InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Natuurgeneeskunde: Griep (influenza), Mazelen

Natuurgeneeskunde: Griep (influenza), Mazelen

De karakteristiekste kenmerken van alle soorten griep zijn: hoofdpijn, je akelig voelen, onrustig slapen; soms is men verward. Mazelenuitslag begint bij het hoofd, vooral in het gezicht. Binnen twee tot drie dagen breidt het zich over het hele lichaam uit.

Griep (influenza)

Symptomen:

Het begint plotseling met koude rillingen en koorts. Men voelt zich afgemat, heeft geen eetlust, heeft pijn in het hoofd, rug en in de ledematen, men slaapt onrustig en voelt zich naar. Soms heeft men ook last van overgeven, diarree, neusbloedingen en rode ogen. De karakteristiekste kenmerken van alle soorten griep zijn: hoofdpijn, je akelig voelen, onrustig slapen; soms is men verward. Dit kan duiden op hoofdgriep. Verkoudheid, heesheid, ontsteking aan de luchtpijp en bronchiën met erg hoesten kunnen duiden op borstgriep. Maagpijn, overgeven en diarree zijn tekenen van buikgriep. De voorbode van een griep is een verkoudheid, doch lang niet alles wat tegenwoordig met griep aangeduid wordt, is ook griep.

Oorzaak:

Een virus. Komt in de vorm van een epidemie voor. In de jaren 1919 tot 1969 kostte de griep aan 20 miljoen mensen het leven. In 1971 stierven in Engeland rond de 1000 mensen aan griep. Russische griepexperts hebben voorspeld dat de griep in 1978 weer erg zal toeslaan. Russische en Amerikaanse wetenschapsmensen werken gemeenschappelijk aan de bestrijding van de griep. Deze komt het meeste voor tussen december en april.

Behandeling.

Bijzonder belangrijk zijn mondspoelingen en de zieke moet alleen in een kamer liggen. Hij heeft zoveel mogelijk rust nodig.

Genezingsproces:

Over het algemeen daalt de koorts binnen twee tot vier dagen. Ook de andere symptomen worden binnen deze tijd minder. Slapheid, snel vermoeid zijn en neiging tot zweten duren nog lange tijd. Belangrijk is ook nog lange tijd jezelf te ontzien, want de gevolgen van griep kunnen vrij ernstig zijn: Middenoorontsteking en voorhoofdsholteontsteking, bronchitis, long- en borstvliesontsteking, zenuwontstekingen en hartgebreken. Men moet vooral goed op de bloedsomloop (dit is de meest voorkomende doodsoorzaak bij griep) letten.

Ter voorkoming:

De antigriepinjectie is veel omstreden en lang niet altijd werkzaam. Bovendien moet deze elk jaar herhaald worden. Beter is het om zichzelf op tijd te harden; met open ramen slapen, gymnastiek in de buitenlucht, veel wandelen, ademhalingsoefeningen, meer vitaminen eten in de winter. Warme kleding (dit geldt vooral voor het ondergoed van de dames), stevige, geen water-doorlatende schoenen. Niet bij mensen op bezoek gaan die de griep hebben.

Mazelen

Symptomen:

Voorstadium: Plotseling hoge koorts met een keelontsteking, verkoudheid of hoesten. Uitgebreide, niet precies afgebakende maar meer vlekachtig-rode verkleuring van het slijmvlies in de keel. Bindvliesontsteking en lichtschuw. Nadat de eerste koortsaanval begint te minderen komt na 4 dagen het hoofdstadium: mazelenuitslag die begint bij het hoofd, vooral in het gezicht. Binnen twee tot drie dagen breidt het zich over het hele lichaam uit. De vlekken zijn wat betreft intensiteit sterk verschillend, zijn rood- tot bruinachtig en zelden verheven. De zieke ziet er bontgespikkeld uit. De koorts gaat opnieuw omhoog; men voelt zich erg ziek zoals bij ontstekingen, bovendien kan men erg gaan hoesten. Geen zin in eten, maar ook verstopping of diarree kunnen erbij optreden. En in sommige gevallen zet de milt op.

Oorzaak:

Virusziekte die overgedragen wordt van mens op mens. Het is een typische kinderziekte die een levenslange immuniteit geeft. Het is raadzaam het zieke kind meteen te isoleren van andere kinderen, maar het heeft vaak geen zin omdat de incubatietijd 9 tot 11 dagen bedraagt.

Behandeling:

De oogholten en de mond regelmatig met kamillethee uitwassen. Om de kleine korstjes na de tweede week weg te werken, borstelbaden. Verder nog homeopathische middelen gebruiken.

Genezingsproces:

Vooral zwakke kinderen moeten zorgvuldig verpleegd worden; ook nadat ze genezen zijn, veel in de zon leggen en in de buitenlucht laten zijn, de huid droog borstelen, ademhalingsoefeningen, veel rauwkost en vegetarisch voedsel. De koorts moet na 7 tot 8 dagen na het uitbreken van de uitslag weer verdwenen zijn. Het gevaar voor mogelijke gevolgen maakt het nodig vroegtijdig met de behandeling te beginnen. De gevolgen kunnen zijn: difterie, kinkhoest, t.b.c., maar ook middenoorontstekingen en longontsteking.

Ter voorkoming.

Dit is niet te voorkomen omdat je een kind niet van andere kinderen kunt isoleren (en dit ook niet doen mag).
Gerelateerde artikelen
Griep Check Mexicaanse Griep op het internetGriep Check Mexicaanse Griep op het internetHet NHG (Nederlands Huisartsen Genootschap) heeft een Griep Check ontwikkeld. Met de Griep Check kunnen mensen die denke…
Weer tijd voor de griepprikWeer tijd voor de griepprikHet is weer tijd voor de griepprik. De periode half oktober tot half november is dé tijd om de griepprik te halen. Maar…
De griep (influenza)De griep (influenza)Officieel heet de griep "Influenza". Bij griep is er sprake van een luchtweginfectie die veroorzaakt wordt door het infl…
Griepvirus 2015Griepvirus 2015Griep in 2015: Er zijn drie verschillende typen griepvirussen: influenza A, B en C. Omdat influenza A de grootste bedrei…
Bronnen en referenties
  • Bron: Naturheilkunde

Reageer op het artikel "Natuurgeneeskunde: Griep (influenza), Mazelen"

Infoteur: Sophocles
Laatste update: 20-10-2009
Subrubriek: Alternatief
Medische informatie…
Schrijf mee!