InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Blaasontsteking: oorzaken, risicofactoren en behandeling

Blaasontsteking: oorzaken, risicofactoren en behandeling

Blaasontsteking: oorzaken, risicofactoren en behandeling Samen met de nieren en de plasbuis behoort de blaas tot de urinewegen van het lichaam. Een probleem aan een van deze urinewegen kan leiden tot symptomen aan andere urinewegen. Blaasontsteking uit zich in het erg vaak moeten gaan plassen en in een brandende, stekende pijn. Een ontsteking van de blaas kan behandeld worden door het drinken van veel water en het volgen van een antibioticakuur. Ook het drinken van cranberrysap of veenbessap is nuttig ter bevordering van de werking van de blaas, net als het innemen van supplementen. Vrouwen hebben veel vaker last van blaasontsteking dan mannen. Waarom is dat zo, en welke tips zijn nuttig om een ontsteking aan de blaas te voorkomen?

Symptomen blaasontsteking

Blaasontsteking of cystitis is een bacteriële infectie van de urineblaas. Deze aandoening kan erg vervelend zijn: je moet vaak gaan plassen en bovendien kan het erg pijnlijk zijn. De pijn uit zich doorgaans in een brandend, stekend gevoel bij het plassen. Bovendien kan de urine troebel zijn en erg sterk ruiken. Bij sommige mensen verloopt het urineren ook erg moeilijk. In de meeste gevallen wordt deze aandoening opgelost met antibiotica of met het drinken van veel water.

Blaasontsteking bij vrouwen en mannen

De ontsteking van de blaas komt minder voor bij mannen dan bij vrouwen. Dit komt omdat de urinewegen bij de vrouw verschillen van die bij de man. Bij de vrouw zijn de urinewegen korter waardoor bacteriën sneller bij de blaas kunnen. Bovendien ligt de vagina dichtbij de anus wat de toegang van bacteriën tot de urinebuis vergemakkelijkt. Bij de man is er een grotere afstand tussen anus en penis en is bovendien de opening van de urinebuis erg klein. Wel kunnen bijvoorbeeld prostaatproblemen samengaan met een blaasontsteking.

Blaasontsteking: oorzaken en risicofactoren

Er zijn verschillende oorzaken aan te duiden van blaasontsteking. Soms gaat het om anatomische afwijkingen, terwijl ook het plasgedrag een rol kan spelen. Wat zijn de belangrijkste oorzaken en risicofactoren in geval van een blaasontsteking:
  • urineverlies
  • overactieve blaas
  • blaasverzakking
  • blaasdivertikel
  • diabetes
  • mensen met fysieke aanleg voor blaasontsteking
  • mensen met verminderde weerstand (zieken, bejaarden)
  • verkeerd plasgedrag: een verkeerd gebruik van de spieren rond de urinewegen
  • urinaire reflux: door een afwijking gaat de urine naar boven, in de richting van de nieren

Blaasontsteking voorkomen: tips

Blaasontsteking is een irritante, maar relatief onschuldige aandoening die voorkomen kan worden door rekening te houden met enkele tips.

Water drinken

Zoals bekend is water drinken een goede manier om het lichaam te zuiveren, en dan in het bijzonder de nieren en de blaas. Drink bij voorkeur minstens twee liter water per dag om optimaal van deze zuiverende functie van water gebruik te maken. Drink hierbij liever regelmatig kleine hoeveelheden dan minder vaak grote hoeveelheden. Ligt het drinken van water moeilijk of krijg je er een zwaar gevoel in de maag van, neem dan ijsblokjes in de mond en zuig erop. Op die manier neemt je lichaam ook voldoende vocht op.

Plassen

Plassen is een manier om afvalstoffen uit het lichaam te verwijderen en het drinken van water helpt hierbij. Vaak moeten gaan plassen is in dit geval dus een signaal dat het gedronken water je urinewegen goed heeft kunnen zuiveren. Vermijd echter een overvolle blaas vermits op die manier wondjes in de blaaswand kunnen ontstaan die mogelijk gaan ontsteken. Ga dus liever vaak plassen dan met een volle blaas te blijven zitten.

Hygiëne

Intieme hygiëne kan ook een belangrijke rol spelen bij het voorkomen van een ontsteking aan de blaas. Plassen na de seksuele activiteit is aangeraden om zoveel mogelijk potentieel schadelijke stoffen en bacteriën te verwijderen.

Behandeling blaasontsteking

Antibiotica

Blaasontsteking zal behandeld worden aan de hand van de oorzaken ervan. Bij een ontsteking van de urinewegen zal de arts mogelijk geneesmiddelen met antibiotica voorschrijven om de oorzaak van het probleem aan te pakken. Antiobitica zijn erop gericht om schadelijke bacteriën in de blaas uit te schakelen en weg te werken. Afhankelijk van de ernst van de klachten en de resistentie van de bacterie zal de arts kiezen voor een specifiek type antibotica.
Enkele voorbeelden van antibiotica die bij een blaasontsteking gebruikt worden zijn:
  • Amoxicilline
  • Augmentin
  • Trimethoprim

Cranberry

Een andere mogelijkheid van behandeling is het drinken van cranberrysap (veenbes), dat de urine zuur maakt. Dit laatste is positief om afvalstoffen verder uit de blaas te werken, waardoor de blaasontsteking mogelijk vanzelf zal verdwijnen. Hou je niet van de smaak van cranberrysap dan zijn supplementen met cranberry een optie.
Enkele voorbeelden van dergelijke supplementen zijn:
  • Cranberry Forte Vemedia
  • Metagenics Cranberry

Supplementen blaas

Aanvullend kan je eventueel supplementen nemen om de werking van de blaas te ondersteunen. Heb je aanleg voor problemen aan de blaas dan kan het nuttig zijn om een kuur te volgen met supplementen ter reiniging van de urinewegen, met name de nieren en de blaas. Enkele voorbeelden van dergelijke supplementen voor de blaas:
  • Orthica Blaas Support
  • Lucovitaal Blaasontsteking

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Middeltjes tegen blaasontstekingBlaasontsteking is een vervelende en pijnlijke aandoening die bij mannen, maar vooral bij vrouwen voorkomt. Blaasontstek…
Blaasontsteking genezen met citroensapBlaasontsteking genezen met citroensapBlaasontsteking is een vervelende aandoening aan de urinewegen dat veroorzaakt wordt door een bacterie. De dokter schrij…
Blaasontsteking onder controle met cranberry en vlierbesBlaasontsteking onder controle met cranberry en vlierbesUrineweginfecties zoals blaasontsteking komen vooral bij vrouwen veel voor. Blaasontsteking wordt voornamelijk veroorzaa…
Symptomen van blaasontsteking behandelenSymptomen van blaasontsteking behandelenEen blaasontsteking veroorzaakt een branderige pijn in de onderbuik en/of de schaamstreek. Het maakt ook eveneens het pl…
Blaasontsteking natuurlijk behandelen en voorkomenBlaasontsteking natuurlijk behandelen en voorkomenEen blaasontsteking is meestal te wijten aan een bacteriële infectie. Veel mensen en dan vooral vrouwen hebben hier gere…
Bronnen en referenties
  • -https://omaweetraad.nl/gezondheid/blaasontsteking
  • -http://nl.medipedia.be/blaasontsteking/behandeling/artikels_behandeling-gewone-blaasontsteking
  • -http://www.goedgevoel.be/gg/nl/78/Blaasontsteking/article/detail/891452/2009/06/15/Blaasontsteking-een-typische-vrouwenkwaal.dhtml (bronnen geraadpleegd op 26/05/2015).
  • http://www.dokteronline.com/blaasontsteking/welke-antibiotica-bij-blaasontsteking/ (geraadpleegd op 28/04/2017).

Reageer op het artikel "Blaasontsteking: oorzaken, risicofactoren en behandeling"

Infoteur: Verdanov
Laatste update: 13-04-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Plasproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!