InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Alternatief > Eenvoudige oefeningen tegen hoofdpijn

Eenvoudige oefeningen tegen hoofdpijn

Eenvoudige oefeningen tegen hoofdpijn Hoofdpijn, iedereen heeft er wel eens last van. Vaak wordt het veroorzaakt door spanning en vastzittende spieren. Je kunt natuurlijk pijnstillers innemen of afwachten tot het vanzelf overgaat. Maar er zijn ook een paar simpele dingen die je kunt doen om (spannings)hoofdpijn te verdrijven zonder gebruik te maken van chemische middelen. Allereerst is het goed om voor voldoende hydratatie te zorgen. Als de hersenen voldoende vocht hebben, kunnen afvalstoffen goed afgevoerd worden en vermindert de hoofdpijn. Neem daarom eerst een glas water voordat je begint met de onderstaande oefeningen. Als je regelmatig hoofdpijn hebt, is het raadzaam om ook je huisarts te raadplegen.

Bloedcirculatie

De directe oorzaak van hoofdpijn ligt vaak in een slechte bloedcirculatie door spanning en vastzittende spieren. Volg de volgende stappen om de bloedcirculatie weer op gang te krijgen.
  • Sprenkel koud water over je gezicht. Wrijf je gezicht daarna droog met een dikke handdoek.
  • Masseer beide oorlelletjes van boven naar onder tussen duim en wijsvinger.
  • Masseer beide slapen met de toppen van je wijs- en middelvingers.
  • Sprenkel koud water over je voeten en droog ze daarna met de handdoek.

Drukpunten

Volgens de acupunctuur kent het lichaam verschillende drukpunten die ieder verbonden zijn met energiebanen voor specifieke weefsels en organen. Door op deze punten te drukken, kunnen blokkades opgeheven worden waardoor het lichaam weer in balans komt en zichzelf kan herstellen. Er is een aantal drukpunten die hoofdpijn kunnen tegengaan.

Op de kroon van het hoofd

Voor het drukpunt op de kroon van het hoofd, trek een lijn vanaf je oren tot bovenop je hoofd. Masseer dit punt gedurende 1 minuut met je wijs- en middelvingers om hoofdpijn te verlichten.

Onder de jukbeenderen

Voor het drukpunt onder de jukbeenderen, plaats de toppen van beide duimen net onder je jukbeenderen, op het punt waar het een beetje gevoelig is. Druk je duimen omhoog tegen de jukbeenderen aan maar zorg dat het geen pijn doet. Houd de armen en schouders zo ontspannen mogelijk en blijf 1 minuut in deze houding zitten. Stimulatie van deze drukpunten vermindert de druk in het hoofd en verlicht blokkades van de sinussen.

Op de hand tussen duim en wijsvinger

Voor het drukpunt op de hand, plaats de toppen van je rechterduim en rechterwijsvinger op de linkerhand tussen je linkerduim en linkerwijsvinger. Zoek naar de plek waar de spier het dikste is en masseer dit punt zachtjes gedurende 1 minuut. Wissel daarna de handen om en pas het drukpunt nog 1 minuut toe op je rechterhand. Dit drukpunt opent de energiebanen in het lichaam zodat geblokkeerde energie vanuit het hoofd weer naar beneden kan stromen en gaat hoofd- en sinuspijn tegen.

Yogahoudingen

Spanningshoofdpijn wordt vaak veroorzaakt vastzittende spieren in de nek en schouders. Er zijn een aantal yoga-oefeningen die zich op deze plekken richten en zeer geschikt zijn om de spieren van de nek en schouders los te maken en te helpen ontspannen. Ga voordat je aan de oefeningen begint, in kleermakerszit op een matje of deken zitten en haal een paar keer diep adem.

Schouders optrekken

Trek beide schouders richting je oren en laat ze dan weer los. Herhaal deze beweging gedurende 1 minuut. Probeer alleen je schouders te bewegen en houd de rest van je lichaam zo ontspannen mogelijk. Blijf rustig en diep ademhalen. Laat na 1 minuut je schouders zakken en voel je schouderspieren ontspannen.

Nekrol

Laat je hoofd voorzichtig voorover vallen. Draai je rechteroor naar je rechterschouder en draai daarna je hoofd verder door naar achteren totdat je met je linkeroor bij je linkerschouder uitkomt. Maak zo langzaam 7 rondjes rechtsom met je hoofd. Keer daarna de richting om en maak nog 7 rondjes naar links. Deze oefeningen helpt de nekspieren om te ontspannen.

Hoofd optillen

Ga languit op je rug liggen met de armen langs je lichaam. Sluit je ogen en til je hoofd een beetje op van de grond door je kin richting het borstbeen te brengen. Adem diep en rustig door en blijf zo 2 minuten liggen, of korter als de houding te pijnlijk wordt. Het idee achter deze oefening is dat de spieren van de hals en nek nauw verbonden zijn: door het aanspannen van de halsspieren, worden de nekspieren gestrekt en kunnen ze ontspannen. Laat na 2 minuten het hoofd weer rustig zakken en blijf nog even ontspannen liggen.
© 2016 - 2019 Liesbos, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.
Gerelateerde artikelen
Wat kun je doen tegen hoofdpijn?Wat kun je doen tegen hoofdpijn?Iedereen heeft wel eens hoofdpijn. Dit kan erg vervelend zijn. Het kan zijn dat je hoofdpijn hebt omdat je ziek wordt/be…
Spanningshoofdpijn, hoe kom je eraan?Spanningshoofdpijn, hoe kom je eraan?Sommige mensen hebben vaak last voor ondraaglijke hoofdpijnen. Vaak is het niet duidelijk waardoor de hoofdpijn ontstaat…
Hoofdpijn: (alternatieve) behandelingen tegen hoofdpijnHoofdpijn: (alternatieve) behandelingen tegen hoofdpijnNaast het gebruik van medicijnen zijn er nog andere vormen van behandelingen tegen hoofdpijn. Ze zijn meestal aanvullend…
Bronnen en referenties
  • https://www.youtube.com/watch?v=qiPGwKmtRTA
  • http://www.doehetzelfideetjes.nl/heeft-u-last-van-sinus-pijn-en-verstopping-druk-dan-op-deze-9-plaatsen-om-de-pijn-te-verhelpen/

Reageer op het artikel "Eenvoudige oefeningen tegen hoofdpijn"

Infoteur: Liesbos
Laatste update: 27-07-2016
Subrubriek: Alternatief
Medische informatie…
Schrijf mee!