InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Diindolylmethaan (DIM-complex) tegen oestrogeendominantie

Diindolylmethaan (DIM-complex) tegen oestrogeendominantie

Diindolylmethaan (DIM-complex) tegen oestrogeendominantie Bij oestrogeendominantie is er sprake van een te hoog oestrogeengehalte in het lichaam. Dit kan zowel bij vrouwen als bij mannen voorkomen. Bij vrouwen uit zich dit in een toename van vetweefsel rond de billen en bovenbenen. Bij mannen kan het leiden tot borstvorming. Diindolylmethaan is een natuurlijk product dat kan helpen om de hormonen weer in balans te brengen door het overbodige oestrogeen af te breken en af te voeren. Diindolylmethaan kan worden ingenomen door veel groenten van de Kruisbloemenfamilie te nuttigen of door een supplement genaamd DIM-complex in te nemen.

Diindolylmethaan (DIM-complex)

Wat is oestrogeendominantie?

Voor een goede algehele gezondheid is het van belang dat je hormonen goed in balans zijn. Dat geldt zowel voor de man als de vrouw. Is er sprake van een hormonale disbalans, dan kan dit leiden tot een hele reeks aan gezondheidsklachten zoals vermoeidheid, slaapgebrek, overgewicht, geprikkeldheid en ontstekingsreacties.

Als er sprake is van oestrogeendominantie dan is het oestrogeengehalte in verhouding met het progestrongehalte in het lichaam te hoog. Dit kan een gevolg zijn van zaken van binnenuit zoals stressfactoren, genetische factoren of overgewicht. Veel vaker wordt het echter veroorzaakt door factoren van buitenaf zoals hormonen uit vlees of andere voedingsmiddelen of blootstelling aan chemicaliën, pesticiden of bepaalde cosmetica-producten. Het kan ook komen door het gebruik van bepaalde medicijnen op recept.

Symptomen van oestrogeendominantie

Oestrogeendominantie kan bij zowel mannen als vrouwen voorkomen. Bij de man heeft het echter wel andere symptomen dan bij de vrouw. Vrouwen die last hebben van een te hoog oestrogeengehalte merken dit met name aan de toename van vet op de benen en billen. Ook kan het leiden tot pijnlijke borsten.

Bij mannen kan het voorkomen dat testosteron wordt omgezet in oestrogeen waardoor een te hoog gehalte van dit hormoon in het lichaam ontstaat. Bij mannen komt oestrogeen ook voor in het lichaam, maar is het oestrogeengehalte normaliter laag. Wordt dit te hoog dan kan dit leiden tot borstvorming, wat vaak als gênant ervaren wordt en tot psychische klachten kan leiden. Vetweefsel hoopt zich dan op boven de borstspier waardoor mannen borsten kunnen krijgen. Waar vrouwen dus vooral lager op het lichaam een toename van vet merken, is dit bij mannen andersom. Het komt met name voor bij mannen boven de leeftijd van vijftig. Oestrogeen kan zich dan gaan ophopen in de prostaat en wordt ook wel in verband gebracht met prostaatvergroting.

Brocolli bevat een hoog gehalte diindolylmethaan / Bron: Meditations, PixabayBrocolli bevat een hoog gehalte diindolylmethaan / Bron: Meditations, Pixabay

Oestrogeendominantie bestrijden met diindolylmethaan (DIM-complex)

3,3'-Diindolylmethaan (ook wel DIM-complex genoemd) is een stof (fyto-nutriënt) die van nature voorkomt in groenten van de Kruisbloemenfamilie als boerenkool, bloemkool, rucola, radijs, spruitjes en met name broccoli. Van diindolylmethaan is bekend dat het helpt de goede hormoonbalans te bewaren terwijl het zelf geen oestrogene eigenschappen heeft. Het helpt juist om het overbodige oestrogeen af te breken en af te voeren. Bij mannen helpt het tevens om een goede prostaatfunctie te behouden en de aandrang tot nachtelijk urineren te verminderen. Er is zeer veel onderzoek gedaan naar het effect van de stof op onder meer prostaatkanker waarbij aanwijzingen zijn gevonden dat het kan helpen om een vergrote prostaat te doen laten slinken (zie bijvoorbeeld de studies van Wang TT, et al (2012) en Singh-Gupta et al (2012)).

Hoe zorg je voor voldoende inname van diindolylmethaan?

Als je oestrogeendominantie wilt bestrijden door de inname van diindolylmethaan dan kun je dit op twee manieren doen. Je kunt ten eerste dagelijks een grote hoeveelheid (biologische) groenten van de Kruisbloemenfamilie oraal innemen, bij voorkeur rauw. Dit kun je doen bij de lunch en avondmaaltijd, maar je kunt er ook voor kiezen om te gaan slowjuicen. Je maakt dan een groentesap zonder dat bij dit proces verhitting komt kijken. Zo behoud je zo veel mogelijk van de gezonde stoffen uit de groenten die je gebruikt. Als je groentensapjes niet lekker vindt dan kun je het natuurlijk ook mengen met verschillende soorten fruit zoals banaan of passievrucht. Op het internet zijn ontelbare recepten te vinden voor lekkere sapjes waarin groenten van de Kruisbloemenfamilie gebruikt worden.

Een andere manier om aan voldoende diindolylmethaan te komen is door gebruik te maken van een supplement. Je kunt dan kiezen voor capsules met DIM-complex. Hiervan kun je er twee per dag bij de maaltijd innemen. DIM-complex is in Nederland verkrijgbaar van het merk AOV. Dit supplement bevat tevens extra vitamine E en is geschikt voor vegetariërs en veganisten. Het is niet erg duur: je betaalt circa 15 euro voor 90 capsules (2018). Dit is voldoende voor zes weken gebruik.

Ook is het verkrijgbaar van het merk Douglas Laboratories met de toevoeging van curcimine, groene thee en Japanse mierikswortel, maar deze capsules zijn erg prijzig: circa 2 euro per capsules (2018).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Veel moeten plassen door vergrote prostaatVeel moeten plassen door vergrote prostaatWanneer je erg vaak moet plassen kan dit verschillende oorzaken hebben. Bekende veroorzakers van dit probleem zijn een b…
Finasteride. Haargroeimiddel, en behandeling prostaatFinasteride. Haargroeimiddel, en behandeling prostaatHaargroeimiddel Finasteride wordt voorgeschreven als tegen prostaatvergroting en als haargroeimiddel. Het is een zogenaa…
Borstvergroting op een natuurlijke manierBorstvergroting op een natuurlijke manierZe zijn al een tijd op de markt, pillen die ervoor zouden zorgen dat je borsten groter worden. De fabrikant belooft dat…
Prostaatvergroting: klachten, behandelingProstaatvergroting: klachten, behandelingBij veel mannen groeit in de loop van de jaren de prostaat. Sommigen krijgen daardoor problemen met plassen, maar bij an…
Prostaatproblemen? Zittend plassen is beter!Er wordt gesuggereerd dat het uitmaakt hoe je je lichaam houdt tijdens het plassen. De ene houding is namelijk 'urodynam…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jelly, Pixabay
  • https://en.wikipedia.org/wiki/3,3%27-Diindolylmethane
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21520295 (Wang TT, et al, 2012)
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22155105 (Singh-Gupta et al, 2012)
  • http://gezondheidsweb.blogspot.nl/2011/09/dim-di-indolylmethaan.html
  • http://jessevandervelde.com/laat-oestrogenen-het-roer-in-je-lichaam-niet-overnemen/
  • Afbeelding bron 1: Meditations, Pixabay

Reageer op het artikel "Diindolylmethaan (DIM-complex) tegen oestrogeendominantie"

Reactie

Stef, 28-08-2018 19:58 #1
Hi,

Ik heb een vraag over de DIM capsules. Ik overweeg DIM om te gebruiken voor mijn (waarschijnlijk) hormonale acne, welke zich bevind op mijn kin, kaaklijn en wang.
Ik gebruik al jaren de pil, hierdoor vroeg ik mij af
- Kan ik DIM capsules slikken zonder dat de werking van de anticonceptie verminderd?
- Kan DIM effect boeken in combinatie met anticonceptie?

Infoteur: Dessal
Laatste update: 23-12-2018
Subrubriek: Alternatief
Special: Alternatieve geneesmiddelen
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!