua formaat ook kleiner wordt. Heeft de man een over het algemeen een gezonde zaadproductie, dan heeft de spatader ook invloed echter kan men nog steeds op de normale manier zwanger worden.

Is er een behandelmethode?

De spatader in de balzak kan worden verholpen door een tweede verstopping in de veroorzakende ader te maken. Daartoe wordt via de liesader een katheter ingebracht waarmee een weefsellijm in de ader kan worden aangebracht. Daarmee loopt de hoeveelheid terugstromend bloed aanzienlijk terug juist wegens die blokkade. De hoeveelheid bloed in de spatader reduceert en dus neemt bloedader de oorspronkelijke vorm weer aan. De temperatuur in de zaadbal herstelt, waardoor:
  • de zaadkwaliteit sterk toeneemt;
  • het aantal zaadcellen toeneemt;
  • en de beweeglijkheid van de zaadcellen wordt versterkt.

Omdat de behandeling via de liesader wordt gedaan kan de procedure in dagbehandeling worden uitgevoerd. De patiënt houdt aan de ingreep dan ook geen complicaties over en kan dezelfde dag weer naar huis.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Niet ingedaalde teelbal (zaadbal): oorzaak, behandelingNiet ingedaalde teelbal (zaadbal): oorzaak, behandelingEen niet ingedaalde teelbal is een teelbal die is achtergebleven in het lieskanaal of in de buikholte. In de normale ont…
Kwaliteit van het sperma verbeterenKwaliteit van het sperma verbeterenWillen jullie samen proberen om een kindje te krijgen? Maar komt de zwangerschap niet zo snel tot stand als jullie gehoo…
Niet-ingedaalde zaadbal(len): soorten, diagnose, behandelingNiet-ingedaalde zaadbal(len): soorten, diagnose, behandelingJongetjes die op tijd worden geboren horen twee zaadballen in de balzak te hebben. De testikels worden gevormd in de bui…
Niet ingedaalde teelballen: operatie en vruchtbaarheidNiet ingedaalde teelballen: operatie en vruchtbaarheidNiet ingedaalde teelballen duidt erop dat tijdens de ontwikkeling van het kind in de baarmoeder, de teelballen (soms één…
Cryptorchisme: niet indalen teelballen en onvruchtbaarheidCryptorchisme: niet indalen teelballen en onvruchtbaarheidNadat het kind ter wereld is gekomen, zitten de teelballen soms nog niet in de balzak. Het duurt namelijk nog een paar m…
Bronnen en referenties
  • http://www.dokter.nl/index.php/Penis-testikels/135612-spataders-op-de-teeltbal.html

Reageer op het artikel "De balzak spatader: vergrote ader op de teelbal"

Reacties

Denny, 01-03-2017 21:54 #7
Ik had jaren last van aambeien en spatader aan rechter zaadbal. Nu heb ik onderbroeken van bijna 100% katoen en heb helemaal geen last meer! Al mijn vrienden en kennissen die er ook last van hadden hebben er nu ook geen last meer van. Reactie infoteur, 02-03-2017
Dit lijkt me een zeer goede aanvullende tip. Oftewel het kan mogelijk ook komen door een allergische reactie op het type ondergoed (dit is speculatief). Mijn dank!

Gregory, 13-04-2016 20:00 #6
Beste…
Ik ben Gregory en ben 16 jaar en heb juist te horen gekregen dat ik een spat ader heb in mijn linkerteelbal 3de graad wat houden die graden juist in? Maar hoe kan het zijn dat het zo ineens er is de dokters zeggen dat ik naar een uroloog moet gaan en dat laten weghalen maar wat houdt dat juist in? Dank bij voorbaat.

L. A., 23-10-2015 22:54 #5
Hallo,

Ik heb als 23 jarige man hier last van, het geeft een oncomfortabel tot lichtpijnlijk gevoel wanneer ik zit op een stoel, of wanneer ik fiets. Bovendien ziet het er heel raar uit. Gelukkig valt het op mijn werk(zo een beetje alle horeca werkzaamheden) wel mee. Maar heb dus van mijn arts te horen gekregen dat er geen reden is om het weg te halen ondanks dat ik deze klachten ook heb aangegeven. Nu lees ik dat zo een behandeling helemaal niet duur/ingewikkeld hoeft te zijn. Wat kan ik doen? Ik wil hier namelijk best graag vanaf. Vooral sinds ik toevallig een week voor ik deze klachten kreeg een 180 graden draai heb gemaakt in mijn leven op gebied van gezondheid in alle aspecten hiervan.
Bij voorbaat dank.

M.V.G.

Alex Reactie infoteur, 24-10-2015
Beste Alex,
Het gaat in deze erom wat je zelf wilt. De arts zegt mogelijk van dat er geen reden toe is, maar jij hebt er last van. Het laten weghalen of de aangegeven procedure toepassen kan altijd, mits je het wilt. Het is alleen de vraag wat dan wordt vergoed. Het advies van de arts zal ook hier mogelijk mee te maken hebben. Iedere ingreep kost geld namelijk. Laat je dus vooraf ook goed informeren omtrent de kosten en of het wordt vergoed.

Hans, 11-07-2014 23:41 #4
Hallo,

Ik heb als jongeman van 18 jaar hier ook last van bij mijn linker teelbal sinds kort pas. Is het erg om af te wachten aangezien ik op vakantie ben in het buitenland totdat ikde ingreep in NL laat plaatsvinden.

Mvg

Hans

Mirella, 18-06-2013 22:18 #3
Mijn partner heeft ook last van een spatader in de balzak. Ben alleen benieuwd of dit ook veder beïnvloedbaar is op je seksuele relatie. Kan een man daardoor minder lang presteren of is dit niet van toepassing? Reactie infoteur, 19-06-2013
Beste Mirella,

De balzak spatader heeft voornamelijk invloed op de gesteldheid van het semen. Bij een verhoogde temperatuur neemt de activiteit (vitaliteit) aanzienlijk af waardoor de kans op bevruchting sterk daalt. Bijgevolg kan zijn dat de linker teelbal mogelijk kleiner is, waardoor het testosterongehalte iets kan dalen. Het is de vraag of dat merkbaar is. Neemt de erectiele functie echter af dan kun je er wel iets aan doen. Het testosteronniveau bij de man daalt standaard vanaf 30 jaar, waardoor de man iets meer vet en vocht gaat vasthouden. Een methode om het testosterongehalte echter hoger te laten houden is middels de inname van zinksupplementen. Het is de tegenhanger van aromatase (veroorzaker van meer oestrogeen in het lichaam van de man in plaats van testosteron). Neem zink in waardoor testosteron op een goed niveau blijft waardoor spiermassa en ook uithoudingsvermogen toenemen.

Geinformeerd (infoteur), 04-06-2012 15:29 #2
Dank je wel Brown. We blijven informeren.

Brown Brigitte, 04-06-2012 15:11 #1
Ik vind jullie info geweldig, leerrijk en stimulerend ga zo door prima.

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 17-10-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Vruchtbaarheid
Reacties: 7
Medische informatie…
Schrijf mee!